دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟

درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟

لیزردرمانی عبارت است از استفاده از لیزر به منظور درمان بیماری ها که امروزه در درمان بسیاری از مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی به کار می رود و اغلب در دو نوع لیزر پرتوان و لیزر کم توان مورد استفاده قرار می گیرد . لیزر درمانی با لیزر پرتوان یک روش سریع در تسکین درد های مزمنی است ، که با سایر روش ها بهبود قابل توجهی نیافته اند . در این مقاله به بررسی لیزر درمانی پرتوان می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی مانند لیزر درمانی پرتوان، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

تفاوت لیزر پرتوان و کم توان

از لیزر پرتوان در گذشته ، در پزشکی ، تنها در جراحی ها استفاده میشد اما امروزه کاربرد آن بیشتر شده است . لیزر پرتوان نسبت به لیزر های کم‌ توان به عمق بیشتری از بافت تحت درمان نفوذ می کند و به همین جهت با انتقال بیشتر انرژی و تاثیرات درمانی بهتری همراه است . درمان مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک با لیزر های پرتوان نتایج بهتری را در پی دارد . درمان با لیزر های پرتوان تخصصی تر از لیزر کم توان بوده و باید با احتیاط بیش تری انجام گیرند .

کاربرد لیزر پرتوان

موارد کاربرد لیزر پرتوان

شرایطی که با استفاده از لیزر پرتوان درمان می شوند ، به شرح زیر هستند :

تاثیرات ناشی از لیزردرمانی پرتوان

مطالعات و تحقیقات زیادی تاثیر لیزر درمانی را در بیماری‌ ها و ضایعات مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند . در ادامه ، بعضی از تاثیرات مورد تایید لیزردرمانی ارائه شده است .

کاهش درد با لیزر درمانی

لیزردرمانیبا لیزر پر توان باعث افزایش تولید و آزادسازی مواد شیمیایی طبیعی تسکین درد در بدن انسان می‌ شود . علاوه بر این ، لیزردرمانی همچنین باعث کاهش انتقال سیگنال‌ های درد از بخش‌ های آسیب دیده بدن به مغز و در نتیجه کاهش درد می‌ شود .

افزایش سرعت ترمیم بافت و رشد سلول

اشعه های لیزر پرتوان با نفوذ به بافت های عمیق بدن ، باعث تحریک تولید سلول ها در بدن می شوند . به این صورت می‌ توانند به طور قابل توجه ترمیم بافت آسیب دیده را تسریع کرده و مدت زمان لازم برای ترمیم عضله ، تاندون ، و رباط را کاهش دهند .

افزایش سرعت فرآیند بهبود زخم

لیزر پرتوان باعث تحریک ساخت کلاژن می شود ، در نتیجه زخم سریع تر بهبود می یابد .

بهبود عملکرد عصب

استفاده از لیزر پرتوان می‌ تواند باعث افزایش رشد و ترمیم عصب شود .لیزردرمانی همچنین باعث افزایش قدرت سیگنال‌ های ارسال شده در فیبر های عصبی می‌ شود که می‌ تواند سیستم عصبی و عضلانی بیمار را به طور کلی بهبود بخشد .

کاهش التهاب

لیزر پرتوان باعث گشاد شدن عروق خونی و لنفاوی می شود . این اتساع وریدی موجب کاهش التهاب ، ورم و ادم در ناحیه آسیب دیده می شود . لیزر درمانی همچنین می تواند سبب از بین رفتن سریع کبودی شود .

اثر روی عروق و افزایش جریان خون

لیزر پرتوان می تواند باعث افزایش سرعت تشکیل مویرگ‌ های جدید در بافت‌ های آسیب دیده بدن شود . به این ترتیب جریان خون به بافت‌ های آسیب دیده افزایش یافته و این شرایط باعث افزایش سرعت فرآیند ترمیم زخم می شود.

افزایش متابولیسم

لیزر پرتوان سوخت و ساز و فعالیت های سلول های بافت را افزایش می دهد . همچنین باعث افزایش ظرفیت اکسیژن رسانی سلول های خونی می شود .

کاهش احتمال تشکیل بافت اسکار

افزایش سرعت فرآیند بهبود همواره باعث تشکیل کمتر بافت اسکار در بدن فرد می‌ شود .

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می‌ شود ؟

روند درمان با استفاده از لیزر پرتوان ساده می‌ باشد . ابزار مخصوص لیزر ، بالای قسمت مورد نظر در بدن قرار گرفته و انرژی از ابزار لیزر به بافت آسیب‌ دیده منتقل می‌ شود و سبب تحریک سلول‌ ها و بافت‌ های رشته‌ ای شده و در نهایت منجر به ترمیم اعضای مورد نظر بدن می‌ شود . این روند درمانی ، تحریک سلولی و یا بازسازی بافت نام دارد . لیزر بسته به اندازه ناحیه مورد نظر و برنامه درمانی ، به مدت 30 ثانیه تا 9 دقیقه به طور مستقیم بر روی قسمت آسیب‌ دیده ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد . این روش درمانی در بیشتر بیماران سبب ایجاد احساس آرامش می‌ شود .

آیا استفاده از لیزر پرتوان خطرناک است ؟

خیر . لیزر پرتوان خطرناک نیست و باعث ایجاد عوارض جانبی نیز نمی‌ شود . به علاوه ، درمان توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام می‌ شود و تمامی اقدامات احتیاطی لازم در نظر گرفته می‌ شود . پزشک همواره بر بیمار و وضعیت جسمی او در حین درمان نظارت می‌ کند و قادر است که روند درمان را با وضعیت بیمار تطبیق دهد .

طب فیزیکی به رشته ای در پزشکی گفته می‌شود که به بیمار کمک می‌نماید؛ با روشهای غیرجراحی، از دردهای عضلانی، استخواني و مفصلی، مانند كمردرد، آرتروز، اختلالات ديسك و آسيبهای ورزشي رهایی یابد. همچنین متخصص طب فیزیکی به بیماران دچار ضایعاتی نظیر ضایعات مغزی کمک میکند تا حتی المقدور به زندگی عادی بازگشته یا در صورت عدم امکان، شرایط بهتری را در زندگی تجربه کنند و برای کارهای روزمره مستقل عمل نمایند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :مجتبی آقایی [ 1402-07-10 ]
40 سال دارم، از چند ماه پیش احساس کمردرد هنگام نشستن و برخاستن دارم که خیلی اذیت می کنه البته در حال ایستاده هیچ مشکلی ندارم، عکس و ام آر آی کمر نشون میده وضعیتم وخیم نیست و پارکی دیسک ندارم، و دکتر فقط فیزیوتراپی و لیزر تجویز کرد ولی باز دردم کمتر نشده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالانتشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

دررفتگی مادرزادی لگن در سه نوع دررفتگی شدید، دررفتگی قابل جا بجایی و دررفتگی خفیف دسته بندی می شود.هر چه شدت ضایعه بیشتر باشد،عوارض آن بیشتر است . ... ادامه مطلب

شکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکیشکستگی استخوان شانه ؛ علت و درمان بدون جراحی با طب فیزیکی

شکستگی های ترقوه یا سر استخوان بازو می توانند به دلیل ضربه مستقیم ناشی از سقوط، برخورد یا حوادث رانندگی بروز کنند. استخوان کتف، به دلیل محافظت شدن توسط قفسه سینه و عضلات اطراف آن به راحتی نمیشکند. اغلب شکستگی های کتف با آسیب دیدگی قفسه سینه مرتبط هستند. ... ادامه مطلب

دلایل ایجاد کننده دیسک گردن و پیشگیری از آندلایل ایجاد کننده دیسک گردن و پیشگیری از آن

دردهای دیسک گردن از گردن شروع می شود، بین کتف ها پخش می شود و در بازوها و دست ها منتشر می شود و در مواردی تا انگشتان دست هم گسترش پیدا می کند. ... ادامه مطلب

کاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپیکاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپی

مگنت تراپی درمانی فیزیکی و مبتنی بر کاربرد میدان‌ های مغناطیسی بر روی بدن انسان است. میدان‌ های مغناطیسی عملکرد بسیار مهمی در زندگی زیستی انسان دارند؛ در نظر داشته باشید که زمین خود یک آهن‌ ربای بزرگ است و بسیاری از موجودات زنده زندگی‌ شان را مطابق نوسانات مغناطیس زمین تنظیم می‌ کنند. ... ادامه مطلب