دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

بسیاری از افراد در میانسالی یا پیری دچار آرتروز زانو می‌ شوند . آرتروز یک بیماری شایع است که ممکن است در هر یک از مفاصل بدن ایجاد شود . اما این بیماری اغلب در مفاصلی مانند زانو که وزن بدن را تحمل می‌ کنند ، ایجاد می‌ شود . ابتلا به آرتروز می‌ تواند تا حدی آزار دهنده باشد که در انجام فعالیت‌ های روزانه‌ فرد اختلال ایجاد کند . از آنجایی که بیماری آرتروز با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌ شود ، بسیار اهمیت دارد که هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید . در این مقاله به بررسی درمان آرتروز زانو با استفاده از طب فیزیک می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز زانو به عنوان یکی از شایعترین علل درد زانو محسوب می‌شود. امروزه این بیماری با روشهای غیرجراحی در کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی بهبود یافته و روند رو به افزایش آن متوقف می‌شود. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ارائه دهنده انواع متدهای درمانی غیر جراحی درمان درد زانو و آرتروز زانو می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم آرتروز زانو

در آرتروز زانو ، مفصل زانو ممکن است دردناک و ملتهب باشد . به طور کلی ، بروز درد به تدریج در طول زمان رخ می‌ دهد ، هر چند ممکن است شروع ناگهانی نیز داشته باشد . علائم دیگر آن عبارت اند از :

تکه‌ های آزاد غضروف و بافت‌ های دیگر می‌ توانند در حرکت نرم و راحت مفاصل اختلال ایجاد کنند . در هنگام حرکت کردن ، زانو ممکن است قفل شده و یا اصطلاحا خشک شود . همچنین ممکن است صدای قژقژ ، کلیک ، یا صدای تق تق زانو شنیده شود . درد زانو ممکن است موجب احساس ضعف و یا خمیدگی زانو شود . بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز زانو متوجه افزایش درد مفصل زانوی خود در هوای بارانی می‌ شوند .طی تحقیقاتی نشان داده شده است که زنان بیشتر تحت تأثیر آرتروز زانو قرار می گیرند . تفاوت در آناتومی زانو ، حرکت شناسی ، آسیب قبلی زانو و تأثیرات هورمونی ممکن است در این امر نقش داشته باشند .

آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

درمان آرتروز زانو

امروزه درمان آرتروز زانو مانند گذشته نبوده و طب های نوین نظیر طب فیزیکی و توانبخشی پیشرفت های زیادی در زمینه کاهش درد و درمان آرتروز زانو در مراحل مختلف بیماری داشته است .

درمان آرتروز زانو با روش های بدون جراحی

آرتروز زانو به طور کامل و قطعی درمان نمی‌ شود ، اما راه‌ های مختلفی برای کنترل آن و درمان علائم ناشی از آن وجود دارد :

گاهی درمان های دارویی با مصرف استامینوفن شروع می شوند که به مدیریت و کاهش درد کمک می کنند اما این اولین گام است . در زیر لیست چند داروی مفید و کاربردی برای درمان آرتروز زانو را بررسی می کنیم .

اصلاح انحرافات و حالت بد زانو ، کمر یا کف پا :

بیماری آرتروز زانو ممکن است به علت وضعیت بد کل اسکلت بدن از زانو تا کمر یا کف پا ایجاد شده یا تشدید شود . در این حالت تصحیح قوس کمر و درمان کف پای صاف و نیز استفاده از کفی مخصوص در موارد زانوی پرانتزی ، می تواند مفید باشد .

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان آرتروز زانو با ورزش :

ورزش تخصصی زانو باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تجویز شود و گرم کردن مفصل قبل از ورزش ممکن است زانو درد و سفتی را کاهش دهد .

لازم به ذکر است در افراد مبتلا به آرتروز زانو ، با تقویت عضلات دور مفصل زانو ، که توسط ورزش مناسب صورت می پذیرد ، ممکن است به اندازه تجویز دارو های مسکن منجر به کاهش زانو درد شود . چرا که ناتوانی در افراد مبتلا به آرتروز زانو با ضعف عضله چهار سر ران و عضلات لگنی ارتباط زیادی داشته و افراد فعال و درگیر کار به دلیل کاری که با این عضلات انجام می دهند ، زانو درد خیلی کمتری نسبت به افراد غیر فعال دارند .

طب سوزنی : طب سوزنی روشی بدون درد و بسیار آرامش بخش است و ضمن استرس‌ زدایی از سیستم ذهنی و جسمی افراد ، منجر به هماهنگی بیشتر ، در کارکرد ارگان‌ ها و بافت‌ ها و کاهش التهاب و تورم در مفاصل مورد درمان می گردد .

شروع تاثیر طب سوزنی برای کاهش درد معمولا درحد چند ثانیه تا چند دقیقه است و به همین دلیل ، طب سوزنی برای عمده مراجعین با درد زانو ، باتجربه آنی رفع خستگی ، کاهش درد زانو ، بهبود آرامش و خواب و احساس سبکی در زانو ها همراه است .

امروزه برای درمان آرتروز از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها اورتوکین تراپی است. اورتوکین تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :وحید احمدی [ 1402-05-19 ]
برای آرتروز زانو پی آر پی بهتره یا اوزون تراپی؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردنتزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال شامل یک عامل بیحس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش درد عصبی ناشی از فشردگی عصب نخاعی استفاده می شود. همچنین میتوان از این روش برای درمان درد گرفتگی عصب گردن به بازو، درد پشت به قفسه سینه ، یا کمر تا ساق استفاده کرد ... ادامه مطلب

علت و درمان درد مچ پا چیست؟علت و درمان درد مچ پا چیست؟

در صورت آسیب دیدن هرکدام از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها در ناحیه مچ پا ممکن است درد ایجاد شود. ... ادامه مطلب

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحیدرمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

درد پا و کمر امروزه از شایع‌ ترین دردهایی است که اکثر خانم‌ ها و آقایان را درگیر خود کرده است. یکی از علل شایع درد پا و کمر، تنگی کانال نخاعی است. همزمان با بالا رفتن سن، ستون فقرات نیز دچار تغییراتی می‌ شود، این تغییرات فرسایشی ناشی از فرایند طبیعی افزایش سن به تنگی کانال نخاع منجر می‌ شود. ... ادامه مطلب

روش های جدید درمان دیسک کمرروش های جدید درمان دیسک کمر

دیسک ستون فقرات، جسم کوچک ژلاتینی مانند به شکل دونات است که مرکز نرم‌ تر آن در بین بخش خارجی سخت‌ تر قرار گرفته است. از فتق دیسک با اصطلاحات پارگی یا لغزش دیسک نیز یاد می‌ شود. ... ادامه مطلب