دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آسیبها و درمانهای ورزشی / علائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

علائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان(Tennis Elbow) یا اپیکوندیلیت جانبی(Lateral Epicondylitis) ، یک وضعیت دردناک آرنج است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

جای تعجب نیست که بازی تنیس یا سایر ورزش‌های راکتی می‌تواند باعث این بیماری شود. با این حال، چندین ورزش و فعالیت دیگر به غیر از تنیس نیز می‌توانند شما را در معرض خطر قرار دهند.

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آناتومی آرنج

علت

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آرنج تنیس بازان اغلب به دلیل آسیب به عضله خاص ساعد است. ماهیچه اکستانسور کارپی رادیالیس برویس (ECRB) به تثبیت مچ دست در زمان صاف بودن آرنج کمک می‌کند. این امر به عنوان مثال در هنگام حرکت دسته تنیس رخ می‌دهد. هنگامی که ECRB در اثر استفاده بیش از حد ضعیف می‌شود، پارگی‌های میکروسکوپی در تاندونی که به اپیکوندیل جانبی متصل می‌شود، ایجاد می‌شود. این اتفاق منجر به التهاب و درد می‌شود.

ECRB همچنین ممکن است به دلیل موقعیت خود در معرض افزایش آسیب قرار گیرد. با خم شدن و صاف شدن آرنج، ماهیچه به برآمدگی‌های استخوانی می‌ساید که می‌تواند باعث سایش و پارگی تدریجی ماهیچه در طول زمان شود.

آرنج تنیس بازان

اکثر افرادی که آرنج تنیس بازان می‌گیرند بین 30 تا 50 سال سن دارند. اگرچه هر فردی در صورت داشتن عوامل خطر می‌تواند دچار تنیس البو شود. در ورزش‌های راکتی مانند تنیس، تکنیک سکته‌ای زدن نامناسب و تجهیزات نادرست ممکن است عوامل خطر باشند.

اپيكونديليت جانبي مي‌تواند بدون آسيب ديدگي مكرر رخ دهد. این پدیده ایدیوپاتیک یا علت نامعلوم نامیده می‌شود.

علائم:

علائم آرنج تنیس بازان به تدریج ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، درد خفیف شروع شده و به آرامی طی هفته‌ها و ماه‌ها تشدید می‌شود. معمولاً هیچ آسیب خاصی در ارتباط با شروع علائم وجود ندارد.

علائم و نشانه‌های شایع تنیس البو عبارتند از:

علائم اغلب با فعالیت ساعد بدتر می‌شود، مانند گرفتن راکت، چرخاندن آچار یا دست دادن. بازوی غالب اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این حال هر دو بازو می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

تشخیص

ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای رد سایر علت‌ها توصیه کند.

درمان غیر جراحی

تقریباً 80 تا 95 درصد از بیماران با درمان غیر جراحی، بهبود می‌یابند.

درمان جراحی

اگر علائم پس از 6 تا 12 ماه درمان‌های غیر جراحی جواب ندهد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.اکثر روش‌های جراحی آرنج تنیس بازان شامل برداشتن ماهیچه‌های بیمار و اتصال مجدد ماهیچه‌ای سالم به استخوان است.روش جراحی مناسب برای هر فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل دامنه آسیب، سلامت عمومی و نیازهای شخصی می‌شود.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

خطرات جراحی

مانند هر جراحی، جراحی آرنج تنیس بازان نیز دارای خطراتی است. رایج‌ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:

توانبخشی

  1. پس از عمل جراحی ممکن است بازوی فرد به طور موقت با آتل بی‌حرکت شود. حدود 1 هفته بعد بخیه‌ها و آتل برداشته می‌شود.
  2. پس از برداشتن آتل، تمرینات کششی آرنج و بازگرداندن انعطاف پذیری شروع می‌شود. تمرینات سبک و تدریجی تقویتی حدود 2 ماه پس از جراحی شروع می‌شود.
  3. پزشک زمان مناسب بازگشت به فعالیت‌های ورزشی را اطلاع می‌دهد که معمولاً 4 تا 6 ماه پس از عمل است. جراحی آرنج تنیس بازان در 80 تا 90 درصد بیماران موفقیت آمیز تلقی می‌شود. با این حال از دست دادن قدرت دست زیاد غیر معمول نیست.

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساس خارش غیر معمولی است که می‌تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد. مردم به طور کلی متوجه این احساسات در دست‌ها و پاها می‌شوند. بسیاری از موارد می‌تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن شود، از جمله چهار زانو نشستن یا خوابیدن روی بازو. اگر بی حسی و سوزن سوزن شدن ادامه داشته باشد و دلیل واضحی برای احساسات وجود نداشته باشد، می‌تواند علامتی از بیماری یا آسیب باشد، مانند بیماری ام اس یا سندرم تونل کارپ . ، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی روشهای مؤثری را اعمال می‌نمایند که به بهبود شرایط شما کمک خواهد کرد. شما می‌توانید جهت تشخیص و درمان این عارضه به کلینیک دکتر سلمان فلاح متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی شاه محمدی [ 1402-05-19 ]
آتل برای درمان آرنج تنیس بازان اثر داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه بفهمیم به صافی کف پا مبتلا هستیم؟چگونه بفهمیم به صافی کف پا مبتلا هستیم؟

صافی کف پا یا قوس کم کف پا هنگامی رخ می‌ دهد که هیچ فاصله‌ ای بین کف پای شما و زمین باقی نباشد، یا فاصله خیلی کمی وجود داشته باشد. درمان صافی کف پا به علائم و علت اصلی آن بستگی دارد. پزشک گزینه های درمانی خاصی را به بیماران پیشنهاد میدهد که در ادامه ذکر میشود. ... ادامه مطلب

تعریف فلج مغزی همی پلژیتعریف فلج مغزی همی پلژی

همی‌ پلژی نوعی بیماری است که در اثر آسیب مغزی یا آسیب نخاعی ایجاد می‌شود و به فلجی در یک طرف بدن می‌انجامد. این بیماری باعث ضعف، مشکلات مربوط به کنترل عضلات و سفتی عضلات می‌شود. ... ادامه مطلب

ارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانوارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانو

ارتوکین درمانی نوعی تزریق درمانی است که به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد بدن، مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن را در برابر التهاب، تقویت می کند ... ادامه مطلب

شکستگی استخوان به چه شرایطی گفته می شود؟شکستگی استخوان به چه شرایطی گفته می شود؟

شکستگی استخوان عارضه ای است که در آن پیوستگی استخوان مختل می شود. درصد عمده ای از شکستگی ها در اثر فشار و نیرو به وجود می آیند ... ادامه مطلب