دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان

پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان

استخوان یک بافت زنده با ساختار پیچیده می باشد. یکی از اصطلاحاتی که امروزه بسیار با آن مواجه می شویم، پوکی استخوان یا استئوپروز است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش، پیش رونده و در عین حال پرخطری است که می تواند به این بافت آسیب بزند. پوکی استخوان یک بیماری نسبتا شایع محسوب می شود، که حتی می تواند افراد نه چندان مسن را درگیر کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این بیماری تراکم استخوان کاهش می یابد، در نتیجه استحکام و قدرت آن نیز کم می شود و بافت استخوانی آسیب پذیرتر می شود. همانطور که گفتیم، پوکی استخوان یک بیماری تدریجی است و در ابتدا علامت و نشانه خاصی ندارد؛ معمولا زمانی که شکستگی رخ می دهد، علائم آن بروز می یابد. استئوپروز می تواند در هرکدام از استخوان های بدن رخ دهد، ولی شکستگی حاصل از آن، معمولا در استخوان های ستون فقرات، لگن و ران مشاهده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان می پردازیم.

شما برای تشخیص و درمان پوکی استخوان و تعیین سطح این، عارضه می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

پوکی استخوان به چه علتی ایجاد می شود؟

یک سری از دلایل می توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند؛ برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند:

درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا پزشک تاریخچه پزشکی بیمار را به صورت دقیق بررسی می کند تا بتواند تشخیص دهد که آیا بیمار به پوکی استخوان مبتلا شده است؛ یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.سپس یک سری سوال از بیمار در مورد سبک زندگی وی و سایر عارضه هایی که ممکن است داشته باشد، پرسیده می شود. پزشک از بیمار می پرسد که آیا سابقه ابتلا به پوکی استخوان در خانواده اش وجود دارد یا خیر؟ آیا قبلا دچار شکستگی استخوان شده است؟آزمایش خون به سنجش میزان کلسیم، فسفر، ویتامین D، تستسترون و عملکرد تیروئید و کلیه‌ها کمک می کند.

ممکن است پزشک به کمک یک تست تخصصی به نام آزمایش تراکم مواد معدنی، تراکم هرکدام از استخوان های بدن را بررسی کند. این آزمایش کمک می کند تا پیش از شکستگی استخوان و بروز علائم، پوکی استخوان تشخیص، و شکستگی های بعدی پیش بینی شود. تکرار این آزمایش به صورت سالانه یا با فاصله زمانی بیش تر، نرخ از دست رفتن استخوان را تعیین می کند.

چگونه می توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد؟

برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد و درصورتی که استخوان پوک شود، معمولا نمی توان توده استخوانی را به حالت اولیه خود برگرداند. مصرف داروها فقط سبب کند شدن یا توقف فرایند پوک شدن استخوان می شود. در نتیجه بهترین راه، پیشگیری از دچار شدن به پوکی استخوان است. پیشگیری در زنان بسیار اهمیت دارد. می توان با انجام حرکات ورزشی و داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین دی، استحکام استخوان ها را افزایش داد و از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

فعالیت فیزیکی در زمان های کودکی، نوجوانی و جوانی سبب بالا رفتن جرم استخوان می ‌شود و در کاهش خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالی و پیری، بسیار موثر است. یک برنامه ورزشی منظم، علاوه بر حفظ استحکام استخوان، سبب افزایش تراکم توده استخوانی به میزان 1 تا 2 درصد می شود.

چایی، ترشیجات، آب یخ، فست فودها، میوه‌های ترش وکال، قهوه، کاکائو، نوشابه های گازدار، مصرف بیش از حد نمک و غذاهای شور، رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین و الکل، برای استخوان ها مضر می باشند و باید از مصرف آن ها پیشگیری کرد؛ زیرا سبب تضعیف استخوان ها می شوند.

اینستاگرام دکتر فلاح

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید نصاری [ 1402-05-18 ]
پدر من 68 سالشه و مبتلا به پوکی استخوان. رژیم غذایی خاصی باید داشته باشه الان؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع ورم، درد و گرفتگی پا در بارداری با روشهای غیر جراحی طب فیزیکیرفع ورم، درد و گرفتگی پا در بارداری با روشهای غیر جراحی طب فیزیکی

ورم پا از شایع‌ترین مشکلات پا برای بانوان باردار است که به درد پاشنه پا، کف پا و برجستگی کف پا دامن می‌ زند. استفاده تکنیک‌ های مختلف فیزیوتراپی می‌ تواند از مهم‌ ترین عوامل برطرف‌ کننده پا درد در بارداری باشد. ... ادامه مطلب

علائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازانعلائم و درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب

شایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آنشایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آن

از فاکتور هایی که می توانند در ایجاد سندرم درد پاتلوفمورال تاثیر بگذارند، می توان به قرارگیری ناصحیح استخوان کشکک بر روی فمور، ضعف عضلات چهار سر ران و یا سفتی زانو در سمت خارجی آن اشاره کرد. ... ادامه مطلب