دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟

درد نوروپاتیک، درد ناشی از اعصاب آسیب ‌دیده است. این نوع درد متفاوت از پیام‌های دردی است که در طول اعصاب سالم از بافت آسیب‌ دیده (به‌عنوان مثال، زمین خوردن یا بریده شدن، یا زانوی دچار آرتریت) فرستاده می‌شوند. درد نوروپاتیک اغلب با داروهایی متفاوت از مواردی که برای درد ناشی از بافت آسیب دیده استفاده می‌شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند که اغلب آنها را به‌عنوان داروی مسکن می‌شناسیم. داروهایی که گاهی اوقات برای درمان افسردگی یا صرع استفاده می‌شوند، ممکن است در برخی از افراد مبتلا به درد نوروپاتیک مؤثر باشند که یکی از این داروها گاباپنتین است.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاباپنتین با نام‌های تجاری مختلفی از جمله نوروپنتین، گابارون، نورنتین و … شناخته می شود. این نام‌ها ممکن است بر اساس شرکت سازنده و یا نوع فرمولاسیون دارو باشند. داروی گاباپنتین در 2 شکل قرص و کپسول تولید می‌شود. گاباپنتین در دوزهای 1800 میلی‌گرم تا 3600 میلی‌گرم در روز (1200 تا 3600 میلی‌گرم گاباپنتین اناکاربیل) می‌تواند سطوح خوبی را از تسکین درد برای برخی از افراد مبتلا به نورالژی پس از هرپس و نوروپاتی محیطی دیابتی فراهم کند. شواهد برای دیگر انواع درد نوروپاتیک بسیار محدود است.

تأثیر گاباپنتن در مدیریت دردهای مزمن نوروپاتیک

نوروپنتین یا Gabapentin با اتصال به کانال‌های کلسیم حساس به ولتاژ، عمل مهار دپولاریزاسیون را انجام می‌دهد. این کانال‌های کلسیم در غشای سلول‌های عصبی وجود دارند و ورود کلسیم به داخل سلول می تواند باعث تحریک و فعالیت نورون‌ها شود. با اتصال گاباپنتین به این کانال‌های کلسیم، ورود کلسیم به داخل سلول را مهار کرده و فعالیت نورون‌ها را کاهش می‌دهد. این مکانیسم باعث کاهش درد و برخی از علائم عصبی مانند لرزش و بی قراری می‌شود که در برخی از بیماری‌های عصبی مانند نوروپاتی و دردهای عصبی مرتبط با دیابت و پس از عمل جراحی اعصاب مفید است.

کاربرد گاباپنتین

گاباپنتین به گروهی از داروها گفته می‌شود که به عنوان داروهای ضد صرع شناخته می‌شوند. اگرچه برای درمان چندین بیماری مختلف دیگر نیز تجویز می‌شود.
ممکن است برای درمان تشنج‌های جزئی که نوعی صرع محسوب می‌شوند، برای شما تجویز شده باشد. تشنج یک دوره کوتاه از علائمی است که در اثر انفجار فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز ایجاد می‌شود. با تشنج جزئی، انفجار فعالیت الکتریکی در یک قسمت از مغز باقی می‌ماند، بنابراین بدن شما تمایل دارد که علائم موضعی یا کانونی را از خود بروز دهد. گاباپنتین برای کنترل علائم تشنج استفاده می‌شود و با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز کار می‌کند. اینکه دقیقاً چطور این کار انجام می‌شود کاملاً مشخص نیست.
گاباپنتین همچنین برای درمان انواع خاصی از دردهای طولانی مدت ناشی از آسیب به اعصاب تجویز می‌شود. این نوع درد، درد نوروپاتیک نامیده می‌شود که می‌تواند در اثر بیماری‌های مختلفی ایجاد شود. از جمله این موارد می‌توان به دیابت (که به آن نوروپاتی دیابتی گفته می‌شود) و زونا (که به آن نورالژی پست هرپتیک گفته می‌شود) اشاره کرد.
سایر دردهای ناشی از آسیب عصب مانند دیسک کمر ، سیاتیک ، دیسک گردن ، کمر درد
اگرچه گاباپنتین فقط برای بیماری‌هایی نظیر صرع و دردهای نوروپاتی تجویز می‌شود؛ اما در عین حال برای کمک به جلوگیری از حملات میگرن نیز استفاده می‌شود.

داروی گاباپنتین

نحوه ی مصرف گاباپنتین

مراقبت های بعد از مصرف گاباپنتین

  1. از انجام فعالیت هایی که نیازمند تمرکز هستند، مانند رانندگی پرهیز نمایید. در صورتی اقدام به رانندگی کنید که مطمئن باشید عوارض دارو از بین رفته است و خطری شما را تهدید نمی کند.
  2. برای رفع مشکل خشکی دهان پس از مصرف دارو گاباپنتین، مصرف آبنبات ها و آدامس ها ی بدون قند توصیه میشود.
  3. تهوع پدید آمده پس از مصرف دارو، میتواند با رژیم غذاهای ساده و بدون ادویه و چربی رفع شود.
  4. مصرف مواد حاوی فیبر را در این دوره افزایش دهید.
  5. در صورت حساس شدن لثه و دندان خود، از مسواک های نرم و مناسب با لثه ی حساس استفاده نمایید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع مصرف گاباپنتین

عوارض مصرف گاباپنتین

برای کسب اطلاعات درباره جراحی بسته دیسک کمر ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :دهقان [ 1402-08-08 ]
سلام آقای دکتر برای گرفتگی عضلات روزانه چه مقدار باید مصرف بشه این قرص

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن در چیست؟تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن در چیست؟

دیسک گردن بر اثر التهاب مفاصل به وجود می آید و موجب آرتروز گردن می شود. آرتروز، ساییدگی و فرسودگی کلی مفاصل می باشد که منجر به تحلیل رفتن دیسک ها و مفاصل می شود. این دو شرایط ممکن است شبیه به هم به نظر برسند؛ اما ناشی از عوامل مختلفی هستند و آرتروز گردن با دیسک گردن پیامدهای متفاوتی دارند. ... ادامه مطلب

سندروم درد تروکانتریک بزرگ یا درد ناحیه خارجی باسن و خارج ران پاسندروم درد تروکانتریک بزرگ یا درد ناحیه خارجی باسن و خارج ران پا

سندرم درد تروکانتریک بزرگ (GTPS) یک بیماری شایع مفصل ران است که باعث درد در قسمت بیرونی عضله باسن (تروکانتر) و ران می‌شود. علت این علائم معمولاً به دلیل آسیب به بافت‌های نرمی است که در قسمت بالایی استخوان ران قرار دارند. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزوندرمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزون

تزریق اوزون یکی از روش‌ های درمانی است که برای برخی از مشکلات کمر از جمله آرتروز و بیرون‌ زدگی دیسک به کار می‌ رود. در صورتی که پزشک متخصص از دوز مناسب استفاده کند و تزریق را به شکل صحیح انجام دهد ، اوزون تراپی روشی کاملا ایمن و مؤثر برای درمان برخی از کمر دردها خواهد بود ... ادامه مطلب

فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟

فلج بلز به یک نوع ضعف یا فلج شدگی گفته می‌ شود که بر روی رشته های عصبی که وظیفه کنترل عضلات صورت را برعهده دارند تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب