دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آن

تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آن

تزریقات داخل مفصل، یک روش درمانی است که جهت کاهش درد و التهاب در مفصل، داروها به صورت مستقیم توسط سرنگ به محل مشکل وارد می‌شوند. استفاده از این روش با هدف ارتقای کیفیت زندگی بیماران مفصلی و بهبود علائم آنها صورت می‌گیرد. در ابتدا استروئیدها به عنوان اولین داروهای مورد استفاده در این روش بودند. با گذر زمان، داروهای متنوعی مانند بی حس کننده‌های موضعی، هیالورونیک اسید و حتی بوتاکس نیز به کار گرفته می‌شوند. هر یک از این داروها ویژگی‌ها و اثرات متفاوتی دارند که بسته به نوع مشکل مفصلی، پزشک ممکن است ترکیبات مناسب را انتخاب کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

استفاده از درمان تزریق داخل مفصلی و بافت نرم زمانی پیشنهاد می‌شود که روش‌های درمانی متداول مانند مسکن‌ها، ضدالتهاب‌های خوراکی و فیزیوتراپی به تنهایی به دلیل عدم کارآمدی یا مؤثر بودن نتایج، کارایی لازم را ارائه ندهند. این روش به عنوان یک گزینه مؤثر برای کاهش علائم مشکلات مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق داخل مفصلی زمانی که سایر روش های درمانی محافظه کارانه مانند مسکن ها، ضد التهاب های خوراکی و فیزیوتراپی اثربخش نبودند انجام می شود.

انواع تزریقات داخل مفصلی

برای کاهش درد تزریقات داخل مفصلی متفاوتی شامل موارد زیر استفاده می شود:

انواع تزریقات در بافت نرم

تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم

مزایای تزریقات مفصلی و بافت نرم

تزریقات تشخیصی مفاصل و بافت شامل چه مواردی است؟

انجام تزریق های داخل مفصلی در بیماریهای مختلف مانند ساییدگی، بیماریهای التهابی و تروما جهت درمان یا کنترل درد و التهاب مانند مفاصل اینتر فالنژیال ((interphalangeal، مچ پا و دست، زانو و ارنج، شانه و هیپ (hip)، ساکروایلیاک (sacroiliac)، فاست (facet)، اکرومیوکلاویکولار (acromioclavicular)، استرنوکلاویکولار (sternoclavicular)، تمپورومندیبولار (temporomandibular)
در بعضی موارد برای اطمینان از تزریق در مفصل مورد نظر نیاز به انجام تزریق زیر گاید داریم، مانند مفصل هیپ، SI، facet ، TM joint .

تزریقات درمانی مفاصل و بافت نرم شامل چه مواردی است؟

  1. تزریق نقاط ماشه ای (trigger point)
  2. تزریق بورس (bursa) درانواع بورسیت ها : pes anserine, subdeltoid, ischial, trochanteric و...
  3. تزریق اطراف تاندون در انواع تاندینیت ها (tendonitis) مانند: De Quervain, tennis elbow, golf elbow و ...
  4. تزریق اطراف لیگامانهای آسیب دیده در انواع ligament sprain مانند: ankle sprain و ...
  5. تزریق داخل عضلانی زیر گاید فلوروسکوپ در عضلاتی مانند : psoas, piriformis, quadratus lumbrum

روشهای تزریقات تشخیصی و درمانی داخل مفصلی

تزریق مفصل معمولاً با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس هدایت می‌شود. قبل از عمل، برای کمک به آرامش بیمار از طریق IV به او دارو می‌دهند. سپس بیمار روی میز اشعه ایکس دراز می‌کشد و متخصص بی‌حسی موضعی روی پوست ناحیه تزریق قرار می‌دهد. برای کمک و هدایت دقیق پزشک هنگام تزریق، تزریق ماده حاجب انجام می‌شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

روشهای تزریقات تشخیصی و درمانی در بافت نرم

قبل از انجام تزریق در مفصل فرد بیمار، پزشک به وسیله الکل محل مورد نظر را ضدعفونی می‌کند. سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی، محل دقیق تزریق را مشخص می‌کند. بعد از مشخص کردن محل تزریق، پزشک سایز مناسب سرنگ تزریق را انتخاب می‌کند. بعد از انتخاب سرنگ، داروی کورتیرواستروئید با یک داروی بی‌حسی ادغام شده و به درون بافت تزریق می‌شود. تزریق باید به آرامی صورت گیرد و در صورت وجود هر گونه مقاومت توسط بیمار، پزشک اقدام به جا به جا کردن و چرخش سرنگ می‌کند. بعد از تزریق، سرنگ خارج شده و در صورت نیاز محل مورد نظر توسط پزشک بانداژ می‌شود.

عوارض تزریقات داخل مفصل

انتظار می‌رود که بدن واکنش یکسانی نسبت به تزریق تمام موادی که نام برده شد مانند کاهش درد، التهاب و جلوگیری از پیشرفت دژنراسیون از خود نشان دهد؛ اما در برخی موارد ممکن است بدن با عوارض غیر معمولی رو به رو شود که برخی از آنها به شرح ذیل می باشند:

هزینه تزریق مفصلی

هزینه تزریق مفصلی به فاکتور‌های مهمی چون شرایط بیمار، نوع تزریق، برند داروی تزریق، تعداد دفعات تزریق، حاد و مزمن بودن بیماری و هزینه تزریق توسط پزشک بستگی دارد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اسنوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

اگر پزشک به بیماری ام اس مشکوک شود، ممکن است نوار عصب و عضله را تجویز کند تا بتواند از تشخیص خود مطمئن شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس می پردازیم. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان فلج عصب صورتعلت، علائم و درمان فلج عصب صورت

فلج صورت نوعی فلج موقت است که در اثر آسیب دیدن عصب های صورت یا فاسیال ایجاد می شود. عصب فاسیال یا عصب هفتم جمجمه ای از کانالی باریک و استخوانی، موسوم ... ادامه مطلب

نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت چیست؟نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت چیست؟

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای نقاطی بیش از حد تحریک پذیر هستند که به صورت نوارهای کشیده شده از فاشیا در عضلات بدن وجود دارد. به طور کلی، فشرده شدن و انقباض عضله، می تواند نشانه تحریکات عصبی، فشار بر تریگر پوینت و کشیدگی موضعی باشد. ... ادامه مطلب