دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو

پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو

درد زانو به علت آرتروز یافته بسیار شایعی در کلینیک طب فیزیکی و ارتوپدی است. بسیاری از بیماران با استراحت و یا مصرف داروهای ضد التهاب از این درد رهایی می یابند. گاهی اوقات یک تزریق کورتون می تواند در تسکین درد کمک کند، اما این داروها برای همه بی خطر نیستند و دارای عوارض جانبی بالقوه ای می باشند. اگر این نوع درمان های محافظه کارانه جواب نمی دهند و درد شما همچنان ادامه دارد، درمان با پی آر پی PRP (درمان با پلاسمای غنی از پلاکت) ممکن است گزینه درمانی موثر برای شما باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

از دیدگاه تاریخی، پی آر پی PRP به طور گسترده ای در دندانپزشکی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ، استفاده از آن امروز به میزان زیادی در پزشکی ورزشی و شرایط مختلف ارتوپدی افزایش یافته است. برخی از مطالعات انجام شده، کارآیی پی آر پی PRP در تسکین درد مفصل زانوی دچار التهاب را به اثبات رسانده است. در حال حاضر مطالعات زیادی در حال انجام است که در آن تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آرتروز زانو وجود دارند. اما پزشکان در حال حاضر همزمان درمان بیماران مبتلا را با روش PRP برای تسکین درد ناشی از آرتروز زانو انجام می دهند.

امروزه برای درمان درد زانو از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها تزریق پی آر پی است. تزریق پی آر پی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

روش

ابتدا حدود20 سی سی از خون شما گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل لوله ای که حاوی ژل پی آر پی ست ریخته می شود. سپس لوله، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و حدود15-10 دقیقه چرخانده می شود(میزان چرخش بسته به نیاز میزان تغلیظ پلاکت است). نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کند. پلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا مایع PRP که شامل عوامل رشد فراوان است آماده استفاده می باشد. در مرحله آخر پی آر پی PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

پی آر پی (PRP) زانو

این فرآیند چند دقیقه به طول می انجامد، اما در واقع غلظت پلاکت را تا 5 برابر نسبت به خون طبیعی شما افزایش می دهد. قبل از تزریق، ناحیه ممکن است نیاز به بی حسی داشته باشد چون تزریق پی آر پی PRP تنها کمی ناخوشایند است.شما ممکن است کمی درد را تا 3-5 روز پس از تزریق تجربه کنید. این درد خفیف طبیعی است .

پس از عمل:

داروهای ضد التهابی ( مانند ایبو بروفن و دیکلوفناک و آسپرین ) نباید به مدت چهار تا شش هفته پس از عمل مصرف شوند, بهتر است از یک هفته قبل نیز استفاده نشود. اگر درد وجود داشته باشد، منطقه را می توان سه تا چهار بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه سرد نمود.

درمان درد با پی آر پی PRP برای التهاب زانو دارای مزایای زیادی ست. پی آر پی PRP یک روش سرپایی ست، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بنابراین شما لازم نیست برای آن مرخصی بگیرید. این روش نیاز به بیهوشی عمومی ندارد. این درمان، نه تنها به شما تسکین موقتی می دهد، بلکه به دلیل بازسازی بافتی، اثرات درمانی هم دارد. در مقایسه با هزینه های عمل جراحی، پی آر پی PRP بسیار ارزان است. با پزشکتان در مورد مناسب بودن پی آر پی PRP برای درمانتان صحبت کنید.

این درمان ممکن است برای فرد زیاد مسنی که مبتلا به آرتروز شدید (درجه 4) است، مناسب نباشد.بنابراین مهمترین چالش در این درمان, انتخاب صحیح افراد برای PRP است که این مهم برعهده پزشک معالج می باشد.هر چند پی آر پی PRP هنوز تکنیک نوپایی ست، ولی بسیاری از بیماران در سراسرجهان با آن درمان شده اند و نشان داده است که بهبود قابل توجهی در درد و توانایی انجام حرکات را در زندگی روزمره ایجاد می کند.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ایمنی:

پی آر پی PRP فوق العاده بی خطر است و عوارض آن نادر می باشد. از آنجا در این روش از خون خود فرد استفاده می شود، خطر انتقال عفونت یا واکنش های های حساسیتی ( آلرژیک ) وجود ندارد.

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صابر عطایی [ 1402-06-21 ]
باسلام مدت یک ماه است زانوی راستم هنگام پایین امدن از پله درد خفیف داره دونده هستم الان دیگر نمی توانم بدوم.علت چیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با جراحی بسته دیسک، به رفع و بهبود دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این ... ادامه مطلب

حوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشیحوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصصان طب فیزیکی و یا پزشکان توانبخشی ، پزشکانی هستند که در پزشکی فیزیکی غیر جراحی ، یعنی درمان مشکلات عضلانی-اسکلتی ، شامل عضلات ، استخوان‌ ها ، مفاصل ، تاندون‌ ها ، رباط‌ ها و اعصاب بدون استفاده از جراحی تخصص دارند . ... ادامه مطلب

کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می شود که یک پارگی کو ... ادامه مطلب

علت و درمان صاف نشدن ارنج دستعلت و درمان صاف نشدن ارنج دست

جهت درمان قفل شدن آرنج، طب فیزیکی به عنوان یک روش مؤثر در بهبود این اختلال، گام مهمی را ایفا می نماید. ... ادامه مطلب