دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / درباره آرتروز و دیسک کمر بیشتر بدانید

درباره آرتروز و دیسک کمر بیشتر بدانید

کمردرد یکی از عارضه های شایع است که می‌تواند به شدت زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده آسایش را از فرد مبتلا، سلب نماید. درد کمر حتی می‌تواند کار و زندگی روزمره را محدود نموده مشکلات غیر قابل جبرانی برای بیمار درپی داشته باشد. کمر درد علت‌های زیادی دارد که از شایع‌ترین آنها می‌توان به آسیب دیسک و یا آرتروز ستون فقرات ( اسپوندیلوز ) اشاره کرد. آرتروز نوعی بیماری مزمن است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب می شود. در نتیجه استخوان‌ها و مهره‌ها به راحتی بر روی یکدیگر لغزیده و با هم تماس پیدا می‌کنند و منجر به سفتی، درد و کاهش حرکت مفصل می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز اغلب افراد را در سنین بالا درگیر میکند و استخوان‌های زانو، ران، ستن مهره‌ها و ... را مبتلا می‌نماید. آرتروز کمر همان تخریب مهره‌‌ و یا فرسایش مفاصل بین ستون مهره‌ها است. اما دیسک، بیرون آمدن ماده ژله ای داخل دیسک و تحریک اعصاب کناری از جمله عصب سیاتیک است. پزشک می‌تواند به شما در کاهش میزان درد و بهبودی سریع‌تر کمک کند. برنامه درمانی شما ممکن است شامل گزینه‌های درمانی غیر جراحی مانند تزریق استروئید اپیدورال برای تسکین اعصاب ملتهب یا فیزیوتراپی باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آرتروز ستون مهره‌های کمری

معمولاً، اولین ناحیه ستون فقرات که دچار آرتروز می شود؛ دیسک های بین مهره ای هستند. در حقیقت تغییرات ناشی از این بیماری از دیسک ها شروع می شود، اما آرتروز ناشی از فرآیند بالا رفتن سن، می تواند سایر بخش های ستون فقرات را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. در فرآیند تخریب دیسک ناشی از این عارضه، دیسک خاصیت اسفنجی خود را از دست داده و نازک تر می شود. ایجاد یک دیسک نازک به معنی این است که فضای بین مهره های بالا و پایین دیسک، کمتر و کمتر می شود و به این ترتیب یک مشکل جدید برای فرد ایجاد میگردد که مربوط به مفاصل فاست است.

این مفاصل به تثبیت ستون فقرات کمک می کنند و اگر دیسک سطح ارتفاع خود را از دست بدهد، در نحوه حرکت مفاصل فاست تغییر ایجاد می شود. در ادامه غضروفی که مسئولیت حفاظت از مفاصل فاست را بر عهده دارد دچار فرسایش می گردد و این شرایط می تواند باعث التهاب و آسیب ریشه های عصب در ستون فقرات شود. بدون وجود غضروف، مفاصل فاست به مقدار بیش از حد حرکت می کنند و این شرایط مشکلات بعدی را برای ستون فقرات به همراه دارد.

علائم آرتروز ستون فقرات و کمر

خشکی یا گرفتگی و درد مفصل از علائم اولیه آرتروز ستون فقرات به شمار می‌رود، هر چند تمام بیماران مبتلا به آرتروز، لزوماً درد و ناتوانی را تجربه نمی‌کنند. این علائم اولیه معمولاً صبح هنگام (به ویژه تا 30 دقیقه پس از بیدار شدن) شدیدتر است، به همین دلیل این درد را درد ناشی از نخستین حرکت می‌گویند، درد صبحگاهی در طول روز و پس از شروع فعالیت‌های روزمره کاهش می‌یابد. درد مختل کننده خواب شبانه نیز غالباً یکی از علائم ابتلا به آرتروز ستون فقرات به شمار می‌رود.

دیگر علائم آرتروز ستون فقرات و کمر عبارت‌اند از:

درمان آرتروز ستون مهرها

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر که در اصطلاح عامه به آن دیسک کمر گفته می‌شود؛ یکی از عارضه‌های ستون فقرات است که امروزه با شیوع و گسترش فراوانی روبرو می‌باشد. در این بیماری مرکز ژلاتین مانند دیسک از ناحیه تحلیل رفته در دیواره خارجی سخت دیسک بیرون می‌زند (اتفاقی مانند خارج شدن ژله داخل شیرینی در اثر فشار دادن). در اثر این بیرون زدگی، اگر ماده دیسک به عصب‌های نخاعی مجاور فشار بیاورد، بیمار دچار درد کمر یا پا می‌شود. آرتروز شایع‌ترین علت بیرون زدگی دیسک کمر است؛ اما فتق دیسک می‌تواند جوانان را نیز درگیر کند. در هر حال دیسک کمر در افراد 60 سال به بالا رایج‌تر از جوانان می‌باشد. آرتروز نیز اغلب در سنین بالا دیده می‌شود. به همین علت در درجه اول، فتق دیسک و آرتروز همراه آن، نتیجه فرایند طبیعی افزایش سن است.

افراد دارای اضافه وزن همچنین در معرض خطر بیشتری برای فتق دیسک هستند زیرا دیسک‌های آنها باید از وزن اضافی هم پشتیبانی کنند. ماهیچه‌های ضعیف و یک سبک زندگی بی‌تحرک نیز ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. هرچه سن بالاتر می‌رود، این احتمال نیز بیشتر می‌شود. این امر به این دلیل است که دیسک‌های شما با افزایش سن، برخی از محتوای آب محافظت‌کننده خود را از دست می‌دهند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از جای خود جابه جا شوند. این مشکل در مردان شایع‌تر از زنان است.

اگرچه عارضه دیسک کمر فعالیت‌های روزمره را محدود می‌کند؛ اما می‌توان با بهره‌گیری از درمان‌های غیرجراحی طب فیزیکی، مناسب با شرایط بیمار کیفیت زندگی را بهبود بخشید و مانند گذشته از یک زندگی پویا لذت برد. نخستین رویکرد درمان کمر درد بهره‌گیری از روش‌های غیرجراحی محافظه کارانه و نگهدارنده است که به کمک آنها 80 درصد بیماران ظرف 6 هفته قادر می‌باشند؛ به زندگی معمول خود بازگردند.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

اینستاگرام دکتر فلاح

نوع درد می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر درد منجر به بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن شده است که بر توانایی شما در کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

طب فیزیکی به رشته ای در پزشکی گفته می‌شود که به بیمار کمک می‌نماید؛ با روشهای غیرجراحی، از دردهای عضلانی، استخواني و مفصلی، مانند كمر درد، آرتروز، اختلالات ديسك و آسيبهای ورزشي رهایی یابد. همچنین متخصصین طب فیزیکی به بیماران دچار ضایعاتی نظیر ضایعات مغزی کمک میکنند تا حتی المقدور به زندگی عادی بازگشته یا در صورت عدم امکان، شرایط بهتری را در زندگی تجربه کنند و برای کارهای روزمره مستقل عمل نمایند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمیان [ 1402-07-10 ]
من ۳۱سال سن دارم صبح از درد کمر از خواب بیدار میشم اگه رو شکم بخوابم دیگه بدتر میشه دردم،ام ار ای گرفتم گردنم آرتروز داره دکتر گفت کمرت داره ارتروز میگیره بیش از حد درد کمر دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد کمر هنگام نشستن و خم شدن و راه های پیشگیری و درمان آندرد کمر هنگام نشستن و خم شدن و راه های پیشگیری و درمان آن

کمردرد یکی از رایج ترین مشکلات انسان ها می باشد. ایجاد درد در کمر هنگام نشستن و خم شدن، می تواند به دلیل وضعیت نامناسب بدن در موقع نشستن، آسیب دیدگی و یا سایر مشکلات سلامتی باشد.در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر درد کمر هنگام نشستن و خم شدن و راه های پیشگیری و درمان آن می پردازیم. ... ادامه مطلب

علائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکیعلائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکی

برای افرادی که از سردردهای تنشی مزمن رنج می‌ برند عموماً انجام کارهای روزمره بسیار دشوار است. در موارد خاصی سردردهای تنشی می‌ توانند بسیار شدید باشند و در روند کارهای روزمره بیمار اختلال ایجاد کنند. علائم و درمان سردردهای تنشی را در ادامه این متن برای شما شرح داده ایم. ... ادامه مطلب

علت التهاب و تورم کپسول مفصلی زانوعلت التهاب و تورم کپسول مفصلی زانو

پلیکا اصطلاحی است که برای توصیف چین واقع در لایه پوشش دهنده مفصل زانو به کار برده می شود. لایه داخلی پوشش دهنده مفصل زانو چیزی بیشتر از یک آستین یا غل ... ادامه مطلب

روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب