دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از مشکلات شایع ستون فقرات کمر و گردن ، تنگی کانال نخاعی است. نخاع دارای یک سری اعصاب است که سیگنال ها را به مغز و سایر نقاط بدن می رسانند. هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. در این مقاله به بررسی تنگی کانال و روش های درمان آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

بهترین عامل تشخیص این بیماری،شرح حال و معاینه بالینی بیمار است و برای تثبیت تشخیص از MRI استفاده می شود .

دکتر سلمان فلاح پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان در سه زمینه تشخیص و درمان درد، توانبخشی بیمارانی که دارای اختلال عملکردی شده اند و بررسي هاي الكترودياگنوستيک فعالیت دارند و می‌توانند به مراجعین محترم خدمت رسانی نمایند. تنگی کانال نخاع نیز یکی از مواردی است که توسط ایشان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

انواع تنگی کانال نخاعی

بر اساس محل تنگی کانال آن را به سه گروه تقسیم می کنیم.

تنگی کانال نخاعی چیست

علائم تنگی کانال نخاعی

توجه کنید که علائم این وضعیت متغیر است و وابسته به شدت تنگی و ناحیه بروز آن می باشد. این علائم می توانند به مرور زمان یا به صورت یک درد ناگهانی بروز یابند.

هرگاه تنگی نخاع در ناحیه کمر باشد، وضعیتی به نام سندرم دم اسب رخ می دهد که دارای علائم درد و ضعف شدید پاها، بی اختیاری مثانه و بی حسی شدید پشت پاها و ران می باشد. در صورت داشتن این علائم، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

روش های درمان این بیماری

اینکه کدام یک از روش های درمانی برای بیمار انتخاب شود ، به علت ایجاد علائم، محل بروز مشکل و شدت علائم بستگی دارد.در صورتی که علائم بیمار خفیف باشد به مراقبت از خود توصیه می شود. چند روش مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

اعمال کمپرس گرم:

گرما با افزایش جریان خون سبب شل شدن عضلات و تسکین درد مفاصل می شود. معمولا برای درد آرتروز این روش توصیه می شود.

استفاده از کمپرس سرد:

اگر گرما علائم بیمار را کم نکند، می تواند کمپرس سرد را امتحان کند زیرا می تواند سبب کاهش حساسیت و تورم شود.

ورزش:

پس از مشورت با پزشک می توانید ورزش کنید چرا که ورزش در تسکین درد، تقویت عضلات برای حمایت از ستون فقرات و بهبود انعطاف پذیری و تعادل کمک کننده است.

در صورتی که روش های مراقبت از خود و درمان خانگی جواب نداد روش های درمانی بدون جراحی توصیه می شود:

دارو های خوراکی:

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپیست با ارائه یک برنامه ورزشی به بیمار کمک می کند تا تعادل، انعطاف پذیری و ثبات ستون فقرات خود را بهبود بخشد و قدرت خود را نیز افزایش دهد. تقویت عضلات کمر و شکم سبب افزیش مقاومت ستون فقرات می شود.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

استروئیدهای تزریقی:

پروسه کاهش فشار:

در صورتی که این روش ها برای بیمار کافی نبود مرحله بعدی جراحی است.توجه کنید اکثر افراد به جراحی نیازی پیدا نمی کنند.بهترین درمان برای این بیماری، ورزش منظم با هدف افزایش قدرت عضله وبه ویژه بهبود انعطاف پذیری عضله است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از آرتروز و دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پریدخت [ 1402-07-16 ]
سلام وقت بخیر شوهرم من 63 سالشه تصادف کرده ام آر آی گرفتیم شکستگی مهره داره و تنگی کانال نخاع یه دکتر میگه عمل کنه یه دکتر میگه اگه عمل کنه فلج میشه نمیدونیم چکار کنیم توروخدا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نورولیز مفاصل فاست چگونه انجام میشود؟نورولیز مفاصل فاست چگونه انجام میشود؟

نورولیز یا نوروتومی امواج رادیویی یک روش غیر جراحی برای کمک به تسکین کمردرد مزمن است ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالانتشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

دررفتگی مادرزادی لگن در سه نوع دررفتگی شدید، دررفتگی قابل جا بجایی و دررفتگی خفیف دسته بندی می شود.هر چه شدت ضایعه بیشتر باشد،عوارض آن بیشتر است . ... ادامه مطلب

لیزر پرتوان برای دیسک کمرلیزر پرتوان برای دیسک کمر

لیزر پرتوان دارای یک حالت پالس منحصر به فرد است که انرژی لیزر را بدون گرم کردن بافت‌ های سطحی به بافت‌ های عمیق‌ تر می‌ رساند. همچنین دارای فرکانس‌ های مداوم و تعدیل‌ کننده برای ترویج کنترل و بهبود درد است. قدرت بالاتر آن دوز درمانی بزرگ‌ تری را ارائه داده و در نتیجه زمان درمان کوتاه‌ تر می‌ شود. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنیعلت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنی

سرخوردگی مهره ها، عارضه ای است که در مهره های ستون فقرات رخ می دهد و به این صورت است که یکی از مهره ها بر روی مهره زیرین به جلو یا عقب می لغزد ... ادامه مطلب