دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

اورتوکین تراپی متد جدید درمان آرتروز به صورت کاملا هوشمند است و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین روش های کنترل و درمان درد آرتروز شناخته شده است . در این مقاله به بررسی اورتوکین تراپی می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

اورتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن و بالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده ، سبب کاهش درد و بهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود . این فرایند شامل گرفتن خون از فرد می باشد که سبب آزاد سازی پروتیین های ضد التهابی و فاکتور های رشد از خون بر اساس پروتکل مورد نظر می باشد . پروتئین ضد التهابی وعوامل رشد حاصل از خون ، به داخل مفاصل یا تاندون ها وسایر بافت های نرم آسیب دیده با توجه به تجویز پزشک تزریق می شوند . این فرایند منجر به کاهش درد وبهبود عملکرد می شود .

امروزه برای درمان آرتروز از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها اورتوکین تراپی است. اورتوکین تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

موارد کاربرد اورتوکین تراپی

ارتوکین تراپی برای بیمارانی که مبتلا به آرتروز گرید 1 تا 3 هستند و غضروف آنها هنوز کامل تخریب و فرسوده نشده است و یا التهاب آسپتیک مزمن دارند ، مناسب می‌ باشد . تغییرات دژنراتیو در مفاصل بین مهره ای نیز شامل درد های دیسکوژنیک است .همچنین در بیمارانی که از انجام جراحی تعویض مفصل اجتناب می‌ کنند یا جراحی و تزریق کورتیزون برای آنها مناسب نیست ، این دارو موثر نشان داده شده است . ارتوکین تراپی در بیمارانی که از ناحیه رباط یا تاندون آسیب دیده‌ اند و درمان‌ های دیگر هیچ تاثیری در تسکین درد آنها نداشته است ، نیز موثر می‌ باشد .

منع قابل توجهی در مورد این روش وجود ندارد. این روش فقط در صورت داشتن شرایط زیر برای بیمار توصیه نمی‌‌شود :

اورتوکین تراپی

روش انجام ارتوکین تراپی

  1. در ابتدا از بیمار خون گرفته می شود . این مرحله مشابه با نمونه گیری خون برای آزمایش است و درد چندانی ندارد .
  2. خون در دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری می شود که باعث تحریک تولید پروتئین IL-1Ra می شود .
  3. با استفاده از یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای جدا کردن اجزای خون ، پروتئین مورد نظر از خون به دست می آید .
  4. پروتئین بدست آمده در آمپول کشیده شده و آماده تزریق می شود .
  5. سپس پروتئین با استفاده از سی تی اسکن در قسمت دردناک مفاصل تزریق می شود .

به طور معمول تزریق ها 1-2 بار در هفته انجام می شوند . درمان بیماری های مربوط به دیسک به 4 تزریق نیاز دارد ، در حالی که برای آسیب های مفاصل اندام ها ، حداقل 6 تزریق ضروری است . بعد از تزریق ، به بیماران توصیه می شود که تا 48 ساعت ورزش های شدید نداشته باشند . برخی از عوارض جانبی ارتوکین تراپی ممکن است شامل تورم و بی حسی اطراف محل تزریق باشد . ممکن است این عوارض حدود 2 ساعت طول بکشند . اما از آنجا که روشی کم تهاجمی است و از مواد طبیعی خود بدن استفاده می نماید ، به طور کلی عوارض جانبی بسیار کمی دارد .

اقدامات مراقبتی لازم قبل و بعد از اورتوکین تراپی

5 روز قبل از درمان :

روز معاینه :

مراقبت بعد از درمان :

12 ساعت پس از هر بار تزریق از ورزش ، شنا و سونا خودداری کنید

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

مزایای ارتوکین تراپی

خطرات اورتوکین تراپی

خطرات مرتبط با هر نوع تزریق به مفصل از جمله خطر عفونت ، در این روش نیز وجود دارد .عوارض جانبی مرتبط با تزریق ارتوکین عبارت‌ اند از :

  1. درد مداوم و سفتی مفاصل
  2. عدم بهره مندی از منافع تزریق
  3. تورم یا کبودی در محل تزریق
  4. بی‌حسی کوتاه مدت ناشی از بی‌حسی موضعی

دکتر سلمان فلاح پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان در سه زمینه تشخیص و درمان درد، توانبخشی بیمارانی که دارای اختلال عملکردی شده اند و بررسي هاي الكترودياگنوستيک فعالیت دارند و می‌توانند به مراجعین محترم خدمت رسانی نمایند. تنگی کانال نخاعی نیز یکی از مواردی است که توسط ایشان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خانم قبادی [ 1402-07-16 ]
من 58 سالم هست، پزشک فوق تخصص درد تشخیص آرتروز زانو گرید 2 را داده اند. سوال من این است که باتوجه به گرید دو بودن ارتوکین تراپی برای من اثر بخشی دارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع آسیب های ورزشیانواع آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی ، معمولا در حین تمرین کردن یا شرکت در رویداد های ورزشی رخ می‌ دهند . کودکان بیشتر در معرض این نوع آسیب‌ ها هستند ، اما این موضوع در افراد بالغ نیز اجتناب ناپذیر است . در برخی شرایط خاص ، خطر ابتلا به آسیب های ناشی از ورزش افزایش پیدا می‌ کند . ... ادامه مطلب

علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات رانعلت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات ران

خشکی عضلات ران بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می ‌دهد که عضله به شدت منقبض می ‌شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو ایجاد می ‌شود. ... ادامه مطلب

خار پاشنه ؛ از علل تا درمانخار پاشنه ؛ از علل تا درمان

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود.اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. ... ادامه مطلب

علائم التهاب تاندون آشیلعلائم التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگترین و قویترین تاندون در بدن انسان است. تاندون ها طناب های طولانی و سخت از بافت هایی هستند که ماهیچه را به استخوان وصل می کنند ... ادامه مطلب