دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / درمان درد زانو با روش پی آر پی

درمان درد زانو با روش پی آر پی

تحقیقات نشان داده است که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می‌ تواند باعث افزایش روند ترمیم تاندون ، رباط یا عضله آسیب دیده شود . این مسئله در خصوص آن دسته از بیمارانی که دچار استئوآرتریت زانو و درد مزمن زانو هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌‌ کند . در این مقاله به بررسی درمان درد زانو با استفاده از روش PRP می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه برای درمان درد زانو از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها تزریق پی آر پی است. تزریق پی آر پی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

تزریق پی آر پی چیست ؟

پلاسمای غنی از پلاکت یاپی آر پی، پلاسمائی است ، که حاوی تعداد پلاکت بالاتری از آن چیزی است که به طور معمول در خون یافت می‌ شود . غلظت پلاکت در درمان‌ های پی آر پی و غلظت فاکتور های رشد 5 تا 10 برابر غنی‌ تر از حد طبیعی است .تزریق پلاسمای غنی از پلاکت ( PRP ) با استفاده از غلظت پلاکت بیمار در نمونه خون وی تهیه می‌ شود . در درمان پی آر پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌ شود .

سپس پلاکت‌ های فعال شده مستقیما به بافت آسیب دیده بدن تزریق می‌ شوند . آنها فاکتور های رشد را آزاد کرده و باعث تحریک و افزایش تعداد سلول‌ های جبران کننده بدن می‌ شوند .درواقع درپی آر پی سلول‌ های فعالی که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند را از خون جدا کرده و با غلظت بالا و درعین‌ حال کنترل‌ شده و متناسب با شدت بیماری ، در مفصل یا بافت آسیب دیده تزریق می‌ نمایند . پی آر پی درمانی می‌ تواند به تسریع روند بهبود ماهیچه‌ ها ، مفاصل ، رباط‌ ها و تاندون‌ های آسیب دیده کمک کند .

پی آر پی زانو

بر اساس تحقیقات انجام‌شده تزریق پی آر پی در زانو در 80 درصد افراد دارای آرتروز زانو درجه 2 و 3 پاسخ داده و اغلب اثر آن حداقل تا 9 ماه ادامه می‌ یابد و در این مدت میزان درد و مصرف مسکن در بیمار به‌ شدت کاهش می‌ یابد . پی آر پی زانو توسط سازمان غذا و دارو آمریکا یا FDA مورد تایید قرار گرفته است .

همچنین عموما از یک سنی غضروف مفصلی ، سالانه 4 تا 6 درصد تخریب می شود و پی آر پی زانو به طور معنی داری آن را کاهش می دهد . به عبارتی پی آر پی زانو از تشدید آرتروز زانو هم پیشگیری می کند .

توجه کنید که اثرات پی آر پی زانو از 1 هفته تا 3 ماه بعد ترریق پلاکت شروع می شود . تعداد تزریق معمولا 3 تزریق به فاصله 1 تا 2 هفته الی یک ماه می‌ باشد ولی تعداد دفعات تزریق برخلاف کورتن محدودیتی ندارد و می‌ توان متناسب با نیاز بیمار آن را تکرار کرد . در مورد تزریق خار پاشنه و رباط‌ ها و تاندون‌ ها تعداد تزریقات پایین‌ تر بوده و گاهی بیماران حتی با یک تزریق هم پاسخ مورد نظر را دریافت می کنند . از مزیت های مهم این روش این است که در صورت ایجاد اثرات مثبت در بیمار اثرات آن دائمی و درمانی می‌ باشد و اثر آن صرفا تسکینی نیست .

درمان درد زانو با روش پی آر پی

مزایای تزریق پی آر پی برای درمان درد زانو

  1. روش پی آر پی یک روش موفقیت آمیز است که به کارگیری آن روز به روز رو به افزایش است و اثر بخشی آن بر ترمیم آسیب‌ ها و بافت‌ های نرم به اثبات رسیده است .
  2. اصلی‌ ترین مزیت پی آر پی این است که می‌ توان به کمک آن لزوم انجام جراحی و یا گذراندن دوره‌ ریکاوری طولانی مدت را برطرف کرد .
  3. این روش را می‌ توان برای افردی که کاندید انجام جراحی نیستند نیز مورد استفاده قرار داد .
  4. پی آر پی یک روش کم تهاجمی است که کمترین میزان خطرات و عوارض احتمالی را دارد .
  5. در این روش از سلول‌ های طبیعی خود بدن و پروسه‌ بیولوژیکی بدن برای ترمیم بافت‌ ها استفاده می‌ شود .
  6. ریکاوری با پی آر پی اغلب بسیار سریع‌ تر از روش‌ های جراحی است .
  7. از آنجایی که از خون خود شما استفاده می‌ شود ، احتمال انتقال عوامل عفونی به بدن شما و ریسک بروز واکنش آلرژیک وجود ندارد .

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

نتایج تزریق پی آر پی برای درمان درد زانو

شما در چند روز اول پس از تزریق پی آر پی متوجه شدت یافتن درد خود می‌ شوید . اما با گذشت هر روز ، شدت این درد کاهش پیدا می‌ کند و از طرف دیگر ، کارایی و عملکرد عضو آسیب‌ دیده به تدریج بهبود می‌ یابد و همچنین قدرت و مقاومت عضلات و مفاصل بیشتر می‌ شود .

شما طی 2 تا 6 هفته پس از جلسه‌ درمانی متوجه بهبود تدریجی آسیب خود می‌ شوید . برخی از بیماران گزارش کرده‌ اند که بهبود تدریجی آسیب آنها حتی تا 6 الی 9 ماه ادامه داشته است . در برخی از تحقیقات انجام شده بر روی نتایج تزریق پی آر پی ، بازسازی چشمگیر بافت در تصاویر اولتراسوند و MRI مشاهده شده است که این موضوع ، اثربخشی این روش درمانی را تایید می‌ کند . با بهبودی بافت‌ های آسیب‌ دیده ، می‌ توان قبل از پیشروی بیشتر آسیب‌ دیدگی ، از لزوم انجام عمل جراحی و دیگر مداخلات تهاجمی پیشگیری کرد .

دکتر سلمان فلاح پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان در سه زمینه تشخیص و درمان درد، توانبخشی بیمارانی که دارای اختلال عملکردی شده اند و بررسي هاي الكترودياگنوستيک فعالیت دارند و می‌توانند به مراجعین محترم خدمت رسانی نمایند. تنگی کانال نخاعی نیز یکی از مواردی است که توسط ایشان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ثریا خیراندیش [ 1402-05-19 ]
دکتر پی آر پی زانو انجام دادم برای آرتروز زانو . کاملا نتیجه بخش بود با تشکر از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو دردتاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد

چاقی و اضافه وزن تاثیر منفی زیادی روی مفصل زانو به عنوان یکی از بزرگترین و کاربردی ترین مفصل بدن می گذارد. ... ادامه مطلب

پارگی رباط صلیبی قدامی acl مفصل زانوپارگی رباط صلیبی قدامی acl مفصل زانو

یکی از شایع‌ ترین آسیب های زانو، رگ به رگ شدن یا پارگی رباط صلیبی قدامی است.ورزشکارانی که در ورزش های پرتقاضا مانند فوتبال و بسکتبال شرکت می کنند بیشت ... ادامه مطلب

علت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پاعلت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پا

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساس خارش غیر معمولی است که می‌تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد. مردم به طور کلی متوجه این احساسات در دست‌ها و پاها می‌شوند. سوزن سوزن شدن یک نگرانی شایع است. سوزن سوزن شدن ممکن است در اثر فشار روی اعصاب هنگامی که بیش از حد در یک موقعیت قرار گرفته‌اند، ایجاد شود. ... ادامه مطلب

حرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنهحرکات و تمرینات ورزشی مناسب درمان خار پاشنه

استخوان پاشنه وزن کل بدن را تحمل می کند و در تشکیل پاشنه پا نیز نقش دارد. در صورت رسوب کلسیم در میان پاشنه و قوس کف پا، خار پاشنه ایجاد می شود. خار پاشنه یک برآمدگی نوک تیز است که سبب وارد شدن فشار به کف پا می شود. ... ادامه مطلب