دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم گیرافتادگی شانه ، زمانی رخ می دهد که بافت های نرم مفصل شانه و اطراف آن به طور مکرر توسط استخوان های اطراف فشرده شوند . این مشکل به طور معمول هنگامی اتفاق می افتد که بازو حدودا تا نیمه در بالای سر قرار گیرد . در این مقاله به بررسی سندرم گیرافتادگی شانه می پردازیم .سندرم گیرافتادگی شانه می تواند توانایی شما را در بلند کردن بازو به طور کامل یا هنگام استفاده از بازو در موقعیت های پر فشار مانند پرتاب توپ یا نوشتن بر روی تخته ، محدود کند .

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری به طور معمول منجر به التهاب تاندون های گرداننده شانه به ویژه تاندون سوپرااسپیناتوس ، به خصوص در افراد بالای 40 سال می گردد .این بیماری همچنین می تواند باعث التهاب بورس زیرآکرومیون در افراد زیر 40 سال شود .

برای درمان سندروم گیرافتادگی شانه با توجه به شرایط بیمار ممکن است از روشهای متفاوتی استفاده شود. متخصصین طب فیزیکی سندروم گیرافتادگی شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل سندرم گیرافتادگی شانه

تصور می‌ شود که گیرافتادگی شانه به دلیل استفاده بیش از حد از تاندون سوپراسپیناتوس که در امتداد بالای تیغه شانه قرار دارد ، شروع می‌ شود .سپس درد از عملکرد صحیح عضلات روتاتور کاف جلوگیری می‌ کند و باعث می‌ شود استخوان فوقانی بازو کمی جابجا شود . این ممکن است منجر به التهاب بورس ساب آکرومیال شود .با گذشت زمان ، درد باعث اختلال در عملکرد و افتادن در یک سیکل معیوب می‌ شود که در نهایت ممکن است منجر به استخوان سازی یا رشد خار های استخوانی و آسیب رساندن به تاندون‌ های روتاتور کاف و غیره شود .در صورت عدم درمان ، گیرافتادگی شانه می‌ تواند به پارگی روتاتور کاف تبدیل شود .

سندرم گیرافتادگی شانه

علائم سندرم گیرافتادگی شانه

علائم و نشانه های سندروم گیرافتادگی شانه شامل موارد زیر است :

چه افرادی ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارند ؟

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان گیرافتادگی شانه

گیرافتادگی شانه ممکن است ساختار های زیادی را تحریک کند . هر ساختار ممکن است به یک روش درمانی متفاوت نیاز داشته باشد . از آنجا که آسیب دیدگی‌ های ناشی از شانه و گزینه‌ های درمانی به میزان قابل توجهی متفاوت است ، همیشه مهم است که برای انتخاب روش درمانی با یک متخصص حاذق مشورت نمایید .

از گزینه های درمانی این سندرم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  1. سرما درمانی
  2. استراحت : استراحت از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است . شانه را بعد از هر گونه فعالیت و حرکت دردناک استراحت دهید . درد نشان دهنده افزایش التهاب و تأخیر در روند بهبود است .
  3. دارو : شامل استفاده از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی که می تواند شامل آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن باشد که می تواند درد شانه و التهاب را کم نماید . مصرف دارو ممکن است برای چند روز اول موثر باشد ولی برای مدت طولانی کمک کننده نیست .
  4. تزریق : تزریق کورتیکواستروئید می‌ تواند به کاهش التهاب تاندون‌ ها یا بورس کمک کند . در ابتدا باید بسیار مراقب شانه خود باشید ، زیرا تزریق ، موقتا تاندون را ضعیف می‌ کند و خطر پارگی را افزایش می‌ دهد .
  5. فیزیوتراپی : هدف از درمان فیزیوتراپی ابتدا کاهش درد و التهاب و همچنین جلوگیری از تحریک بیشتر و آسیب بافتی است .
  6. جراحی : در این روش جراح عامل ایجاد کننده سندرم گیرافتادگی شانه ، که می تواند شامل استخوان آکرومیون و فشردگی فضاهای موجود در ناحیه شانه باشد را رفع می کند .

افراد با سندرم گیرافتادگی شانه می بایست از انجام فعالیت هایی که به صورت تکراری به خصوص در زوایای بالای سر می باشد پرهیز نمایند ، همچنین این گونه افراد لازم است تا از انجام حرکت های سنگین در مفصل شانه پرهیز نمایند .

امروزه برای درمان بسیاری از مشکلات و آسیب های اندام، از روشهای غیر جراحی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها شوک ویوتراپی است. شوک ویوتراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حمید علیزاده [ 1402-05-19 ]
دکتر هزینه تزریق کورتیکواستروئید برای گیرافتادگی و درد شانه چه قدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد زانو با روش پی آر پیدرمان درد زانو با روش پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، پلاسمایی است ، که حاوی تعداد پلاکت بالاتری از آن چیزی است که به طور معمول در خون یافت می‌ شود . در درمان پی آر پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب

حرکات ورزشی درست و غلط در کمردرد مزمن به روایت تصویرحرکات ورزشی درست و غلط در کمردرد مزمن به روایت تصویر

حرکت و فعالیت به کاهش کمردرد کمک می‌کند اما باید فعالیت از نوع درست باشد. نباید حرکتی انجام دهید که فشار زیادی بر کمر وارد می‌کند. ورزش مناسب برای افرادی که کمردرد دارند بستگی به علت کمردرد و شدت آن دارد بنابراین همیشه باید پیش از انجام هر ورزش سنگین با پزشک خود صحبت کنید. ... ادامه مطلب

چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟

سرخوردگی مهره‌ کمر به وضعیتی گفته می شود که در آن یکی از مهره های ستون فقرات شما به سمت جلو حرکت می کند و روی مهره پایینی خود سر می خورد ... ادامه مطلب

ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تأثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد ... ادامه مطلب