دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟

متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟

متاتارسوس گروهی از استخوان‌ها در قسمت میانی پا است. هر پا دارای پنج استخوان متاتارس است که هر کدام به فالانژ انگشتان پا متصل هستند. متاتارسوس اداکتوس به وضعیتی اشاره دارد که در آن استخوان‌های متاتارس به سمت وسط بدن می‌چرخند. این باعث تغییر شکل قابل ملاحظه‌ای می‌شود و هر دو پا اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای درمان متاتارسوس واروس یا چرخش پنجه پا به داخل با توجه به شرایط بیمار ممکن است از روشهای متفاوتی استفاده شود. متخصصین طب فیزیکی این عارضه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

انواع

متاتارسوس واروس (Metatarsus Varus):

متاتارسوس اداکتوس (Metatarsus Adductus):

علت شناسی

علت متاتارسوس اداکتوس ناشناخته است، اگرچه تصور می‌شود که این بیماری با فشرده سازی داخل رحمی مشابه سایر مشکلات packaging، تورتیکولی و دیسپلازی رشد مفصل ران مرتبط است. مطالعات بر روی نمونه‌های جنین عوامل متعدد پاتولوژیکی را نشان می‌دهد که شامل انحراف داخلی cuneiform میانی سطح مفصلی دیستال، سابلوکساسیون مفاصل تارسوماتاتارس و انقباضات عضلانی است.

متاتارسوس اداکتوس

علائم و نشانه‌ها

اگر فرزند شما متاتارسوس اداکتوس دارد، ممکن است متوجه شوید که پای او دارای شکل خمیده است. قسمت جلویی پا (جلو پا) به سمت داخل بوده و ممکن است کمی زیر آن بچرخد. به نظر می‌رسد که قسمت داخلی پا شکاف خورده است، در حالی که قسمت خارجی پا بیشتر گرد است. با این حال، برخلاف پا چنبری، هیچ گونه افتادگی پا وجود ندارد.

به طور کلی نیازی به اشعه ایکس یا سایر مطالعات تصویربرداری نیست، زیرا طبق سابقه طبیعی در بیشتر موارد با وضوح خود به خود قابل مشاهده است. با این حال، با تغییر شکل مداوم و نمای تحمل وزن ایستاده یا شبیه سازی شده ممکن است شکل ذوزنقه‌ای cuneiform داخلی و انحراف داخلی متاتارس‌ها را نشان دهد.

درمان

گچ گرفتن:

چند دوره گچ‌گیری برای اصلاح وضعیت پا انجام می‌شود. تعداد دفعات گچ‌گیری به شدت بدشکلی و سفتی پاها بستگی دارد. این قالب هر یک یا دو هفته یک بار عوض می‌شود. کودک پس از گچ گرفتن پا باید مدتی از بریس مخصوص (کفش متصل به میله) استفاده کند تا حالت اصلاح شده حفظ شود و پاها در موقعیت صحیح باقی بمانند و عارضه چرخش پنجه پا به داخل مجددا بازنگردد.

کفش طبی:

اگر گچ گرفتن پا مؤثر نبود، کفش‌های کف صاف با کفی طبی و قالب‌گیری شده برای نگه داشتن پنجه در جای درست تجویز می‌شود. کفش‌های کف صاف هیچ انحنایی در انتها ندارند. انواع کفش طبی (ارتز) باید به صورت سفارشی برای کودک مبتلا به بیماری چرخش پنجه پا به داخل ساخته شود.

بستن بریس:

کودک طبق دستور پزشک باید برای مدتی از ارتز کفش و میله برای حفظ وضعیت اصلاح شده و کشش استفاده کند، کودکانی که راه می‌روند غالباً تنها شب هنگام این ارتز را به پا می‌کنند. کفش ثابت نگه دارنده یا ارتز مچ پا را می‌توان فقط برای یک پا و به منظور کشش جلو و پشت پای سفت شده به کار برد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض

دستکاری و گچ گرفتن متوالی متاتارسوس اداکتوس می‌تواند منجر به ایاتروژیک والگوس عقب پا یا کجی شود. با خنثی و ثابت نگه داشتن پاشنه در حین دستکاری می‌توان از این امر جلوگیری کرد. پس از درمان جراحی، آزادسازی Abductor Halluces ممکن است به ایجاد هالوکس والگوس کمک کند.

پیش آگاهی از نوزاد مبتلا به متاتارسوس اداکتوس

متاتارس اداکتوس انعطاف پذیر تا 1-2 سالگی ادامه می‌یابد. در بیشتر موارد، پا به حالت عادی برمی‌گردد. در تعداد کمی از موارد، پا به طور متوسط بد شکل می‌ماند. در موارد نادر نیز پا حتی پس از درمان همچنان سفت و بد شکل خواهند ماند. همچنین احتمال ابتلا به دیسپلازی در مفصل ران در کودکان مبتلا به متاتارسوس اداکتوس بیشتر است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از آرتروز و دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :عاطفه سیف [ 1402-05-19 ]
دکتر چرخش پنجه پا که مادرزادی است رو توی همون سنین کم درمان کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

آسیب دیدن تاندونی که شانه را می چرخاند، یکی از شایع ترین دلایلی است که سبب درد شانه می شود. سه عارضه متداول این عضو عبارتند از سندرم گیر کردن تاندون چرخاننده شانه، پارگی و التهاب تاندون شانه.در این مقاله به بررسی درمان پارگی تاندون شانه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

ارزیابی و آنالیز ساختار قامتیارزیابی و آنالیز ساختار قامتی

آنالیز ساختار قامتی یکی از مهمترین موضوعات در بحث سلامت است. ناهنجاری‌ های ساختار قامتی علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرارداده بر عملکرد ورزشی افراد نیز تاثیر زیادی دارد. وجود ناهنجاری در قامت موجب بروزبیماری ها و جلوگیری از زندگی سالم می‌ شود. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر، گردن و ستون فقرات با لیزر تراپیدرمان دیسک کمر، گردن و ستون فقرات با لیزر تراپی

فتق دیسک که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد. بسته به اینکه فتق دیسک کجا باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود. ... ادامه مطلب

روشهای نوین درمان درد عصب سیاتیک بدون جراحیروشهای نوین درمان درد عصب سیاتیک بدون جراحی

درد سیاتیک ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب نخاعی ایجاد شود. این درد می‌ تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب در اثر ساییدگی مهره‌ ها در قسمت پایین ستون فقرات ایجاد می‌ شود. خبر خوب این است که سیاتیک اغلب با روش‌ های محافظه کارانه و بدون نیاز به جراحی با کمک متخصص حرکات اصلاحی تسکین می‌ یابد. ... ادامه مطلب