دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / تزریق اپیدورال چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریق اپیدورال چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) یک گزینه درمانی رایج برای بسیاری از انواع کمردرد و پا درد است. آن‌ها برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت غیرجراحی سیاتیک و کمردرد محسوب می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق استروئید اپیدورال که شامل تزریق مستقیم بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه‌های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

اهداف تزریق

اهداف تزریق استروئید اپیدورال عبارتند از:

در بیشتر موارد تزریق استروئید اپیدورال، طول برنامه مراقبت شخصی ممکن است پس از یک سری درمان‌های غیرجراحی، مانند داروها و فیزیوتراپی در نظر گرفته شود.نقش تزریق به طور معمول ارائه تسکین کافی درد برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره و پیشرفت در فیزیوتراپی است.

مزایای احتمالی تزریق استروئید اپیدورال

اکثر پزشکان موافق هستند که تزریق اپیدورال می‌تواند در طول یک دوره حاد درد کمر و یا پا مفید باشد. اشکالات اصلی تزریق‌ها این است که همیشه موثر نیستند و در صورت موثر بودن، تسکین درد موقتی است و از یک هفته تا یک سال متغیر است. به طور معمول، اگر تزریق اولیه موثر باشد، ممکن است حداکثر 3 تزریق در یک سال انجام شود.

تزریق استروئید در فضای اپیدورال کمر ممکن است مزایای زیر را داشته باشد:

تزریق اپیدورال

رویکردهای تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال ممکن است با استفاده از یکی از روش‌های زیر انجام شود:

زمان استفاده از تزریق استروئید اپیدورال

تزریق اپیدورال کمر به طور معمول در درمان بیماری‌هایی که باعث تحریک و یا التهاب ریشه‌های عصب نخاعی با درد در ناحیه کمر و پا می‌شوند، استفاده می‌شود. شایع‌ترین بیماری‌های تحتانی که تحت درمان قرار می‌گیرند، عبارتند از:

خطرات احتمالی و موارد منع مصرف تزریق اپیدورال

تزریق استروئید اپیدورال نسبتاً بی خطر و کم تهاجم تلقی می‌شود. عوارض جانبی موقت ممکن است در برخی موارد رخ دهد و شامل موارد زیر می‌شود اما محدود به این‌ها نیست:

این عوارض جانبی معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت برطرف می‌شوند. عوارض جدی، هر چند نادر است اما ممکن است شامل آسیب نخاعی، سوراخ شدن دورال و سکته مغزی باشد.

عوامل مشترک تاثیر گذار بر موفقیت تزریق

اثر بخشی اپیدورال به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

میزان موفقیت برای سیاتیک:

سیاتیک که از نظر پزشکی به عنوان رادیکولوپاتی کمری شناخته می‌شود، درد عصبی است که از اعماق باسن شروع شده و به سمت ران و یا ساق پا حرکت می‌کند. سیاتیک معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فتق دیسک یا تنگ شدن دهانه استخوان برای اعصاب نخاعی (تنگی فورامینال نخاعی) اتفاق افتاده و ریشه عصبی را در ستون فقرات کمری فشرده کند.

نتایج کارآزمایی بالینی در درمان درد سیاتیک با تزریق استروئیدهای اپیدورال دارای میزان موفقیت زیر است:

سایر شرایط مانند کیست‌های ستون فقرات یا ضخیم شدن رباط‌ها که باعث فشردگی عصب نخاعی و درد عصب رادیکولار در پاها می‌شود نیز ممکن است هنگام درمان با این تزریق‌ها نتایج مشابهی را به همراه داشته باشد.

میزان موفقیت در کمردرد محوری:

درد موضعی کمر معمولاً به دلیل تغییرات التهابی در بافت نرم نخاع یا دیسک‌های کمری ایجاد می‌شود. در تحقیقی که بر روی 120 شرکت کننده با کمردرد محوری انجام شد، درمان با 4 تزریق در طول 1 سال بیش از 50 درصد بهبود درد و 68 درصد نتیجه عملکردی را در بیماران نشان داد.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

میزان موفقیت در لنگش عصبی:

لنگش عصبی که با درد در هر دو پا هنگام راه رفتن در فواصل متغیر مشخص می‌شود، معمولاً با تزریق دو طرفه استروئید اپیدورال ترانسفورامینال (در دو طرف ستون فقرات انجام می‌شود) درمان می‌شود.

مطالعه‌ای که بر روی 22 شرکت کننده انجام شد نشان داد که 30 درصد از بیماران در 1 ماه، 53 درصد در 3 ماه و 44 درصد در 6 ماه پس از تزریق دو طرفه احساس تسکین می‌کنند.

آرتروز زانو به عنوان یکی از شایعترین علل درد زانو محسوب می‌شود. امروزه این بیماری با روشهای غیرجراحی در کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی بهبود یافته و روند رو به افزایش آن متوقف می‌شود. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ارائه دهنده انواع متدهای درمانی غیر جراحی درمان درد زانو و آرتروز زانو می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :الله وردی [ 1402-05-19 ]
سلام . تاثیر تزریق استروئید اپیدورال برای درمان دیسک کمر دائمی است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟

در رفتگی مچ دست یکی از مشکلات ارتوپدی دردناک است که علاوه ‌بر دردی که دارد، باعث محدودیت حرکات دست شده و روند زندگی را مختل می کند ... ادامه مطلب

کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می شود که یک پارگی کو ... ادامه مطلب

درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکیدرمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکی

کمردرد در دوران بارداری معمولاً در محل تلاقی لگن و ستون فقرات در مفصل ساکرولیاک دیده می شود. با این که کمردرد و سیاتیک در بارداری وجود دارد؛ اما قابل درمان است. روش های بسیاری برای تسکین کمر درد بارداری و پیشگیری از تبدیل شدن آن به مشکلی مزمن مانند طب فیزیکی وجود دارد. ... ادامه مطلب

روش درمانی کایروپراکتیک چیست؟روش درمانی کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک یک حرفه مراقبت بهداشتی است که به درمان غیر جراحی اختلالات سیستم عصبی یا سیستم اسکلتی-عضلانی اختصاص دارد. به طور کلی متخصصان کایروپراکتیک تمرکز منحصر به فردی بر روی دستکاری و درمان ساختارهای اطراف دارند. ... ادامه مطلب