دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوار عصب و عضله / نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

اعصاب و ماهیچه‌ها سیگنال‌های الکتریکی ایجاد می‌کنند که پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کند. اعصاب حسی اطلاعات مربوط به محیط اطراف را به مغز می‌رسانند. اعصاب حرکتی برای فعال شدن ماهیچه‌ها سیگنال‌هایی از مغز هدایت می‌کنند.آسیب‌ها یا بیماری‌هایی که بر اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند حرکت این سیگنال‌های الکتریکی را کند یا متوقف کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا دست‌ها دارید، اندازه گیری سرعت و درجه فعالیت الکتریکی در ماهیچه‌ها و اعصاب می‌تواند به پزشک در تشخیص درست کمک کند. به این فرایند آزمایش الکترودیاگنوستیک (Electrodiagnostic) گفته می‌شود.این آزمایش شامل مطالعات هدایت عصبی (NCS) و الکترومیوگرافی (EMG) است.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

کاربرد نوار عصب و عضله

آزمایشات الکترودیاگنوستیک برای ارزیابی شرایطی مانند:

نوار عصب عضله چیست

الکترومیوگرافی (EMG)

الکترومیوگرافی شامل ارزیابی و ثبت فعالیت عضلات است. ابزار الکترومیوگرافی الکترومیوگراف است. الکترومیوگراف پتانسیل الکتریکی تولید شده توسط یک ماهیچه را تشخیص می‌دهد و سابقه فعالیت ماهیچه‌ای به نام الکترومیوگرام را تولید می‌کند.

EMG برای شناسایی بیماری‌های عصبی-عضلانی و اختلالات کنترل حرکتی استفاده می‌شود. EMG معمولاً با مطالعه هدایت عصبی انجام می‌شود. فعالیت الکتریکی یک ماهیچه را می‌توان با استفاده از الکترود سطحی (EMG سطحی)، برای یک ناحیه بزرگ عضله و EMG سوزنی برای یک ناحیه کوچک‌تر اندازه گیری کرد.

ماهیچه‌ها معمولاً در حالت استراحت و حداقل انقباض عضلات مورد آزمایش قرار می‌گیرند. ضروری است قبل از انجام آزمایش به بیمار گفته شود که چه انتظاری از نتیجه آزمایش داشته باشد. در صورت ناراحتی بیمار یا درخواست توقف، باید آزمایش را متوقف کرد.

محدودیت‌ها

  1. بافت چربی می‌تواند بر ضبط EMG سطحی تأثیر بگذارد.
  2. EMG سطحی فقط می‌تواند ماهیچه‌های سطحی را اندازه گیری کند.
  3. EMG سوزنی شامل فعال سازی داوطلبانه ماهیچه‌ها است، بنابراین می‌تواند در بیماران غیرفعال، بیماران فلج، کودکان و نوزادان کمتر موثر باشد.

مطالعات هدایت عصبی (NCS):

مطالعه هدایت عصبی که به عنوان آزمایش سرعت هدایت عصبی نیز شناخته می‌شود، برای اندازه گیری سرعت فعالیت الکتریکی یک عصب استفاده می‌شود. مطالعات هدایت عصبی می تواند فیبرهای عصبی حسی یا حرکتی را آزمایش کرده و هم سرعت هدایت و هم دامنه سیگنال الکتریکی ناشی از تحریک عصبی را تعیین کنند. پتانسیل عمل عصب حسی (SNAP) اطلاعاتی در مورد آکسون عصب حسی و مسیر آن را از گیرنده‌های دیستال در پوست تا گانگلیون ریشه پشتی ارائه می‌دهد، در حالی که پتانسیل عمل ترکیبی عضله (CMAP)، ارزیابی فیبرهای اعصاب حرکتی است که منشاء آن سلول‌های شاخی قدامی و امتداد آن فیبرهای عضلانی می‌باشد.

مطالعات هدایت حرکتی:

برای تعیین سرعت هدایت حرکتی عصب حرکتی، عصب تحریک شده و پاسخ ماهیچه‌های هدف آن ثبت می‌شود. یک الکترود فعال روی بدن ماهیچه قرار می‌گیرد. یک الکترود مرجع به صورت دیستال (به صورت ایده آل بر روی غیر عضله) قرار می‌گیرد. الکترود زمین معمولاً بین الکترود فعال و محرک قرار می‌گیرد. عصب در نزدیک الکترود فعال و سپس در محل نزدیک‌تر تحریک می‌شود.CMAP تولید شده توسط ماهیچه به دنبال تحریک عصب حرکتی ثبت می‌شود.

تاخیر انتهایی اصطلاحی برای مدت زمان یا تاخیر قبل از شروع دپلاریزاسیون ماهیچه است. این مقدار هم شامل مدت زمانی است که طول می‌کشد تا عصب از نقطه تحریک به ناحیه انتهای حرکتی منتقل شود و هم مدت زمانی که برای انتقال اتصال عصبی - عضلانی برای فعال شدن ماهیچه طول می‌کشد را شامل می‌شود. هنگامی که یک تاخیر پایانی ثبت شد، سرعت هدایت حرکتی را می‌توان با تحریک محل نزدیک‌تر دیگری در امتداد عصب حرکتی تعیین کرد. محاسبه سرعت هدایت عصب حرکتی مستلزم آگاهی از فاصله بین دو محل تحریک و تفاوت در تاخیرهای پایانی ثبت شده از محل‌های دورتر و نزدیک‌تر است. تقسیم فاصله بر زمان، سرعت هدایت عصبی را بر روی بخش بین محرک‌ها می دهد. مطالعات حرکتی ارتودرومیک هستند (از پروگزیمال تا دیستال اندازه گیری می‌شوند).

مطالعات هدایت حسی:

برای تعیین سرعت هدایت حسی یک عصب، عصب از نظر الکتریکی تحریک می‌شود و پاسخ عصب در مکان متفاوتی دریافت می‌شود. مطالعات حسی ارتودرومیک یا آنتیدرومیک هستند.تحریک ارتودرومیک در صورتی اتفاق می‌افتد که عصب حسی به صورت مخروطی تحریک شده و از راه دور ثبت شود. اگر عصب حسی به صورت دیستال تحریک شده و به صورت نزدیک ثبت شود، تحریک آنتیدرومیک رخ می‌دهد.

پتانسیل‌های برانگیخته حسی حسی:

پتانسیل‌های برانگیخته حسی (SEPs) عملکرد مسیرهای حسی - حسی را با تحریک اعصاب حسی ارزیابی می‌کنند. SEPها ممکن است با تحریک اعصاب حسی مخلوط یا خالص در اندام فوقانی و تحتانی، در ناحیه درماتومی پوست و برخی از اعصاب جمجمه‌ای با عملکرد حسی ثبت شوند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

الکترومیوگرافی تک فیبری:

الکترومیوگرافی تک فیبری (SFEMG) یک آزمایش تشخیصی انتخابی است که شامل ارزیابی پتانسیل‌های عملکردی فیبر عضلانی (MFAP) است. الکترومیوگرافی تک فیبری حساس‌ترین آزمایش الکتروفیزیولوژیک برای میاستنی گراویس و سایر آسیب‌های اتصال عصبی - عضلانی است. همچنین در ارزیابی مورفولوژی واحد حرکتی در برخی بیماری‌های عصبی - عضلانی مفید است.

تحریک مکرر عصب:

تحریک عصبی مکرر (RNS) شامل تحریک الکتریکی زیر جلدی مکرر همه فیبرهای حرکتی درون یک عصب محیطی است که تکانه‌های پی در پی ایجاد می‌کند. تحریک عصبی مکرر برای تشخیص میاستنی گراویس و سایر اختلالات اتصال عصبی عضلانی (NMJ) استفاده می‌شود.

تشخیص الکترودیاگنوستیک در افراد مسن:

پیری با کاهش عملکردهای فیزیولوژیکی مشخص می‌شود و ممکن است با تغییراتی مانند کاهش فعالیت‌های روزمره، عملکرد ماهیچه‌ها از جمله کنترل وضعیتی و فعال شدن ماهیچه‌ها و غیره همراه باشد. این تغییرات ممکن است بر توانایی عملکردی افراد مسن و زندگی مستقل تأثیر بگذارد. الکترومیوگرافی یکی از ابزارهای الکترودیاگوستیک است که می‌تواند اطلاعات مرتبط با تغییرات مربوط به سن در تنظیمات عضلانی - عضلانی را ارائه دهد و به شناسایی عواملی که ممکن است موجب خطر سقوط در افراد مسن شود، کمک کند.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان‌های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می‌توانید برای کایروپراکتیک یا درمان های دستی ، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :سیدی [ 1402-05-19 ]
هزینه نوار عصب عضله چه قدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟

سرخوردگی مهره‌ کمر به وضعیتی گفته می شود که در آن یکی از مهره های ستون فقرات شما به سمت جلو حرکت می کند و روی مهره پایینی خود سر می خورد ... ادامه مطلب

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دستروشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دلایل ضعف دست می تواند موارد مختلفی باشد. ممکن است علل رایج یا نادر، خطرناک یا کم خطر، موقت یا دائمی باشد. ... ادامه مطلب

انواع آسیب های ورزشیانواع آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی ، معمولا در حین تمرین کردن یا شرکت در رویداد های ورزشی رخ می‌ دهند . کودکان بیشتر در معرض این نوع آسیب‌ ها هستند ، اما این موضوع در افراد بالغ نیز اجتناب ناپذیر است . در برخی شرایط خاص ، خطر ابتلا به آسیب های ناشی از ورزش افزایش پیدا می‌ کند . ... ادامه مطلب

سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟سندرم گیرافتادگی شانه چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم گیرافتادگی شانه ، زمانی رخ می دهد که بافت های نرم مفصل شانه و اطراف آن به طور مکرر توسط استخوان های اطراف فشرده شوند . این مشکل به طور معمول هنگامی اتفاق می افتد که بازو حدودا تا نیمه در بالای سر قرار گیرد . در این مقاله به بررسی سندرم گیرافتادگی شانه می پردازیم . ... ادامه مطلب