دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتریت یک اصطلاح برای بیش از 100 بیماری است که باعث ایجاد مفاصل دردناک می‌شود و در مورد اسپوندیلوز، ستون فقرات مملو از مفاصل است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

استخوان‌های یک مفصل باید به آرامی بر روی هم بلغزند. غضروف مفصلی که انتهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند، امکان لغزش صاف را فراهم می‌کند و از تماس دردناک و آسیب رسان استخوان با استخوان جلوگیری می‌کند. آرتروز مفاصل تجزیه تدریجی این غضروف است که به آن آرتریت ساییدگی نیز گفته می‌شود، زیرا به طور طبیعی در طول عمر حرکات مفصلی اتفاق می‌افتد.

ستون فقرات شامل ستونی است که از 33 استخوان به نام مهره تشکیل شده است. بالشتک‌هایی که دیسک نامیده می‌شوند بین اکثر مهره‌ها قرار گرفته‌اند که از ستون فقرات محافظت کرده و آن را انعطاف پذیر می‌کنند. در این ستون مهره ها نخاع نهفته است. مهره‌ها با مفاصلی که قربانی اسپوندیلوز می‌شوند، به هم متصل هستند.

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

اسپوندیلوز شایع است اما معمولاً در بسیاری از کسانی که آن را تجربه می‌کنند، دردناک نیست. اگرچه ممکن است برای برخی دردناک باشد. اکثر بیماران مبتلا به آرتروز نخاعی نیازی به جراحی ندارند. با این حال، این یک بیماری دژنراتیو است که ممکن است با افزایش سن فرد بدتر شده و می‌تواند بر هر ناحیه‌ای از ستون فقرات تأثیر بگذارد، از جمله:

درمان آرتروز کمر

اسپوندیلوز و تشکیل خار استخوانی

دیسک‌های بین مهره‌ای همچون بالشتک بین استخوان بوده و با احتباس آب به عنوان یک ضربه‌گیر عمل می‌کنند. با افزایش سن، دیسک‌ها شروع به خشک شدن کرده و در نتیجه می‌توانند قابلیت جذب شوک خود را از دست بدهند و بار بیشتری را به مهره‌ها منتقل کنند. گاهی اوقات منجر به تشکیل خار استخوان می‌شوند. درواقع بدن با ایجاد خار استخوان در جهت تثبیت ستون فقرات به استرس پاسخ می‌دهد.

علائم

در حالی که اسپوندیلوز می‌تواند مفاصل را در هر نقطه از ستون فقرات تحت تاثیر قرار دهد، بیشتر در گردن و کمر رخ می‌دهد. گردن حساس است زیرا وزن سر را در طیف وسیعی از حرکات تحمل می‌کند. بیش از 85 درصد از افراد بالای 60 سال مبتلا به اسپوندیلوز گردن هستند.

کمر در معرض خطر است زیرا بیشتر وزن بدن و تنش‌های ساختاری مرتبط را مدیریت و توزیع می‌کند. بیش از 80 درصد افراد بالای 40 سال ممکن است دچار اسپوندیلوز کمری شوند. اگرچه اکثریت بدون علائم هستند و هیچ دردی احساس نمی‌کنند.

علائم رایج می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عوامل ایجاد اسپوندیلوز

در حالی که اسپوندیلوز اغلب با افزایش سن همراه است، برخی زمینه‌های ژنتیکی و آسیب‌ها ممکن است خطر ابتلا به آرتروز نخاعی را در فرد افزایش دهد. گذشته از سایش و پارگی معمولی و محرک‌های خودایمنی خاص، در بسیاری از موارد علت اسپوندیلوز ناشناخته باقی می‌ماند.

عوامل خطر مشترک عبارتند از:

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تشخیص

بهترین روش برای تایید تشخیص آرتروز، اشعه ایکس است. پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا ببیند آیا فرد دارای درد، حساسیت، از دست دادن حرکت در ناحیه گردن یا کمر است و یا علائم احتمالی درگیری عصبی مانند ضعف، تغییرات رفلکس یا از دست دادن حس است.

پزشک ممکن است آزمایشات خاصی را برای کمک به تشخیص آرتروز ستون فقرات تجویز کند. این آزمایشات عبارتند از:

درمان غیر جراحی اسپوندیلوز

اکثر افراد مبتلا به آرتروز نخاعی نیازی به جراحی ندارند. بسیاری از درمان‌های رایج غیر جراحی در زیر نشان داده شده است:

آرتروز زانو به عنوان یکی از شایعترین علل درد زانو محسوب می‌شود. امروزه این بیماری با روشهای غیرجراحی در کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی بهبود یافته و روند رو به افزایش آن متوقف می‌شود. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ارائه دهنده انواع متدهای درمانی غیر جراحی درمان درد زانو و آرتروز زانو می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن مومنی [ 1402-05-19 ]
سلام دکتر وقت بخیر . هزینه کایروپراکتیک برای درمان آرتروز ستون فقرات چه قدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درماندرباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درمان

شانه منجمد که گاهی اوقات چسبندگی غلاف شانه نیز نامیده می‌ شود ، با ضخیم و سفت شدن بافت‌ های نرم اطراف مفصل شانه ایجاد می‌ شود ... ادامه مطلب

کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟

توان بخشی یا بازتوانی فرایندی است که در آن به کودک کم توان کمک می شود تا توانایی‌ را که ندارد یا توانایی از دست رفته ی خود را دوباره به دست آورد. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنیعلت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنی

سرخوردگی مهره ها، عارضه ای است که در مهره های ستون فقرات رخ می دهد و به این صورت است که یکی از مهره ها بر روی مهره زیرین به جلو یا عقب می لغزد ... ادامه مطلب

رفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپیرفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شانه کمک می‌کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند. همچنین میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب