دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / درمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پا

درمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پا

سیاتیک معمولاً با فتق دیسک در ستون فقرات کمری شروع می‌شود. مهره‌های ستون فقرات توسط دیسک‌های گرد، صاف و انعطاف پذیر از بافت همبند جدا می‌شوند. هنگامی که دیسک خراب می‌شود (به دلیل آسیب یا استفاده زیاد) مرکز نرم آن می‌تواند شروع به بیرون زدن از حلقه سخت بیرونی کند یا در اصطلاح فتق کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگامی که دیسک بیرون می‌زند ممکن است بر اعصاب اطراف آن فشار وارد کرده که درنتیجه آن درد عصب سیاتیک است.عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن است. خار استخوانی و تنگی نخاع نیز می‌تواند بر عصب سیاتیک در ناحیه کمر فشار وارد کند. وقتی این اتفاق بیفتد، می‌تواند مشکلات زیادی را در تمام اعصاب ایجاد کند.عصب سیاتیک که از ناحیه تحتانی ستون مهره‌ها و از مجاورت دیسک‌های پایینی کمر منشا گرفته و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می‌یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می‌شود.

عصب سیاتیک وقتی درگیر می‌شود ممکن است هر نقطه‌ای از عصب درد را نشان دهد. در حالی‌ که بقیه قسمت‌ها فاقد درد باشد. با توجه به اینکه رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می‌شود، یکی از پشت ساق پا به کف پا رفته و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می‌گذرد، بنابراین ممکن است فردی دارای درد در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمردرد باشد اما علت، درد سیاتیکی است.

متمایزترین علامت سیاتیک ، درد است که از قسمت پایین کمر به پشت یا پهلو یا ساق پا منتشر می‌شود. این می‌تواند از یک درد خفیف تا یک درد شدید متغیر باشد. همچنین می‌تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در ساق پا یا پای فرد شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، با استفاده از روشهایی مانند کایروپراتیک ، تزریق اپیدورال، فیزیوترپی و ... می‌توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد یا درمان نمود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

عوامل خطرزا

سیاتیک

علت درد سیاتیک

سیاتیک زمانی ایجاد می‌شود که عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد، معمولاً از جانب فتق دیسک یا خار استخوان. سایر علل شایع سیاتیک عبارتند از:

اضافه وزن، ورزش نکردن منظم، پوشیدن کفش پاشنه بلند یا خوابیدن روی تشک خیلی نرم از دیگر مواردی است که می‌تواند کمردرد را تشدید کند.

علائم سیاتیک

سیاتیک یک نوع درد شایع است که بر عصب سیاتیک تأثیر می‌گذارد که از کمر به لگن و باسن در پشت هر پا گسترش می‌یابد. علائم رایج سیاتیک عبارتند از:

سیاتیک معمولاً فقط یک طرف تنه را درگیر می‌کند. اغلب، درد از قسمت پایین کمر تا انتهای ران و از طریق یکی از پاها گسترش می‌یابد. بسته به جایی که عصب سیاتیک تحت تأثیر قرار گرفته است، درد ممکن است به پا یا انگشتان پا نیز کشیده شود.

خطرات سیاتیک

در صورت بروز علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه شود:

تشخیص سیاتیک

بعد از معاینه بالینی مهم‌ترین راه تشخیص تست نوار عصب و عضله است. در صورتی که شک به درگیری عصب سیاتیک به خاطر دیسک کمر باشد، MRI کمری کمک کننده خواهد بود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان سیاتیک

اکثر افراد مبتلا به سیاتیک در عرض چند هفته با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند. اگر درد نسبتاً خفیف است و مانع انجام فعالیت‌های روزانه نمی‌شود، پزشک ابتدا توصیه می‌کند ترکیبی از راه حل‌های زیر امتحان شود:

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :غلام رضا اختری [ 1402-05-19 ]
وقت بخیر دکتر برای درمان درد سیاتیک ماساژ درمانی کارساز هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکانکمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکان

کمردرد در کودکان باید بطور جدی بررسی گردد. در مواردی که کمردرد طول بکشد، همراه تب ، کاهش ورزن، خشکی صبحگاهی باشد یا درد در شبها بدتر شود ،همراه اختلال در ادرار کردن باشد، به سمت پاها تیر بکشد، باعث اختلال در راه رفتن شود، بررسی توسط پزشک ضروری است. ... ادامه مطلب

سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب

کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

صافي کف پا از جمله بيماري هاي شايع پاست، در اين بيماري، قوس کف پا صاف مي شود يعني بيماران فاقد خميدگي کف پا هستند که میتواند باعث بروز عوارضي مانند خارپاشنه، درد ساق، زانودرد، کمر درد و سردرد مي شود. ... ادامه مطلب

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

قبل از سن بلوغ و پیش از آنکه صفحات رشد بسته شوند؛ با توجه به ژن و شرایط فیزیکی افراد؛ می توان با اقداماتی از جمله مصرف برخی از مکمل ها و انجام ورزشهای جهشی - پرشی مانند والیبال و بسکتبال، کمی به افزایش قد کمک کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهکارهای مناسب افزایش قد فرزندانتان با متخصصان طب ... ادامه مطلب