دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / علت و علائم زانو درد

علت و علائم زانو درد

درد مزمن زانو دردی طولانی مدت می‌باشد که ممکن است همراه با تورم یا حساسیت در یک یا هر دو زانو احساس شود. علت درد زانو می‌تواند علائم را مشخص کند. بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث درد مزمن زانو شوند یا به شدت آن کمک کنند با این وجود تجربه هر فرد با درد مزمن زانو متفاوت خواهد بود. درمان‌های مختلفی نیز برای زانو درد وجود دارد که در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان قابل ارائه می‌باشند روشهای قابل انجام در این مرکز غیرجراحی بوده و با عوارض بسیار ناچیزی همراه خواهند بود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت درد مزمن زانو

درد موقتی زانو با درد مزمن زانو متفاوت است. بسیاری از افراد در اثر آسیب یا تصادف دچار درد موقتی زانو می‌شوند. درد مزمن زانو به ندرت بدون درمان برطرف می‌شود و همیشه به یک مورد مربوط نمی‌شود. اغلب در نتیجه چندین علت یا شرایط است.

درد زانو

شرایط جسمی یا بیماری‌هایی که می‌توانند باعث درد زانو شوند، شامل:

عواملی که ممکن است درد مزمن زانو را بدتر کنند:

عوامل بالا برنده خطر ابتلا به درد مزمن زانو

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر در معرض مشکلات زانو هستند. برای هر کیلو اضافه وزن، زانو باید 4 کیلو اضافی را هنگام راه رفتن، دویدن یا بالا رفتن از پله تحمل کند.

عوامل دیگری که خطر ابتلا به درد مزمن زانو را افزایش می‌دهند،عبارتند از:

علائم درد مزمن زانو

علائم درد مزمن زانو برای هر فرد متفاوت است و علت درد زانو اغلب بر احساس درد تأثیر می‌گذارد. درد مزمن زانو ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

تشخیص درد مزمن زانو

هر علت احتمالی درد مزمن زانو نیاز به آزمایش‌های تشخیصی متفاوتی دارد. این موارد شامل آزمایش خون، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI و سایر آزمایشات تصویربرداری است. انواع آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، تعیین می‌کند که چه چیزی باعث درد مزمن زانو شده است.

درمان درد مزمن زانو

هر علت زمینه‌ای درد مزمن زانو دارای نوع خاصی از درمان است. این درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فیزیوتراپی و ورزش زانو درد به منظور بازیابی دامنه حرکت و عملکرد عضلات زانو مفید است. در این حالت از درمان‌های خاص برای کاهش درد و تصحیح عملکرد نامناسب عضلات استفاده می‌شود که شامل انجام تمرین‌های کششی و تقویتی برای توان بخشی زانو می‌شود.

لیزر درمانی روشی است که در آن از طول موج خاص لیزر برای افزایش متابولیسم درون سلولی بافت استفاده می‌شود و به این ترتیب به تسریع فرآیند بهبود زانو درد بیمار کمک موثر می‌شود. در این حالت امکان کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات وجود دارد.

انجام تمرین‌های حرکتی منظم می‌تواند باعث کاهش و حتی از بین رفتن درد ناشی از آرتروز و سایر مشکلات مربوط به آن همچون سفتی و ورم مفاصل شود. دلایل مختلفی برای انجام تمرین‌های حرکتی وجود دارد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اینستاگرام دکتر  سلمان فلاح

اگر بیماری استئو آرتریت باعث وارد شدن آسیب به زانو شده باشد، استفاده از کفش پاشنه کوتاه و یک کفی طبی نرم می‌تواند باعث کاهش فشار وارد شده به زانو با جذب شوک‌های وارد شده به مفصل شود.

برای مواردی از بیماری استئوآرتریت که با ناپایداری زانو همراه است، استفاده از بریس‌های زانو می‌تواند باعث کاهش درد، بهبود پایداری و کاهش خطر افتادن فرد شود.

تزریق‌های کورتیکو استروئید می‌تواند برای درمان‌های اولیه که در آن‌ها از داروهای مسکن برای بیماران مبتلا به زانو درد متوسط تا شدید استفاده می‌شود، یک روش جایگزین باشد و همچنین می‌تواند علائم مربوط به التهاب را از بین ببرد.

تزریق‌های اسید هیالورونیک که یک ماده طبیعی در بدن است، می‌تواند برای درمان درد مزمن زانو مفید باشد. تزریق اسید هیالورونیک به داخل مفصل برای درمان استئو آرتریت تاثیر مهمی در کاهش درد دارد.

پیشگیری از درد مزمن زانو

می‌توان از برخی از علل احتمالی درد زانو جلوگیری کرد. اما نمی‌توان از درد مزمن زانو جلوگیری کرد. مواردی وجود دارد که می‌توان برای تسکین درد انجام داد.
اگر درد مزمن زانو به دلیل استفاده بیش از حد بدتر می‌شود یا بعد از فعالیت بدنی بیشترین درد را دارد، می‌توان شیوه زندگی خود را برای درمان درد تغییر داد. این رویکردها عبارتند از:

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ایمان لواسانی [ 1402-05-19 ]
برای درمان درد مزمن زانو تزریق ژل انجام دادم و نتیجه بخش بود اما نه دائم. الان مجدد بعد یکسال زانو درد دارم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آنآسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آن

التهاب و صدمه دیدن تاندون چرخاننده شانه ( روتاتور کاف ) یکی از رایج‌ ترین علل درد شانه است . کشیدگی ، پارگی و التهاب تاندون شانه، سه عارضه‌ متداول این عضو به شمار می‌ روند . ... ادامه مطلب

علت و درمان صاف نشدن ارنج دستعلت و درمان صاف نشدن ارنج دست

جهت درمان قفل شدن آرنج، طب فیزیکی به عنوان یک روش مؤثر در بهبود این اختلال، گام مهمی را ایفا می نماید. ... ادامه مطلب

سلامت ستون فقرات خود را حفظ كنيدسلامت ستون فقرات خود را حفظ كنيد

بسياري از مشكلات ستون فقرات بدليل وضعيت بد بدني و مكانيك نامناسب بدن مي باشد كه ستون فقرات را در معرض فشار قرار مي دهند. اين فشارهاي نامناسب در طولاني مدت باعث تغييرات ساختماني ستون فقرات مي شود و تغييرات نامطلوب ديسك و مفاصل، رباطهاي پايداركننده ستون فقرات و غضروفها را باعث مي شوند. ... ادامه مطلب

کمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکانکمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکان

کمردرد در کودکان باید بطور جدی بررسی گردد. در مواردی که کمردرد طول بکشد، همراه تب ، کاهش ورزن، خشکی صبحگاهی باشد یا درد در شبها بدتر شود ،همراه اختلال در ادرار کردن باشد، به سمت پاها تیر بکشد، باعث اختلال در راه رفتن شود، بررسی توسط پزشک ضروری است. ... ادامه مطلب