دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / مانیپولاسیون (درمان دستی) چیست؟

مانیپولاسیون (درمان دستی) چیست؟

درمان دستی ستون فقرات (SMT) یک تکنیک است که با استفاده از نیرو بر مفاصل ستون فقرات، درد کمر ، گردن و سایر بیماری‌های اسکلتی-عضلانی را درمان می‌کند. با این ایده که چنین درمانی در مناطق ناکارآمد ستون فقرات می‌تواند یکپارچگی ساختاری ستون فقرات را بازیابی کرده و کاهش درد و آغاز فرایندهای طبیعی بهبودی بدن را موجب شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

مانیپولاسیون یک مداخله است که فیزیوتراپیست‌ها از ابتدای تمرین فیزیوتراپی استفاده می‌کردند. با این حال، فیزیوتراپیست‌هایی که دستکاری ستون فقرات را انجام می‌دهند، تحت نظارت سایر مشاغل قرار گرفته‌اند. هرچند که مانیپولاسیون منحصر به هیچ حوزه یا حرفه‌ای نیست.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان‌های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می‌توانید برای مانیپولاسیون یا درمان های دستی، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

مزایا درمان دستی

فیزیوتراپیست معین می‌کند که آیا درمان‌های دستی برای وضعیت و بیماری مناسب است یا نه. وی همچنین به دلایل زیر درمان‌های دستی را برای عضلات و مفاصل مورد استفاده قرار می‌دهد:

درمان دستی

کاربرد درمان دستی

بیماری‌هایی که با درمان‌های دستی مانیپولاسیون قابل درمان هستند، شامل:

اگرچه دیسک بیرون زده با درمان‌های مختلف کمی جمع می‌شود و اغلب در اولین جلسه درمان، بیمار بهبودی قابل توجهی را تجربه می‌کند اما اصطلاح جااندازی دیسک را نمی‌توان به کار برد. جااندازی غالبا برای مفاصل محیطی بکار می‌رود.

به طور کلی دو روش برای اعمال مانیپولاسیون روی ستون فقرات وجود دارد:

  1. مانیپولاسیون ستون فقرات: فشارهای با سرعت بالا و دامنه کم، که به آن تعدیل کایروپراکتیک یا درمان‌های دستکاری کننده استئوپاتی نیز گفته می‌شود، با استفاده از نیروی کافی برای فشار دادن مفصل نخاعی به خارج از محدوده حرکتی، با هدف بهبود مفصل انجام می‌شود. هنگامی که دستکاری با سرعت بالا روی ستون فقرات انجام می‌شود، معمولاً شامل صدای ترک خوردن یا ترکیدن حباب می‌شود که قابل شنیدن است. برخی از افراد احساس آرامش می‌کنند یا از صدای ترک خوردن لذت می‌برند، در حالی که دیگران احساس خوبی ندارند.
  2. متحرک سازی ستون فقرات: دستکاری‌های با سرعت کم و دامنه کم، که به تدریج کار مفاصل ستون فقرات را از محدوده حرکتی قابل تحمل خود به جای فراتر از حد طبیعی خود سوق می‌دهد. دستان فیزیوتراپیست مهره را به آرامی حرکت داده و هر سطح ستون فقرات مورد کار را کش می‌دهد. متحرک سازی ستون فقرات معمولاً شامل صدای ترک خوردن نمی‌شود.

تکنیک‌های متعددی برای دستکاری و متحرک سازی ستون فقرات وجود دارد. بسته به نیازها و ترجیحات منحصر به فرد بیمار و همچنین مجموعه مهارت‌های پزشک ممکن است از تکنیک‌های مختلفی استفاده شود.
علاوه بر این اگر دستکاری‌هایی روی ستون فقرات گردنی انجام شود، تمایل به انجام آن روی ستون فقرات قفسه سینه (قسمت فوقانی کمر) نیز وجود دارد زیرا این دو ناحیه به هم مرتبط هستند و می‌توانند درد و سفتی را به عقب ارجاع دهند.

اثربخشی مانیپولاسیون

بسیاری از مردم گزارش کرده‌اند که حداقل با کاهش درد گردن و بهبود دامنه حرکتی از طریق دستکاری یا متحرک سازی دستی مواجه شده‌اند. با این حال، اکثر مطالعاتی که به دستکاری و متحرک سازی دستی پرداخته‌اند، کارآزمایی‌های کوچک یا تصادفی کنترل شده بوده‌اند. برای مطالعاتی که درمان دستی برای کمک به تسکین درد گردن یا بهبود عملکرد گردن مفید بوده است، شواهد ضعیف بوده و مزایای آن موقتی است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

خطرات مانیپولاسیون

هنگامی که مانیپولاسیون توسط یک متخصص پزشکی که دارای مجوز و آموزش این تکنیک‌ها است انجام شود، دستکاری و متحرک سازی دستی ستون فقرات گردنی نسبتاً بی خطر است. از آنجا که دستکاری شامل حرکت دادن مفصل از محدوده طبیعی حرکت خود است، مهم است که قبل از انجام دستکاری با سرعت بالا در ستون فقرات گردنی، هرگونه بیماری زمینه‌ای جدی مانند بی ثباتی ستون فقرات یا میلوپاتی گردنی را رد کرد.
در حالی که بسیار نادر است، گزارش‌هایی از سکته مغزی ناشی از کالبد شکافی شریان مهره‌ای پس از دستکاری ستون فقرات گردنی گزارش شده است.

همچنین لازم به ذکر است که همه این گزارش‌ها نمی‌توانند علت دقیق سکته مغزی را تأیید کنند. برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که هیچ تفاوتی در خطر بالینی سکته مغزی در بیمارانی که برای درد گردن به پزشک کایروپراکتیک مراجعه می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که برای درد گردن به پزشک عمومی (بدون دستکاری) مراجعه می‌کنند، وجود ندارد.

کیفوز یا قوز پشت با اصلاح ناهماهنگی و عدم تعادل بین عضلات در اغلب موارد بهبود می‌یابد. شما می‌توانید برای اصلاح این عارضه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و با بهبود کیفوز به وسیله فیزیوتراپی، انجام حرکات اصلاحی و استفاده از بریس به وضعیت مطلوب تری در پشت و ستون فقرات خود دست یابید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :سید افضلی [ 1402-05-19 ]
مانیپولاسیون برای درمان دیسک کمر انجام دادم ولی اثر نداشت؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تأثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد ... ادامه مطلب

علائم بیماری های ستون فقراتعلائم بیماری های ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از اسکلت بدن انسان را تشکیل می دهد که در بخش اعظم فعالیت های روزانه درگیر است و فشار زیادی را تحمل می کند. ... ادامه مطلب

درمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقراتدرمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

تراکشن باعث می‌ شود تا دیگر روش‌ های درمانی اثر بیشتری داشته و فرایند بهبودی بدن به نحو بهتری انجام شود. در ترکشن، نیروی وارد شده به ستون فقرات از طریق جاذبه‌ ی زمین برداشته شده و ستون فقرات کشیده می‌ شود. ... ادامه مطلب

اگر به درد و خشکی انگشتان دست مبتلا هستید این مطلب را بخوانید!اگر به درد و خشکی انگشتان دست مبتلا هستید این مطلب را بخوانید!

خشکی مفاصل یکی از بیماریهای رایجی است که درد بسیار زیادی را بر افراد اعمال می کند و همین امر سبب می شود که محدوده حرکتی آنها محدود گردد. ... ادامه مطلب