دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / آرتروز مفاصل چیست؟

آرتروز مفاصل چیست؟

آرتروز از شایع ترین موارد بیماری آرتریت به شمار می آید و هر ساله تعداد مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است. آرتروز مفاصل در همه سنین و همه نژاد ها، در هردو جنس مرد و زن دیده می شود. یکی از دلایل اصلی ناتوانی جسمی در تمام نقاط دنیا، آرتروز است. افزایش سن، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. این بیماری در میان زنان بیش تر از مردان مشاهده می شود. آرتروز با تاثیری که بر روی عملکرد صحیح مفاصل می گذارد، از کیفیت زندگی بیمار می کاهد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تشخیص و درمان آرتروز مفاصل می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از آرتروز بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آرتروز چیست؟

محل اتصال دو استخوان را مفصل می گوییم. انتهای استخوان ها درون مفصل های متحرک، با غضروف پوشیده می شود. در حقیقت آرتروز مفاصل سبب تخریب این مفصل می شود؛ در نتیجه استخوان ها باهم تماس پیدا کرده و ساییده می شوند. غضروف فاقد عروق خونی و اعصاب است؛ در نتیجه ترمیم برای این بافت صورت نمی گیرد و به دنبل تخریب این بافت دردی نیز احساس نمی شود. بنابراین تخریب به سرعت، بدون هیچ علامتی رخ می دهد.

آرتروز یک بیماری پیشرونده است که دارای 5 مرحله 0 تا 4 می باشد. مرحله اول نشان دهنده مفصل طبیعی است و منظور از مرحله 4، آرتروز شدید است.

آرتروز چه علائمی دارد؟

علائم این بیماری و نحوه بروز آن ها، به شدت وابسته به نوع آرتروز می باشد. بروز علائم می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد. توصیه می شود با مشاهده هر کدام از نشانه های زیر، به پزشک مراجعه کنید.

آرتروز مفاصل

چه عواملی زمینه ساز این بیماری است؟

یک سری از عوامل سبب ایجاد و یا افزایش سرعت پیشروی این بیماری می شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از معاینه پزشک، انجام یک سری از پرسش و پاسخ ها بین بیمار و پزشک، انجام تصویر برداری با اشعه ایکس و یا آزمایش هایی مانند آزمایش خون، این بیماری قابل تشخیص است. شناختن علائم این بیماری، در تشخیص این بیماری مفید است. بیمار پس از مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کند و درمان را آغاز کند؛ که همین امر سبب تاثیر بیش روش های درمانی است.

آیا آرتروز قابل پیشگیری است؟

هرچند با افزایش سن ممانعت از ابتلا به این بیماری دشوار می شود؛ اما یک سری از رفتارها احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش می دهند. برخی از این رفتارها عبارتند از:

  1. کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن
  2. عدم انجام فعالیت هایی که به حرکات تکراری و متداوم نیاز دارند
  3. عدم استفاده بیش از اندازه از مفاصل
  4. انجام تمرین های قدرتی برای تقویت عضلات قرار گرفته در اطراف مفاصل

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

چگونه این بیماری درمان می شود؟

هدف از درمان آرتروز، کاهش و کنترل درد، به حداقل رساندن تخریب مفصل، حفظ عملکرد مفصل و افزایش کیفیت زندگی بیمار می باشد. درمان قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما بیماری قابل کنترل کردن است. هرچه درمان سریع تر شروع شود، درمان موثر تر خواهد بود. برخی از روش های درمانی شامل موارد زیر هستند:

تزریق اوزون یکی از روش‌ های درمانی است که برای برخی از مشکلات کمر از جمله آرتروز و بیرون‌ زدگی دیسک به کار می‌ رود .در صورتی که پزشک متخصص از دوز مناسب استفاده کند و تزریق را به شکل صحیح انجام دهد ، اوزون تراپی روشی کاملا ایمن و مؤثر برای درمان برخی از کمر دردها خواهد بود . تزریق اینترادیسکال اوزون در اصفهان توسط دکتر سلمان فلاح انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سینا سالاری [ 1402-05-18 ]
وقت بخیر دکتر . مصرف چه مواد غذایی باعث آرتروز مفاصل می شود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پاپیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا در حقیقت آسیب دیدگی نوارهای سخت بافتی یا همان رباط هایی است که استخوان های پا را احاطه کرده اند و آن ها را به پا متصل می کنند. این آسیب معمولا زمانی رخ می دهد که مچ پا به طور اتفاقی پیچ بخورد یا به شکل نادرستی چرخانده شود. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی ام اس در کلینیک طب فیزیکیروشهای درمانی ام اس در کلینیک طب فیزیکی

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن، معمولاً پیشرونده است که در درجه اول جوانان را درگیر می‌کند. تقریباً 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا شده‌اند. اگرچه هیچ درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما با مدیریت و توانبخشی پزشکی می‌توان آن را با موفقیت کنترل کرد. ... ادامه مطلب

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌ شود که معمولاً با اولین قدم‌ های فرد در صبح رخ می‌ دهد. درد به طور معمول کاهش می‌ یابد اما ممکن است پس از دوره‌ های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌ شوید، بازگردد. ... ادامه مطلب

نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

آسیب‌ها یا بیماری‌هایی که بر اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند حرکت این سیگنال‌های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا دست‌ها دارید، اندازه گیری سرعت و درجه فعالیت الکتریکی در ماهیچه‌ها و اعصاب می‌تواند به پزشک در تشخیص درست کمک کند. ... ادامه مطلب