دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / چگونه به آرتروز مبتلا نشویم؟

چگونه به آرتروز مبتلا نشویم؟

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیرجراحی موثری برای درمان و پیشگیری از آرتروز استفاده میشود. شما می توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

به محل اتصال دو استخوان، مفصل می گوییم. انتهای استخوان ها در این مفاصل با یک لایه غضروف پوشیده شده است. در صورتی که این غضروف ها تجزیه شوند، دو استخوان به یکدیگر ساییده می شوند؛ به این حالت آرتروز می گوییم. به دنبال این پدیده، علائم متفاوتی بروز پیدا می کند. این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می دهد؛ اما در افراد جوان نیز دیده می شود. این بیماری دارای 5 مرحله با شدت های مختلف می باشد؛ به طوری که در مرحله اول مفصل طبیعی است و در مرحله آخر آرتروز شدید است. این بیماری با نام های دیگری مانند مفصل دژنراتیو، آرتریت تحلیل ‌برنده و آرتروز ساییدگی نیز شناخته می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر پیشگیری از ابتلا به آرتروز می پردازیم.

چه عواملی سبب ابتلا به آرتروز می شود؟

برای اینکه بتوانیم از ابتلا به آرتروز پیشگیری کنیم، بهتر است عوامل ایجاد کننده آن را بشناسیم. برخی از عواملی که سبب ابتلا به این بیماری می شوند عبارتند از:

چگونه از ابتلا به آرتروز پیشگیری کنیم؟

کاهش وزن بدن:

ارتباط نزدیکی میان آرتروز و وزن بدن وجود دارد. به طوری که کم کردن هر کیلوگرم از وزن بدن، فشاری که بر زانو ها وارد می شود را تا 4 کیلوگرم کاهش می دهد. وارد شدن فشار کم تر بر زانوها به معنای کاهش احتمال پارگی و فرسودگی زانوهاست. تحقیقات نشان داده است که حدود 97 درصد از کسانی که به آرتروز مبتلا هستند، اضافه وزن دارند. متخصصان بر این باور اند که کاهش 10 درصد از وزن بدن، سبب کاهش علائم آرتروز به میزان 50 درصد می شود.

آرتروز

عفونت:

تعداد زیادی از عوامل میکروبی مانند باکتری ها و ویروس ها، می توانند سبب ایجاد آرتروز شوند. بنابراین توجه به این عوامل و مراقب و پیشگیری از آن ها، می تواند در پیشگیری از ابتلا به آرتروز کمک کننده باشد.

تمرین های ورزشی:

هرچه عضلات چهارسرران قوی تر باشند، احتمال ابتلا به آرتروز کاهش می یابد. ورزش هایی که سبب تقویت عضلات ناحیه لگن و زانو می شوند، اثر بیش تری برای پیشگیری از آرتروز دارند. ممکن است به علت درد در مفاصل از ورزش کردن بپرهیزید؛ می توانید با کمک گرفتن از سرما درمانی، گرما درمانی، مصرف مسکن ها و... راحت تر ورزش کنید. بهترین حرکات ورزشی آن دسته از فعالیت ها هستند که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کنند. برای مثال دوچرخه سواری، حرکات کششی، شنا کردن، تمرین های آّبی، بلندکردن وزنه های سبک و... . توجه کنید که اگر به آرتروز مبتلا هستید، بهتر است قبل از انجام این تمرین های ورزشی، با پزشک مشورت کنید.
لازم به ذکر است که اگر این تمرین ها به شیوه غیراصولی و به مدت زیاد انجام شود، می تواند اثر تخریبی بر روی مفاصل داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب:

امروزه به دلیل رژیم های غذایی نامناسبی که رواج پیدا کرده است، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها افزایش یافته است. غذاهایی مانند شیرکم چرب و دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم، مواد حاوی امگا 3، موادغذایی حاوی ویتامین دی و سبزیجات و ویتامین ها می توانند در پیشگیری از آرتروز مفید باشند.

کنترل قند خون:

تحقیقات نشان داده است که بیماری دیابت می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. علت این موضوع این است که هرچه قند خون بیش تر باشد، ساخت مولکول هایی که سبب سخت تر شدن و حساس تر شدن غضروف ها نسبت به فشارهای مکانیکی می شود، افزایش می یابد. علاوه بر آن، دیابت با تحریک کردن التهاب سیستماتیک در بدن، سبب تحلیل رفتن غضروف ها به ویژه در مفاصل می شود. به طوری که گفته می شود نیمی از کسانی که دیابت دارند، به آرتروز مبتلا می شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

حفظ محدوده حرکت:

حرکت همچون دارویی برای مفاصل می باشد. باید سعی کرد تا مفاصل در دامنه حرکتی کامل قرار گیرند؛ ولی فقط تا حدی که درد بیش تری ایجاد نشود. کشش ملایم، بالا و پایین آوردن پاها از حالت ایستاده یا نشسته، پیاده‌روی‌ های روزانه و سرگرمی‌ هایی از جمله باغبانی نمونه هایی از این حرکات هستند. دقت کنید که به بدن خود احترام بگذارید و هرگز فشار زیادی به مفاصل وارد نکنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی مطیعی [ 1402-05-18 ]
برای درمان آرتروز زانو چه راهی پیشنهاد میکنید؟ مرد 50 ساله

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگندررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگن

بیشتر افراد مبتلا به دیسپلازی با این اختلال به دنیا آمده اند.اگر دیسپلازی مفصل ران در نوزادی مشخص شود با استفاده از بریس معمولاً درمان می شود . ... ادامه مطلب

درد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارسدرد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارس

تونل تارس یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و در زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. یک طرف این کانال استخوان های تالوس (قاپ) و کالکانه (پاشنه) قرار گرفته و در طرف دیگر کانال یک بافت نواری شکل به نام فلکسور رتیناکولوم flexor retinaculum وجود دارد. ... ادامه مطلب

جا اندازی دنبالچه توسط متخصص طب فیزیکیجا اندازی دنبالچه توسط متخصص طب فیزیکی

استخوان دنبالچه یکی از اجزای بدن ما است که آخرین بخش ستون فقرات را تشکیل می دهد. ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن دردتزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد

به تزریق دارو به فضای اپیدروال ستون فقرات، تزریق اپیدورال می گویند. تزریق اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروئیدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است تزریق می شود. ... ادامه مطلب