دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / پیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا یکی از رایج ترین صدمات وارد شده به مچ و قوزک پا است و می تواند پیچیده یا به شدت دردناک باشد.پیچ خوردگی مچ پا در حقیقت آسیب دیدگی نوارهای سخت بافتی یا همان رباط هایی است که استخوان های پا را احاطه کرده اند و آن ها را به پا متصل می کنند. این آسیب معمولا زمانی رخ می دهد که مچ پا به طور اتفاقی پیچ بخورد یا به شکل نادرستی چرخانده شود. این کار می تواند رباط هایی را که استخوان مچ پا و مفاصل شما را بهم نزدیک می کنند، کشیده یا پاره کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تمام رباط های دامنه حرکتی محدوده خاصی دارند که به آنها این امکان را می دهد که مفاصل را ثابت نگه دارند. وقتی رباط های اطراف مچ پا از این مرزها رد شوند، باعث پیچ خوردگی می شود. پیچ خوردگی مچ پا معمولاً آسیب دیدگی رباط های خارج از مچ را نیز در بر دارند. هنگام ابتلا به پیچ خوردگی مچ پا، ما باید در مورد علل و انواع پیچ خوردگی، راه های درمان و آنچه در طول درمان و توان بخشی انتظار می رود انجام شود، اطلاعاتی داشته باشیم.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا و پارگی مچ پا، برای هرکسی ممکن است که اتفاق بیفتد؛ ورزشکار و غیر ورزشکار، کودک و بزرگسال. این آسیب می تواند در هنگام پیاده روی در خیابان، قدم زدن در خانه یا درحال انجام تمرین های ورزشی و فعالیت های تناسب اندام رخ بدهد.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

در صورت مشاهده علائم زیر در مچ پا ممکن است دچار پیچ خوردگی مچ پا شده باشید:

مچ پا می تواند انواع مختلفی از آسیب ها را تحمل نماید. هنگامی که مشکلی در ناحیه مچ پا دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا پزشک می تواند تشخیص دهد که آسیب وارد شده به مچ پایتان نوعی پیچ خوردگی بوده است یا آسیب جدی تر دیده اید.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. درمان با هدف کاهش درد و ورم، تسهیل التیام رباط و بازیابی عملکرد مچ پا انجام می شود. چنانچه آسیب دیدگی شدید باشد، بیمار به متخصص های آسیب عضلانی- اسکلتی، مانند جراح ارتوپد یا پزشک متخصص در زمینه توانبخشی و طب فیزیکی معرفی می شود.

پیچ خوردگی مچ پا

جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا

برای مراقبت از خود لازم است که رویکرد رایس یا R.I.C.E را در دو یا سه روز نخست بعد از آسیب دیدگی رعایت کنند. رویکرد رایس سر واژه ای است؛ که برای درمان بکار برده می شود که شامل استراحت، یخ، بستن و بالا گذاشتن بکار برده می شود.

درمان دارویی

مسکن های بدون نسخه ای مانند ایبوپروفن (ادویل، مورتین IB و اقلام مشابه)، سدیم ناپروکسن (الیو و اقلام مشابه) یا استامینوفن (تایلنول و اقلام مشابه) در اکثر موارد برای مدیریت درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا کافی است.

فیزیوتراپی

بعد از آن که درد و ورم به اندازه کافی از بین رفت و بیمار توانست مچ پا را به راحتی حرکت بدهد، پزشک تمرین های خاصی را برای بازیابی دامنه حرکتی، قدرت، انعطاف پذیری و پایداری مچ پا توصیه می کند. پزشک یا متخصص طب فیزیکی روش مناسب انجام حرکات ورزشی و پیشرفت در این تمرین ها را به بیمار آموزش می دهد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان جراحی پیچ خوردگی مچ پا

چنانچه آسیب دیدگی التیام نیابد یا مچ پا بعد از یک دوره طولانی طب فیزیکی و انجام تمرین های توانبخشی ناپایدار باقی مانده باشد، جراحی ضرورت می یابد. البته پیچ خوردگی به ندرت به جراحی نیاز پیدا می کند. جراحی با هدف زیر انجام می شد:

  1. ترمیم رباطی که التیام نمی یابد.
  2. بازسازی رباط یا بافت گرفته شده از تاندون یا رباط مجاور

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیرجراحی موثری برای درمان و پیشگیری از آرتروز استفاده میشود. شما می توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رسول کاظمی [ 1402-05-18 ]
دکتر برای درد مچ پا تزریق اوزون انجام دادم اثرات درمانی خوبی داشت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص و درمان بیماری های پاتشخیص و درمان بیماری های پا

اغلب بیماری های پا به علت پوشیدن کفش نامناسب به وجود می آیند. پوشیدن کفش های نامناسب با تغییر در آناتومی طبیعی پاها، شکل پاها را تغییر داده و سبب بروز درد در آن ها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تشخیص و درمان بیماری های پا می پردازیم. ... ادامه مطلب

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟

اگر مواد مرکزی دیسک نخاعی به سمت خارج حرکت کنند، می توانند به اعصاب نخاعی فشار وارد کنند که به دنبال آن درد بروز می یابد؛ به این حالت پارگی دیسک کمر می گوییم. این عارضه با نام های دیگری مانند فتق و یا بیرون زدگی دیسک کمر نیز شناخته می شود. ... ادامه مطلب

آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتریت یک اصطلاح برای بیش از 100 بیماری است که باعث ایجاد مفاصل دردناک می‌شود و در مورد اسپوندیلوز، ستون فقرات مملو از مفاصل است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. ... ادامه مطلب

مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟

مونوپلژی نوعی فلج است که بر یک عضو یا اندام، اغلب اوقات یک دست، تأثیر می‌گذارد؛ اما این بیماری همچنین می‌تواند یکی از پاها را نیز درگیر کند. برخی اوقا ... ادامه مطلب