دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه یا فاشیای کف پا یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه پا است. فاشیای کف پا شامل التهاب یک نوار ضخیم از بافت که در کف پا قرار دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند، می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌شود که معمولاً با اولین قدم‌های فرد در صبح رخ می‌دهد. درد به طور معمول کاهش می‌یابد اما ممکن است پس از دوره‌های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌شوید، بازگردد. التهاب فاشیای کف پا در دوندگان شایع‌تر است. افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که کفش‌هایی با کفی و حمایت ناکافی می‌پوشند نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به خار پاشنه پا هستند.

استخوان پاشنه وزن کل بدن را تحمل می کند و در تشکیل پاشنه پا نیز نقش دارد. در صورت رسوب کلسیم در میان پاشنه و قوس کف پا، خار پاشنه ایجاد می شود. خار پاشنه یک برآمدگی نوک تیز است که سبب وارد شدن فشار به کف پا می شود. 55 درصد از افراد در گروه سنی 62-94 سال، حداقل یکبار در طول این دوره خار پاشنه را تجربه می کنند. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان از روشهای درمانی غیرجراحی خار پاشنه بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم خار پاشنه پا

خار پاشنه پا معمولاً باعث ایجاد درد شدید در قسمت پایین پا در نزدیکی پاشنه پا می‌شود. درد معمولاً در چند قدم اول پس از بیدار شدن شدید است، اگرچه ممکن است با ایستادن طولانی مدت یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند شوید نیز ایجاد شود. درد معمولا بعد از ورزش بدتر می‌شود نه در حین آن.

خار پاشنه

علل خار پاشنه پا

فاشیای کف پا به شکل یک بند کمان است که قوس پا را نگه می‌دارد و هنگام راه رفتن ضربه را جذب می‌کند. اگر تنش و استرس روی این بند کمان خیلی زیاد شود، پارگی‌های کوچکی در فاشیا ایجاد می‌شود. کشش و پارگی مکرر می‌تواند فاشیا را تحریک یا ملتهب کند، اگرچه در بسیاری از موارد علت خار پاشنه پا نامشخص است.

عوامل خطرساز خار پاشنه پا

حتی اگر خار پاشنه پا می‌تواند بدون علت واضح ایجاد شود، برخی از عوامل می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. آن عوامل عبارتند از:

عوارض خار پاشنه پا

نادیده گرفتن خار پاشنه پا ممکن است منجر به درد مزمن پاشنه پا شود که مانع از فعالیت‌های منظم می‌شود. تغییر در شیوه راه رفتن به عنوان راهی برای تسکین درد خار پاشنه پا، ممکن است منجر به مشکلات پا، زانو، لگن یا کمر شود.

تشخیص خار پاشنه پا

خار پاشنه پا بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. در طول معاینه، پزشک نقاط حساس پا را بررسی می‌کند. محل درد می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند.

معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست. پزشک ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس یا رزونانس مغناطیسی (MRI) را پیشنهاد کند تا مطمئن شود مشکل دیگری مانند شکستگی باعث ایجاد درد در پای بیمار نمی‌شود.

درمان غیرجراحی خار پاشنه پا:

اکثر افرادی که مبتلا به خار پاشنه پا هستند، با درمان محافظه‌کارانه از جمله استراحت، یخ گذاشتن در ناحیه دردناک و کشش، طی چند ماه بهبود می‌یابند.

مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است درد و التهاب ناشی از خار پاشنه پا را کاهش دهند.

تمرینات کششی و تقویتی یا استفاده از وسایل خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. آن تمرینات عبارتند از:

اگر اقدامات محافظه‌کارانه‌تر بعد از چند ماه جواب نداد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

تزریق داروی استروئیدی در ناحیه حساس می‌تواند باعث تسکین موقت درد شود. تزریق‌های متعدد توصیه نمی‌شود زیرا می‌توانند فاشیای کف پا را ضعیف کرده و احتمالاً باعث پارگی آن شوند. با استفاده از تصویربرداری اولتراسوند، پلاسمای غنی از پلاکت به دست آمده از خون خود بیمار را می‌توان برای بهبود بافت تزریق کرد.

در این روش، امواج صوتی به ناحیه درد پاشنه هدایت می‌شوند تا التیام بافت را تحریک کنند. معمولاً برای خار پاشنه پای مزمن که به درمان‌های محافظه‌کارانه‌تر پاسخ نداده است، استفاده می‌شود. برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند اما این که به طور مداوم موثر باشد همچنان ثابت نشده است.

در این فناوری کم تهاجمی از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت یک کاوشگر سوزنی به داخل بافت آسیب‌دیده فاشیای کف پا استفاده می‌شود. با استفاده از انرژی اولتراسوند، نوک پروب به سرعت می‌لرزد تا بافت آسیب‌دیده را شکسته و سپس به بیرون مکش کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی خار پاشنه

برای کاهش درد خار پاشنه پا، این نکات خودمراقبتی را امتحان کنید:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیرجراحی موثری برای درمان و پیشگیری از آرتروز استفاده میشود. شما می توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیادت [ 1402-05-18 ]
کفی طبی برای درمان خار پاشنه مناسب است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب

درمان درد زانو با روش پی آر پیدرمان درد زانو با روش پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، پلاسمایی است ، که حاوی تعداد پلاکت بالاتری از آن چیزی است که به طور معمول در خون یافت می‌ شود . در درمان پی آر پی از سیستم بهبودی طبیعی بدن در بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب

عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البوعارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت جانبی یک بیماری دردناک آرنج است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد میشود. جای تعجب نیست که بازی تنیس یا سایر ورزش‌ های راکتی می‌تواند باعث این عارضه شود. ... ادامه مطلب

بیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپیبیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی شامل استفاده از امواج اولتراسوند بالاتر از محدوده شنوایی انسان به منظور درمان انواع مختلف جراحات است. استفاده از اولتراسوند درمانی به افزایش جریان خون یک ناحیه موضعی کمک کرده تا تورم و التهاب آن ناحیه را کاهش دهد. ... ادامه مطلب