دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / لیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانو

لیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانو

لیزردرمانی یک درمان جایگزین برای برخی از انواع درد است، مانند دردهایی که اغلب در زانو ایجاد می‌شود. تحقیقات در مورد لیزردرمانی مقدماتی است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند درد، از جمله درد زانو را کاهش دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزردرمانی به عنوان لیزر درمانی سرد، لیزردرمانی کلاس 3 یا لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) نیز شناخته می‌شود. برخی از مطالعات اولیه نشان داده‌اند که لیزر ممکن است به بهبود زخم‌ها کمک کند. این نشان می‌دهد که لیزرها می‌توانند به بدن کمک کنند تا آسیب بافتی ناشی از جراحات و آرتریت یا سایر بیماری‌ها را ترمیم کند.

لیزردرمانی نسبتاً جدید است و محققان هنوز نمی‌دانند که آیا این روش خطرات طولانی مدتی دارد یا خیر. اکثر مطالعات به بررسی اثرات کوتاه مدت پرداخته‌اند، بنابراین ممکن است لیزر درمانی بتواند عوارض جانبی طولانی مدتی را ایجاد کند که هنوز مشخص نشده است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی مانند لیزر درمانی پرتوان ، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن همچنین دردهای زانو بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

لیزر درمانی چیست؟

لیزرهای جراحی به طور فزاینده‌ای در پزشکی رایج هستند و با دقت بیشتری نسبت به تجهیزات جراحی سنتی برش ایجاد می‌کنند و خطر آسیب را کاهش می‌دهند و به سرعت عمل جراحی کمک می‌کنند.با این حال، لیزرهای «گرم» در صورت استفاده نادرست می‌توانند خطرناک باشند. از سوی دیگر، لیزرهای «سرد» مورد استفاده در LLT برای درمان درد بسیار ضعیف‌تر از لیزرهای جراحی هستند و نمی‌توانند پوست را بریده یا بسوزانند.

طرفداران لیزر درمانی استدلال می‌کنند که پوست، نور بسیار کمی را جذب می‌کند و به لیزر اجازه می‌دهد تا به عمق بافت نفوذ کند. این امر به آن اجازه می‌دهد تا بافت آسیب‌دیده را بدون عوارض جانبی بهبود بخشد و چون انرژی آن بسیار کم است، خطر سوختگی وجود ندارد.

لیزردرمانی زانو

چگونگی کارکرد لیزر درمانی سرد

لیزردرمانی سرد انرژی نوری را به پوست می‌تاباند. این دستگاه از سطوح کم‌انرژی یا فوتون استفاده می‌کند. بر خلاف لیزرهای فرکانس بالاتر که برای جراحی استفاده می‌شود، پوست را گرم نکرده یا برش نمی‌دهد. فوتون‌ها به عمق یک مفصل دردناک نفوذ می‌کنند. نور باعث ایجاد تغییرات شیمیایی می‌شود که به بهبود و رشد مجدد سلول‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

در طول درمان، پزشک دستگاه لیزر سرد را مستقیماً روی پوست زانو نشانه می‌گیرد. یا پوست را لمس می‌کند یا خیلی به آن نزدیک می‌شود.این دستگاه یک پالس نور سریع به زانو می‌فرستد که از 30 تا 60 ثانیه طول می‌کشد. برای رسیدن به نتیجه به بیش از یک درمان نیاز خواهد بود. ممکن است به هشت یا 30 جلسه درمان نیاز باشد.

موارد درمانی لیزر درمانی زانو

به طور کلی لیزردرمانی زانو می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

مزایای لیزر درمانی سرد برای زانو درد

لیزردرمانی سرد نشان داده است که درد زانو خفیف تا متوسط را تسکین می‌دهد، همچنین حساسیت به فشار و انعطاف‌پذیری مفصل را بهبود می‌بخشد.

لیزر درمانی سرد همچنین ممکن است:

خطرات، عوارض و معایب لیزر درمانی زانو

لیزرهای مورد استفاده در این نوع درمان، سرد هستند، بنابراین خطر عوارض جانبی جدی کمی وجود دارد. اکثر مطالعات هیچ عارضه جانبی پیدا نکرده‌اند. هنگامی که مطالعات عوارض جانبی را پیدا می‌کنند، جزئی و مشابه عوارض جانبی دارونما هستند. از آن‌جایی که لیزرها نسبت به سایر لیزرهای پزشکی سرد و کم‌قدرت هستند، بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها بتوانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

تحقیقات اندکی نشان داده است که لیزردرمانی باعث تسکین طولانی مدت درد می‌شود. برای افرادی که به دنبال تسکین مقرون به صرفه هستند، اغلب گزینه‌های بهتری وجود دارد، از جمله درمان علل زمینه‌ای درد، مانند آرتریت روماتوئید.

از معایب لیزردرمانی برای زانو درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

جایگزین‌های لیزر درمانی برای زانو درد

استراتژی‌های مدیریت خانگی درد، مانند استراحت، کمپرس یخ، فشرده‌سازی، گرما، ماساژ، کشش، ورزش و استفاده از داروهای بدون نسخه، همگی می‌توانند تسکین موقتی برای درد جزئی زانو ارائه دهند.

برای زانو درد مزمن یا شدید، برخی از درمان‌ها ممکن است تسکین دهند. این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

لیزردرمانی می‌تواند در کنار این درمان‌ها مؤثر باشد، بنابراین تلاش با لیزردرمانی به معنای چشم‌پوشی از گزینه‌های دیگر نیست.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره ابطحی [ 1402-05-18 ]
وقت بخیر دکتر. برای پارگی مینیسک هم میتوان از لیزر درمانی استفاده کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می برند، جهت کمک به تسکین درد اهمیت زیادی دارد. ... ادامه مطلب

ضعیف شدن عضلات کمر و ستون فقرات با نشستن طولانیضعیف شدن عضلات کمر و ستون فقرات با نشستن طولانی

امروزه بسیاری از افراد به دلیل نوع کار یا حرفه ای که دارند مجبورند ساعت ها یک جا بنشینند. این نشستن های طولانی‌ مدت می تواند عوارض زیادی را ایجاد کند. ... ادامه مطلب

پارگی دیسک کمر چه علائمی دارد؟پارگی دیسک کمر چه علائمی دارد؟

پارگی دیسک کمر که در اصطلاح عامیانه با عنوان فتق دیسک از آن یاد می شود ؛ یکی از رایج ترین بیماری های ستون فقرات و اختلالات اسکلتی و عضلانی است ، که بر اثر آن یکی از دیسک هایی که در میان مهره های کمر وجود دارد دچار شکاف و ترک خوردگی می شود و محتوای دیسک به داخل کانال نخاعی نشت می یابد. ... ادامه مطلب

چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که موارد زیادی از کمردردهایی که مردم امروزه به آن دچار هستند در واقع ناشی از اضافه وزن و چاقی است. ... ادامه مطلب