صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

مینیسک یک قطعه از غضروف زانو است که مانند یک بالشتک نرم، باعث تثبیت و محافظت از استخوان زانو در برابر ساییدگی می‌شود. آسیب ناشی از پیچ‌خوردگی مفصل زانو می‌تواند باعث پارگی مینیسک شود. در برخی از موارد پارگی مینیسک زانو، تکه‌ای از غضروف خرد شده که در مفصل زانو آویزان می‌ماند،علت قفل کردن زانو می‌شود.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت‌ها و عوامل پارگی مینیسک

پارگی مینیسک در ورزش‌های پربرخوردی مانند فوتبال، کریکت، اسکی و والیبال معمول است. این آسیب ورزشی زانو هنگامی که فرد در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر جهت می‌دهد و اغلب همزمان با سایر صدمات زانو مانند آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) رخ می‌دهد. پارگی مینیسک به‌ ویژه در ورزشکاران مسن‌تر احتمال بالایی دارد، زیرا مینیسک زانو با افزایش سن، ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شود. بیش از 40 درصد از افراد 65 سال به بالا از این آسیب رنج می‌برند.بررسی‌ها نشان داده‌است که پارگی منیسک زانو در کودکان در حال افزایش است که علت این امر مشارکت کودکان در فعالیت‌هایی ورزشی نامناسب در سنین پایین است.اگر فردی دچار آرتروز زانو باشد احتمال آسیب زانو و پارگی منیسک زانو نیز افزایش می‌یابد.

علائم پارگی منیسک زانو چیست؟

اصلی‌ترین علائم پارگی منیسک زانو شامل موارد زیر است:

در ابتدا درد زانو ممکن است شدید نباشد. حتی ممکن است شما در حین آسیب بتوانید به بازی و فعالیت خود ادامه دهید. اما پس از شروع التهاب، احتمالاً زانوی شما درد قابل توجهی خواهد داشت.اگر زانوی فرد، دردناک و بادکرده است، توانایی حرکت زانو ندارد، دردها چند روز طول کشیده ‌است از جمله پس از یک سانحه یا آسیب فیزیکی، بهتر است به پزشک مراجعه کند.

راه‌های تشخیص پارگی منیسک زانو چیست؟

آزمونهای فیزیکی

در این حالت، فرد دارای علائم پارگی منیسک، زانوی خود را در بازه‌ی حرکتی مشخصی حرکت می‌دهد و پزشک با بررسی محل حضور منیسک، از آسیب آن آگاه می‌شود.

تصویربرداری MRI

در این روش با استفاده از میدان مغناطیسی تصاویری از منیسک زانو و سایر بافت‌های زانو گرفته می‌شود. این روش اطمینان کامل در مورد پارگی منیسک زانو ایجاد نمی‌کند و وجود بافت‌های دیگر در کنار منیسک زانو موجب خطا در تشخیص پزشک می‌شود. درصد اطمینان این روش 77 درصد اعلام شده‌است.

تصویربرداری اشعه‌ی X

این روش نمی‌تواند پارگی منیسک زانو را مشخص کند. در حقیقت از این روش استفاده می‌شود تا اگر آسیب دیگری مانند آرتروز زانو وجود داشته‌ باشد مشخص شود و احتمال پارگی منیسک زانو رد شود.

تصویربرداری با اولتراسوند (امواج صوتی)

این روش نیز برای تشخیص احتمال وجود سایر آسیب‌ها در زانو مانندآسیب رباط‌های زانو و رد احتمال پارگی منیسک زانو استفاده می‌شود.

آرتروسکوپی

اگر پزشک نتواند با روشهای بالا، علت درد زانورا مشخص کند از روش آرتروسکوپی استفاده می‌کند. در این روش، دو برش کوچک در نزدیک زانو ایجاد می‌شود و یک لوله که دوربین کوچکی در سر آن وصل است وارد زانو شده و پزشک بوسیله‌ی آن به بررسی زانو می‌پردازد.

پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

بسیاری بر این باورند که اگر مینیسک صدمه ببیند باید جراحی شوند؟تا چه حد این باور درست است؟

مینیسک یک تکه غضروف است که به عنوان یک ضربه‌گیر میان استخوان ران (فمور) و درشت نی (تیبیا) عمل می‌کند. در هر مفصل زانو دو مینیسک وجود دارد که گاهی اوقات در طول فعالیت‌هایی که باعث فشار بر آن‌ها یا چرخاندن زانو می‌شوند پاره شده یا آسیب می‌بینند.

گزینه‌های درمانی موجود برای علت زانو درد در چنین مواردی، بسته به شدت آسیب، از درمان‌های خانگی تا عمل سرپایی را در برمی‌گیرند. اما، شما می‌توانید به وسیله انجام تمریناتی که عضلات پا را تقویت می‌کنند و همچنین با استفاده از تکنیک‌های مناسب، از بروز این صدمات در طول ورزش‌ها یا فعالیت‌های پربرخورد جلوگیری کنید.

جدید‌ترین راه‌های درمان

این گزینه‌ها و روش‌های درمانی عبارتند از:

دارو برای درمان مینیسک زانو(دارو درمانی)

در صورت نیاز می‌توان برای کنترل درد از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDها) استفاده کرد.البته، این داروها برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شوند، زیرا می‌توانند مشکلات روده‌ای ومعده‌ای ایجاد کرده و محرک بروز عوارض دیگری شود و حتی در توانایی طبیعی بدن برای بهبود خود اختلال ایجاد کنند.گاهی اوقات برای کمک به تقویت بافت‌های آسیب‌دیده استفاده از مکمل‌های طبیعی مانند گلوکزامین، متیل‌سولفونیل‌متان (MSM)، کندرویتین یا اسید هیالورونیک توصیه می‌شود.اگر درد همچنان ادامه پیدا کند، از تزریق کورتیزون ،استروئید یا داروهای موضعی تجویزی استفاده می‌شود،که به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی، از طریق کنترل درد و تورم و همچنین بازیابی کامل قدرت و توانایی حرکت دادن زانو، نقش مهمی دردرمان پارگی مینیسک زانوایفا می‌کند.فیزیوتراپ تمرینات خاصی را برای حفظ قدرتتان در طول دوره بهبودی و همچنین کمک به بازیابی کامل توانایی حرکت دادن زانویتان طراحی می‌کند. همچنین به شما برنامه‌های تمرینات خانگیِ مناسب شرایطتان می‌دهد.در بسیاری از موارد پارگی مینیسک، بعضی تمرینات ساده می‌توانند به تقویت عضلات چهار سر ران(جلوی ران)،پشت ران (همسترینگ)، پشت ساق پا و باسن کمک کنند.

در طول بهبودی زانو پس از یک آسیب‌دیدگی،نقش تمامی این نواحی در عملکرد کلی پا مهم خواهد بود. تمرینات ورزشی باید با راهنمایی فیزیوتراپ انجام شوند و البته تنها زمانی می‌توان آن‌ها را در خانه انجام داد که انجامشان با درد بسیار ناچیزی همراه بوده یا اصلاً دردی ایجاد نکند. در طول دوره بهبودی، فیزیوتراپ شما را در مورد راه‌های حفظ آمادگی جسمانی و سطح فعالیتتان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید چه موقع برای برگشتن به سطح کامل فعالیت‌های خود آماده هستید.

زانو بند طبی

1. در هنگام دچار شدن به پارگی مینیسک، بستن بریس زانویتان را گرم نگه می‌دارد تا دردتان کاهش یابد.
  2. و آن را ثابت نگه می‌دارد تا میزان حرکاتی که باعث افزایش درد می‌شوند کاهش یابند.
  3. البته، هر چند که بستن بریس ثبات زانویتان را بیشتر می‌کند، اما باز هم زانویتان قدری خالی خواهد کرد.
  4. اگر این حالت ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

تزریق اوزون

تزریق اوزون باعث بازیابی سطح گردش خون شده و مواد لازم برای بهبود مینیسک آسیب دیده و سایر بافت‌های صدمه دیده زانو را فراهم می‌کند. تزریق اوزون ترکیبی است از داروهایی که سطح درد را کاهش می‌دهند و یک سیستم ایمنی بیش فعال را آرام می‌سازند. این تزریق همچنین حاوی مواد مغذی خاصی برای درمان مینیسک زانوآسیب دیده و نیز اکسیژن ،اوزون برای مشارکت فعالانه سلول‌های زانو در بازسازی مینیسک است.

تزریق پی‌ آر پی

در روش درمان با پلاسمای غنی از پلاکت ( پی‌ آر پی )، از پلاکت‌های خون خود بیمار برای بازسازی مینیسک آسیب دیده استفاده می‌شود.تزریق پلاسمای غنی از پلاکت کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. در این روش خون بیمار گرفته می‌شود و به مدت 15 دقیقه در یک سانتریفیوژ قرار داده می‌شود تا پلاکت‌های آن جدا شوند. سپس پلاسمای غنی از پلاکت، با استفاده از تصاویر به دست آمده از یک دستگاه اولتراسوند به عنوان راهنما، به زانوی آسیب دیده تزریق می‌شود. بعضی از بیمارانی که آسیب دیدگی‌های وخیم‌تری دارند برای موفقیت‌آمیز بودن درمان به بیش از یک تزریق نیاز دارد. اغلب بیمارانی که تزریق پی‌ آر‌ پی انجام می‌دهند،در عرض 3 ماه می‌توانند بیشتر کارهایی که قبل از پاره شدن مینیسک انجام می‌دادند و یا حتی تمامی آن‌ها را، دوباره انجام دهند.

در صورت عدم موفقیت در درمانهای غیر جراحی ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد که در موارد خاصی ضرورت پیدا می کند.

درمان جراحی پارگی مینیسک زانو

اگر بخش‌های زیادی از غضروف زانو پاره شده و یا مینیسک بریده باشد، ممکن است برای خارج کردن آنها از زانو نیاز به جراحی باشد. این عملیات نسبتاً ساده است و در اکثر موارد با روش آرتروسکوپی انجام می‌شود.

ترمیم داخل به خارج مینیسک

یکی از تکنیک‌های آرتروسکوپی، روش داخل به خارج است. در این روش، با یک تیوپ راهنمای منحنی به نام کانول، به طور مستقیم یک جفت سوزن طویل به مینیسک وارد شده و از طریق یک برش کوچک در پشت زانو خارج می‌شود. سپس دو سر نخ بخیه که به سوزن‌ها متصل است، در خارج از لایه کپسول زانو برای دوختن پارگی مینیسک، گره می‌خورد.

این روش نتیجه خوبی خواهد داشت، اما توجه داشته باشید که یک برش 28 5 سانتی‌متر برای دسترسی به منطقه گره خوردن نخ بخیه، مورد نیاز است.

در حال حاضر انواع روش‌های جراحی با آرتروسکوپی وجود دارد که امکان ترمیم از داخل زانو را میسر می‌سازد و جراح را از ایجاد برش در زانو بی‌نیاز می‌سازد. برخی از این روش‌ها شامل پیچ‌های بیولوژیک قابل جذب (T-arrows) و ” منگنه” قابل‌ حل در بدن است که می‌تواند با روش آرتروسکوپیک در داخل مفصل، مینیسک، پارگی و حاشیه محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

برای مینیسک زانو چه بخوریم؟

نکته قابل توجه در توانبخشی و درمان خانگی پاره شدن مینیسک زانو ، تغذیه و رژیم غذایی مناسب است. آبرسانی بدن و مصرف کافی مواد مغذی روند طبیعی بهبودی پاره شدن مینیسک زانو را تسهیل می‌بخشد. بدن در حالت مداوم در حال ترمیم است. بنابراین، به یک منبع ثابت مواد مغذی از طریق یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای غنی و حداقل فرآوری شده نیاز دارد.

رژیم غذایی متناسب با این ویژگی ها باعث کاهش سطح التهاب در بدن می‌شود. کسانی که با پارگی مینیسک زانو سر و کار دارند معمولاً هنگامی که زانو تحریک می‌شود ، پاسخ التهابی دارند. برای به حداقل رساندن اثرات التهاب بیش از حد ، استفاده از غذاهایی مانند ماهی آزاد ، زردچوبه و میوه ها، سبزیجات که غالباً در رژیم غذایی شما هستند مفید خواهد بود.

پس به منظور درمان پاره شدن مینیسک زانو ضروریست رژیم غذایی سالم و مناسبی را تحت نظر متخصص طب فیزیکی خود برگزینید.

دکتر سلمان فلاح پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان در سه زمینه تشخیص و درمان درد، توانبخشی بیمارانی که دارای اختلال عملکردی شده اند و بررسي هاي الكترودياگنوستيک فعالیت دارند و می‌توانند به مراجعین محترم خدمت رسانی نمایند. تنگی کانال نخاع نیز یکی از مواردی است که توسط ایشان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :فتحی [ 1402-05-18 ]
دکتر خسته نباشید . تا چه مدت بعد از جراحی مینیسک زانو باید استراحت کنم؟

آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

دوچرخه سواری، نوعی ورزش است که می تواند دامنه وسیعی از مزایا را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ... ادامه مطلب

درباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درماندرباره شانه منجمد بیشتر بدانید؛علت، علائم و درمان

شانه منجمد که گاهی اوقات چسبندگی غلاف شانه نیز نامیده می‌ شود ، با ضخیم و سفت شدن بافت‌ های نرم اطراف مفصل شانه ایجاد می‌ شود ... ادامه مطلب

آیا آسیب های نخاعی کمر و گردن درمان دارند؟آیا آسیب های نخاعی کمر و گردن درمان دارند؟

بروز ضایعه نخاعی در تمام ابعاد زندگی شخص تأثیر می گذارد، بنابراین درمان این بیماری در اولویت است. ... ادامه مطلب

علت و علائم زانو دردعلت و علائم زانو درد

درد موقتی زانو با درد مزمن زانو متفاوت است. بسیاری از افراد در اثر آسیب یا تصادف دچار درد موقتی زانو می‌شوند. درد مزمن زانو به ندرت بدون درمان برطرف می‌شود و همیشه به یک مورد مربوط نمی‌شود. ... ادامه مطلب