دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوار عصب و عضله / نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

امروزه نام بیماری ام اس را بسیار شنیده ایم. مالتیپل اسکلروزیس که با نام اختصاری ام اس نیز شناخته می شود، یک بیماری عصبی است که طی آن مغز و نخاع فلج می شوند. به علت تخریب غلاف میلین توسط سیستم ایمنی، ارتباط میان مغز و سایر نواحی بدن دچار اختلال شده و نهایتا اعصاب به صورت موقتی یا دائمی، آسیب می بینند. تا به امروز، دلیل مشخص و قطعی برای این بیماری تعیین نشده است؛ اما برخی معتقدند که با داشتن یک سبک زندگی سالم، یک رژیم غذایی متعادل، تحرک کافی و نبود استرس بیش از اندازه، می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر پزشک به بیماری ام اس مشکوک شود، ممکن است نوار عصب و عضله را تجویز کند تا بتواند از تشخیص خود مطمئن شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس می پردازیم.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نوار عصب و عضله چگونه به تشخیص بیماری ام اس کمک می کند؟

نوار عصب و عضله اعصاب محیطی را ارزیابی می کند. همانطور که می دانید، آسیب اصلی در بیماری ام اس، به سیستم عصبی مرکزی وارد می شود؛ به همین دلیل برای بررسی این نواحی، از نوار چشم و ام آر آی استفاده می شود.
با توجه به هم پوشانی علائم و نشانه های بیماری ام اس با تعدادی از بیماری هایی که توسط نوار عصب و عضله تشخیص داده می شود، می توان برای رد این علل در بیماران ام اس، از این تست استفاه کرد. برای مثال یک بیمار مبتلا به ام اس را در نظر بگیرید که حس درد، گزگز و ضعف در پاهایش دارد و برخی از اوقات نیز از درد کمر رنج می برد. پزشک این بیمار می تواند برای افتراق این که علائم این بیمار ناشی از ام اس است یا بیماری دیگری سبب بروز این علائم شده است، از نوار عصب و عضله کمک می گیرد.
به عبارتی دیگر، در نوار عصب و عضله، نحوه عملکرد عصب و عضله در کنار یکدیگر مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد. در حقیقت، با بروز علائم گوناگون، پزشک تشخیص می ‌دهد که آیا این نشانه ها به عصب و عضله ارتباط دارد یا خیر. می توان گفت که در واقع نوار عصب و عضله، مکملی است برای بررسی رفتار عصب و عضله در کنار شرح حال و معاینات دیگر انجام شده بر روی بیمار.

نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله در تشخیص چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

این تست علاوه بر بیماری ام اس، در تشخیص برخی دیگر از بیماری ها نیز کمک کننده است؛ برخی از این بیماری ها عبارتند از:

آیا تست نوار عصب و عضله درد ایجاد می کند؟

این تست در همه افراد به یک شکل نمی باشد. با توجه به در نظر گرفتن شرایط هر بیمار، نقاط مختلفی برای این تست استفاده می شود. برخی از نقاط، حساسیت بیش تری دارند؛ در نتیجه درد بیش تری نیز ایجاد می شود. توجه کنید که نوار عصب و عضله، درد طولانی مدتی در بیماران ایجاد نمی کند؛ بلکه ورود سوزن در برخی از نواحی بدن می تواند دردناک باشد. معمولا با قرار دادن کمپرس آب سرد، این درد تسکین داده می شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

چه آمادگی هایی برای انجام این تست مورد نیاز است؟

قبل از نوار عصب و عضله، رعایت نکات زیر توصیه می شود:

  1. پیش از انجام تست، استحمام کنید و دوش بگیرید؛ اما از هیچ کرم، لوسیون و یا مرطوب کننده ای استفاده نشود.
  2. بهتر است که برای انجام این تست، لباس راحت و گشاد بپوشید.
  3. توصیه می شود که نتایج ام آر آی، آزمایش ها و دیگر اسناد مرتبط را همراه داشته باشید؛ چرا که در تشخیص دقیق تر بیماری به پزشک کمک می کند.
  4. پیش از آزمایش یک وعده غذای سبک بخورید؛ چراکه نباید حین انجام این تست، ناشتا باشید.
  5. حداقل دو یا سه ساعت پیش از آزمایش، از خوردن قهوه، کافئین و نوشیدنی های قندی پرهیز کنید.
  6. نباید پیش از آزمایش سیگار بکشید.
  7. انجام این تست در دوران بارداری، هیچ ممنوعیتی ندارد.

آیا پس از انجام این تست می توان رانندگی کرد؟

ممکن است نیاز باشد که بعد از انجام این تست، بیمار برای مدت کوتاهی در کلینیک استراحت کند. همچنین برای کاهش درد، کمپرس سرد بر روی محل های تزریق بیمار قرار داده می شود. استفاده از آرامبخش ها، ممکن است بیمار را خواب آلود کند؛ در نتیجه توصیه می شود تا 24 ساعت پس از انجام این تست، بیمار رانندگی نکند.

اغلب مشکلات زانو، بدون جراحی و با استفاده از روشهایی مانند دارو درمانی، تزریق پی آر پی ، فیزیوتراپی، شاک‌ ویو تراپی ، لیزر تراپی ، مگنت تراپی و ... در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، درمان شده یا بهبود می‌یابند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :رنجکش [ 1402-05-18 ]
خسته نباشید دکتر. آیا رژیم غذایی در ابتلا به ام اس موثر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپیرفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شانه کمک می‌کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند. همچنین میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب

ورزش درمانی چیست؟ورزش درمانی چیست؟

ورزش درمانی یکی از مهارت‌های اصلی است که حرفه فیزیوتراپی بر اساس آن بنا شده است. با در نظر گرفتن تعاریف ورزش درمانی و فعالیت بدنی می‌توان دریافت که اگرچه تمرین درمانی شامل اجزای فعالیت بدنی و ورزش است، اما همچنان یک برنامه ورزشی منظم برای رفع نقص‌ها و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد. ... ادامه مطلب

برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟

در رفتگی مچ دست یکی از مشکلات ارتوپدی دردناک است که علاوه ‌بر دردی که دارد، باعث محدودیت حرکات دست شده و روند زندگی را مختل می کند ... ادامه مطلب

درمان با تراکشن برای رفع دردها و مشکلات گردندرمان با تراکشن برای رفع دردها و مشکلات گردن

درمان تراکشن یک روش غیر جراحی است که به طور مؤثری ناتوانی گردن را درمان می‌ کند. تراکشن درمانی به طور مؤثر روند بهبود را افزایش می‌ دهد و موجبات تسکین سریع، مؤثر و اغلب شگفت انگیز درد را فراهم می‌ کند به طوری اکثر بیماران را قادر می‌ سازد تا زودتر به سبک زندگی فعالتر خود بازگردند. ... ادامه مطلب