دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

ساز و کار و مکانیسم دقیق این بیماری هنوز به طور کامل شناسایی نشده است و در آن گیرنده‌های پردازش‌کننده پیام‌های درد در مغز، این پیام‌ها را به صورت افراطی و به میزان زیاد تحریک می‌کنند و گیرنده‌های درد را در عضلات و بافت‌های نرم تقویت می‌کنند. هیچ آزمایشی برای شناسایی فیبرومیالژیا یا درد منتشر بدن وجود ندارد، بنابراین فیبرومیالژیا از روی دلایل احتمالی و علائم کلی بیماری، تشخیص داده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) ممکن است درمان های دارویی، طب سوزنی و ... در نظر گرفته شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

درمان بیماری فیبرومیالژیا

به طور کلی درمان‌های فیبرومیالژیا شامل هر دو روش دارو درمانی و خود مراقبتی است. تاکید بر به حداقل رساندن علائم و بهبود سلامت عمومی است. هیچ یک از درمان‌ها برای همه علائم موثر نیستند اما امتحان کردن انواع روش‌های درمانی می‌تواند اثر تجمعی داشته باشد.
درد فیبرومیالژیا می‌تواند خفیف بوده و یا تا حدی جدی باشد که بتواند فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را مختل نماید..خوشبختانه درمان می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

درمان های دارویی

داروها می‌توانند به کاهش درد فیبرومیالژیا و بهبود خواب کمک کنند. گزینه‌های معمول عبارتند از:

درمان بیماری فیبرومیالژیا

داروهای ضد صرع

این داروهای درمان تشنج ممکن است به کاهش درد کمک کنند. FDA داروی پرگابالین (Lyrica)، اولین داروی ضد تشنج برای درمان فیبرومیالژیا را تایید کرده است. گاباپنتین، که موجب کاهش درد عصب می‌شود نیز ممکن است پیشنهاد شود. اما این داروها با عوارض جانبی احتمالی همراه هستند، شامل:

  1. سرگیجه
  2. افزایش وزن
  3. ورم
  4. خشکی دهان

از مصرف خودسرانه‌ی این داروها جدا خودداری کنید. اینکه کدام یک از این دارو‌ها برای شما موثر است و با چه دوزی باید مصرف شود، توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. ویزیت دوره‌ایی جهت کاهش یا افزایش دوز این داروها و تغییر آن‌ها در صورت لزوم، توصیه می‌گردد.

درمان‌های غیر دارویی فیبرومیالژیا

انواع روش‌های درمانی مختلف می‌توانند به کاهش تأثیرهای بدی که فیبرومیالژیا بر روی بدن و زندگی شما دارد کمک کنند. مثال‌ها عبارتند از:

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

آیا طب های مکمل در درمان فیبرومیالژیا کمک کننده هستند؟

درمان های مکمل برای کنترل درد و استرس چیز جدیدی نیستند. برخی از آن‌ها مانند مدیتیشن و یوگا از هزاران سال پیش انجام می‌شود. اما استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته است، به خصوص در افرادی که بیماری‌های مزمن مانند فیبرومیالژیا دارند. به نظر می‌رسد ترکیب چندین مورد از این روش‌های درمانی استرس را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد.

از آن‌جا که بسیاری از علائم و نشانه های فیبرومیالژیا مشابه اختلالات دیگر است، ممکن است قبل از رسیدن به تشخیص درست به چندین پزشک مراجعه کنید. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با گرفتن یک شرح حال کامل و جامع، انجام معاینات دقیق و درخواست تست های آزمایشگاهی خیلی سریع به تشخیص درست می‌رسند. متخصصین طب فیزیکی مجموعه‌ایی از درمان‌های ذکر شده شامل درمان‌های دارویی، غیر‌دارویی و همچنین درمان‌های مکمل را به کار می‌گیرند تا به رهایی شما از درد و بهبود وضعیت جسمی و روحی‌تان کمک کنند.

فیبرومیالژیا می‌تواند یک بیماری مادام العمر باشد که موجب درد، خستگی و حساسیت شود. در حالی که هیچ علت خاصی وجود ندارد، گزینه‌های درمان بسیاری وجود دارد تا از درد فیبرومیالژیا جلوگیری شود. با پزشک خود درباره گزینه‌های درمان صحبت کنید. از دارو تا فیزیوتراپی، درمان‌های زیادی وجود دارند تا بتوانید از میان آن‌ها درمان مناسب خود را پیدا کنید. شما هنوز هم می‌توانید یک زندگی سالم و فعال با فیبرومیالژیا داشته باشید.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زینب علیمی [ 1402-05-18 ]
از بیوفیدبک برای درمان فیبرومیالژیا استفاده کردم و بسیار تاثیر گذار بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آنتزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آن

زریقات داخل مفصل، یک روش درمانی است که جهت کاهش درد و التهاب در مفصل، داروها به صورت مستقیم توسط سرنگ به محل مشکل وارد می شوند. ... ادامه مطلب

آنچه که باید در مورد سیاتیک بدانیدآنچه که باید در مورد سیاتیک بدانید

زمانی از دیسک صحبت می‌شود که در واقع هسته میانی دیسک بین مهره های ستون فقرات به طور غیرطبیعی از قسمت میانی دیسک خارج شود و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. این مشکل یکی از علل عمده درد کمر یا سیاتیک است. ... ادامه مطلب

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

قبل از سن بلوغ و پیش از آنکه صفحات رشد بسته شوند؛ با توجه به ژن و شرایط فیزیکی افراد؛ می توان با اقداماتی از جمله مصرف برخی از مکمل ها و انجام ورزشهای جهشی - پرشی مانند والیبال و بسکتبال، کمی به افزایش قد کمک کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهکارهای مناسب افزایش قد فرزندانتان با متخصصان طب ... ادامه مطلب

بیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپیبیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی شامل استفاده از امواج اولتراسوند بالاتر از محدوده شنوایی انسان به منظور درمان انواع مختلف جراحات است. استفاده از اولتراسوند درمانی به افزایش جریان خون یک ناحیه موضعی کمک کرده تا تورم و التهاب آن ناحیه را کاهش دهد. ... ادامه مطلب