دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

ساز و کار و مکانیسم دقیق این بیماری هنوز به طور کامل شناسایی نشده است و در آن گیرنده‌های پردازش‌کننده پیام‌های درد در مغز، این پیام‌ها را به صورت افراطی و به میزان زیاد تحریک می‌کنند و گیرنده‌های درد را در عضلات و بافت‌های نرم تقویت می‌کنند. هیچ آزمایشی برای شناسایی فیبرومیالژیا یا درد منتشر بدن وجود ندارد، بنابراین فیبرومیالژیا از روی دلایل احتمالی و علائم کلی بیماری، تشخیص داده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) ممکن است درمان های دارویی، طب سوزنی و ... در نظر گرفته شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

درمان بیماری فیبرومیالژیا

به طور کلی درمان‌های فیبرومیالژیا شامل هر دو روش دارو درمانی و خود مراقبتی است. تاکید بر به حداقل رساندن علائم و بهبود سلامت عمومی است. هیچ یک از درمان‌ها برای همه علائم موثر نیستند اما امتحان کردن انواع روش‌های درمانی می‌تواند اثر تجمعی داشته باشد.
درد فیبرومیالژیا می‌تواند خفیف بوده و یا تا حدی جدی باشد که بتواند فعالیت‌های روزانه‌ی فرد را مختل نماید..خوشبختانه درمان می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

درمان های دارویی

داروها می‌توانند به کاهش درد فیبرومیالژیا و بهبود خواب کمک کنند. گزینه‌های معمول عبارتند از:

درمان بیماری فیبرومیالژیا

داروهای ضد صرع

این داروهای درمان تشنج ممکن است به کاهش درد کمک کنند. FDA داروی پرگابالین (Lyrica)، اولین داروی ضد تشنج برای درمان فیبرومیالژیا را تایید کرده است. گاباپنتین، که موجب کاهش درد عصب می‌شود نیز ممکن است پیشنهاد شود. اما این داروها با عوارض جانبی احتمالی همراه هستند، شامل:

  1. سرگیجه
  2. افزایش وزن
  3. ورم
  4. خشکی دهان

از مصرف خودسرانه‌ی این داروها جدا خودداری کنید. اینکه کدام یک از این دارو‌ها برای شما موثر است و با چه دوزی باید مصرف شود، توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. ویزیت دوره‌ایی جهت کاهش یا افزایش دوز این داروها و تغییر آن‌ها در صورت لزوم، توصیه می‌گردد.

درمان‌های غیر دارویی فیبرومیالژیا

انواع روش‌های درمانی مختلف می‌توانند به کاهش تأثیرهای بدی که فیبرومیالژیا بر روی بدن و زندگی شما دارد کمک کنند. مثال‌ها عبارتند از:

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

آیا طب های مکمل در درمان فیبرومیالژیا کمک کننده هستند؟

درمان های مکمل برای کنترل درد و استرس چیز جدیدی نیستند. برخی از آن‌ها مانند مدیتیشن و یوگا از هزاران سال پیش انجام می‌شود. اما استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته است، به خصوص در افرادی که بیماری‌های مزمن مانند فیبرومیالژیا دارند. به نظر می‌رسد ترکیب چندین مورد از این روش‌های درمانی استرس را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد.

از آن‌جا که بسیاری از علائم و نشانه های فیبرومیالژیا مشابه اختلالات دیگر است، ممکن است قبل از رسیدن به تشخیص درست به چندین پزشک مراجعه کنید. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با گرفتن یک شرح حال کامل و جامع، انجام معاینات دقیق و درخواست تست های آزمایشگاهی خیلی سریع به تشخیص درست می‌رسند. متخصصین طب فیزیکی مجموعه‌ایی از درمان‌های ذکر شده شامل درمان‌های دارویی، غیر‌دارویی و همچنین درمان‌های مکمل را به کار می‌گیرند تا به رهایی شما از درد و بهبود وضعیت جسمی و روحی‌تان کمک کنند.

فیبرومیالژیا می‌تواند یک بیماری مادام العمر باشد که موجب درد، خستگی و حساسیت شود. در حالی که هیچ علت خاصی وجود ندارد، گزینه‌های درمان بسیاری وجود دارد تا از درد فیبرومیالژیا جلوگیری شود. با پزشک خود درباره گزینه‌های درمان صحبت کنید. از دارو تا فیزیوتراپی، درمان‌های زیادی وجود دارند تا بتوانید از میان آن‌ها درمان مناسب خود را پیدا کنید. شما هنوز هم می‌توانید یک زندگی سالم و فعال با فیبرومیالژیا داشته باشید.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زینب علیمی [ 1402-05-18 ]
از بیوفیدبک برای درمان فیبرومیالژیا استفاده کردم و بسیار تاثیر گذار بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
قرارگیری صحیح وضعیت های مختلف در بارداری-بخش اولقرارگیری صحیح وضعیت های مختلف در بارداری-بخش اول

وضعیت های صحیح مختلف در حاملگی می تواند باعث وارد آمدن کمترین فشار و استرس به کمر یک خانم باردار شود.با بزرگ شدن شکم شما ممکن است احساس کنید که در حال زمین خوردن هستید ولی با رعایت یکسری نکات ساده که در زیر آورده می شود شما می توانید از این مشکل دور بمانید وحتی دچار کمردرد نشوید. ... ادامه مطلب

توصیه های مناسب ورزشی در دوران حاملگیتوصیه های مناسب ورزشی در دوران حاملگی

خانم هاي باردار براي سلامت خود و جنينشان، از چگونگي وضعيت نشستن گرفته تا ايستادن و يا حتي اينکه چگونه در جلوي ظرفشويي بايستند، چگونه جارو برقي بکشند، بايد با ماما يا پزشک متخصص خود مشورت کنند و حتما برنامه روزانه ورزشي داشته باشند. ... ادامه مطلب

افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکیافتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

افتادگی شانه وضعیتی است که در آن شانه به صورت خفیف و یا متوسط نسبت به وضعیت عادی افت کرده و پایین می آید. ... ادامه مطلب

علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشکعلت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک

کندرومالاسی کشکک زانو به عنوان زانوی دونده شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن غضروف در سطح زیرین کشکک زانو خراب و نرم می‌شود. این بیماری در بین افراد جوان و ورزشکار شایع است اما ممکن است در افراد مسن که آرتروز زانو دارند نیز ایجاد شود. ... ادامه مطلب