دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / درمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

درمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

تراکشن باعث می‌شود تا دیگر روش‌های درمانی اثر بیشتری داشته و فرایند بهبودی بدن به نحو بهتری انجام شود. در ترکشن، نیروی وارد شده به ستون فقرات از طریق جاذبه‌ی زمین برداشته شده و ستون فقرات کشیده می‌شود. این کشیده شدن ستون فقرات باعث می‌شود تا ستون فقرات صاف شده و فشار وارده بر روی دیسک‌های آن کاهش یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

باز شدن ستون فقرات در نتیجه‌ی انجام تراکشن می‌تواند عارضه‌های مختلفی را درمان کند از جمله پینچ و گیر‌افتادگی عصبی، سردرد، فتق دیسک‌های کمر، بیماری‌های از بین برنده دیسک و بسیاری از بیماری‌های دیگر.

کشش یا تراکشن ستون فقرات نوعی درمان دستی است که گاهی در درمان کمردرد و گردن درد یا مشکلات مربوط به ستون فقرات استفاده می‌شود. استخوان‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها و اعصاب موجود در بخش نخاعی ممکن است فشرده شده و باعث درد و یا سایر علائم شوند. هدف از کشش باز کردن فضای بین این ساختارها برای از بین بردن فشردگی است. اگرچه ممکن است کشش ستون فقرات خطرناک به نظر برسد اما این روش کاملاً بی‌خطر است. کشش درمانی برای تقریباً 5 هزار سال وجود داشته است و هیچ شواهدی در مورد عوارض منفی آن به شکل ناهنجار وجود ندارد.

از روش درمانی کشش یا تراکشن ستون فقرات می‌توان برای بهبود دامنه‌ حرکتی، قبل یا بعد از انجام درمان دستی توسط متخصص طب فیزیکی استفاده کرد. این روش توسط دکتر سلمان فلاح قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

تراکشن ستون فقرات چیست؟

کشش ستون فقرات روشی است که برای رفع کمردرد و درد های ستون فقرات استفاده شده و در طی آن، ستون فقرات به‌آرامی کشیده شده و فشار وارده بر روی دیسک‌ها و مفاصل آن با ایجاد فشار منفی برداشته می‌شود. در نتیجه، دیسک‌هایی که دچار فتق و بیرون‌زدگی شده‌اند به حالت اولیه بازگشته و دیگر بر روی اعصاب و دیگر ساختارهای موجود در ستون فقرات فشار وارد نمی‌کنند.

مزایا به شکل خلاصه:

انواع تراکشن

متخصصین ما دو نوع متفاوت کشش مکانیکی ستون فقرات یا ترکشن را ارائه می‌کنند:
تراکشن مکانیکی، که در آن برخلاف تراکشن دستی، از دستگاه‌های مخصوص برای کشش ستون فقرات و برداشتن فشار از روی آن استفاده می‌شود. در این روش فیزیوتراپیست کشش ستون فقرات را به کمک دست انجام نخواهد داد. اولین نوع تراکشن که توسط ما انجام می‌شود، بر روی ناحیه‌ی پایین کمر متمرکز است. این ناحیه شامل 5 مهره‌ی آخر ستون فقرات می‌باشد.
تراکشن دستی، بر روی منطقه‌ی گردنی ستون فقرات متمرکز می‌شود. این ناحیه شامل 7 مهره‌ی اول ستون فقرات که در زیر استخوان جمجمه قرار گرفته‌اند می‌باشد. هر نوع تراکشن انجام‌شده، بسته به محل ایجاد درد و همچنین خود بیمار، نقش مهمی را در برنامه‌ی درمانی ایفا می‌کند.

درمان دردهای ستون فقرات

نشانه‌ها

هدف اصلی از انجام تراکشن مکانیکی، کاهش علائم فشرده شدن ستون فقرات در ناحیه‌ی گردن یا کمر است. بدین ترتیب که فضای موجود برای عبور اعصاب نخاعی افزایش پیداکرده، بافت‌های عضلانی طولانی‌تر می‌شوند و همچنین حساسیت عضلات کاهش‌یافته و فشار درون دیسک کمتر شده و جریان خون به دیسک تقویت می‌شود.
تراکشن مکانیکی می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی درمانی برای گیر افتادگی اعصاب (که با نام “پینچ عصبی” نیز شناخته می‌شود) به دلایل زیر، مورد استفاده قرار بگیرد:

تراکشن باعث می‌شود تا فاصله‌ی بین دیسک‌ها افزایش یافته و درنتیجه فشار وارده بر روی دیسک‌های کمر کاهش یابد. تراکشن همچنین می‌تواند ساختارهای محافظتی ستون فقرات را تقویت کرده و باعث‌ترمیم دیسک کمر و درنتیجه برداشته شدن فشار از روی عصب شود.

زمانی که تراکشن ستون فقرات انجام می‌شود، اندازه‌ی کانالی که نخاع از درون آن عبور می‌کند افزایش یافته و درنتیجه فشار یا گیر افتادگی عصبی به دلیل تنگی کانال نخاع کاهش می‌یابد.

کشیده شدن ستون فقرات باعث می‌شود تا مفاصل فاست از یکدیگر باز شده، کپسول‌های مفصلی کشیده شده و اندازه‌ی کانال نخاعی افزایش یابد. این کار باعث می‌شود تا تحرک پذیری در ستون فقرات افزایش یابد.

کشیدن آرام و متناوب ستون فقرات می‌تواند گرفتگی و اسپاسم کمر را کاهش داده و همچنین باعث تسکین درد و تقویت تحرک پذیری آن شود.
تراکشن مکانیکی ستون فقرات می‌تواند در موارد بی‌حسی، گزگز و احساس درد در دست و پاها و یا موارد گردن درد و گرفتگی‌های عضلانی مورد استفاده قرار گیرد. درصورتی‌که علائم گفته‌شده در شما وجود دارند، به یک پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه‌ی فیزیوتراپی مشخص شود که آیا انجام تراکشن مکانیکی برای شما مناسب است یا خیر.

کشش ستون فقرات چگونه انجام می‌شود؟

به منظور کشیدن ستون فقرات در ناحیه‌ی کمر، فرد باید در یک دستگاه مکانیکی قرار گیرد. نواری به ناحیه‌ی لگن فرد بسته‌شده و یک جلیقه، قفسه‌ی سینه‌ی او را دربر می‌گیرد. حال دستگاه فشار مکانیکی موردنیاز را از این طریق به ستون فقرات فرد اعمال می‌کند.
برای تراکشن گردن، فرد می‌تواند به حالت نشسته یا خوابیده قرار گیرد. درصورتی‌که فرد در موقعیت نشسته قرار گیرد، یک دهنه بر روی فک او بسته می‌شود. این دهنه به یک دستگاه قرقره دار متصل می‌شود که وزنه‌ی کوچکی در آن قرار دارد. زمانی که بیمار به راحتی بر روی صندلی نشسته است، این وزنه نیروی موردنیاز برای کشش مکانیکی گردن را فراهم می‌کند. درصورتی‌که بیمار در حالت خوابیده قرار گرفته باشد، برای انجام تراکشن به یک دستگاه مخصوص احتیاج است. از بیمار خواسته می‌شود تا به پشت خوابیده و پیشانی خود را به دستگاه ببندد. حال، از یک پمپ پنوماتیک برای فراهم کردن نیروی موردنیاز برای تراکشن گردن استفاده می‌شود.
درمان با این روش بین 10 تا 45 دقیقه زمان بردن و ممکن است در چند جلسه انجام شود. قبل یا بعد از انجام تراکشن، ممکن است درمانگر از روش‌های درمانی دیگری از جمله موارد زیر نیز استفاده کند:

مزایای تراکشن ستون فقرات

کشش ستون فقرات، نوعی درمان رفع فشار است که متخصصین طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست‌ها به طور مکرر از آن برای درمان تعداد زیادی از بیماری‌هایی مرتبط به کمردرد و گردن درد استفاده می‌کنند. این درمان می‌تواند برای بیماران از چند طریق سودمند باشد.

نوعی آسیب متداول که توسط متخصصان کایروپرکتیک قابل‌درمان است فتق دیسک نام دارد. این وضعیت غالباً در اثر ضربه‌ای است که باعث پارگی یکی از دیسک‌های بین استخوان‌های ستون فقرات می‌شود. بعدازاین اتفاق قسمت داخلی دیسک به سمت بیرون‌زده می‌شود و اگر دیسک بیرون‌زده به ریشه‌های عصبی مجاور فشار وارد کند باعث درد، بی‌حسی یا ضعف برای فرد می‌شود. برای کمک به بهبود دیسک، پزشکان گاهی کشش درمانی ستون فقرات را توصیه می‌کنند که مقداری از فشار وارد شده بر دیسک آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد و باعث تسریع بهبودی شده و فشار ریشه عصب را برطرف می‌کند.

اگر از درد سیاتیک رنج می‌برید نیز می‌توانید تراکشن تراپی ستون فقرات را امتحان کنید. در بعضی موارد سیاتیک زمانی ایجاد می‌شود که دیسک نخاعی پاره یا بیرون‌زده به ریشه‌های عصبی متصل به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و باعث بی‌حسی، درد یا ضعف در کمر، باسن یا پای فرد می‌شود. اگر سیاتیک در نتیجه مشکل دیسک ایجاد شده است، در نتیجه کشش ستون فقرات می‌تواند با کاهش فشار ازروی دیسک علائم را کاهش دهد.

کشش درمانی همچنین برای درمان تنگی ستون فقرات یا اسپوندیلوز استفاده می‌شود تا فشار موجود بر روی سوراخ بین مهره‌ای (سوراخ‌هایی در اطراف ستون فقرات که از طریق آنها اعصاب نخاعی به بقیه بدن منتقل می‌شود) را از بین ببرد. ایجاد فضا اطراف سوراخ بین مهره‌ای باعث می‌شود اعصاب بدون مانع و تحریک عبور کنند.

عوارض کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات در اکثر موارد عوارض جانبی زیادی ندارد اما عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که شامل آسیب به بافت، حالت تهوع، ضعف یا سردرد می‌شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

آیا کشش ستون فقرات برای همه افراد بی‌خطر است؟

درحالی‌که تراکشن ستون فقرات درمان نسبتاً ساده‌ای است اما برای همه بیماران مناسب نیست. کشش درمانی ستون فقرات ممکن است برای بیماران با شرایط خاص زیر مناسب نباشد:

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه عظیمی [ 1402-05-18 ]
تراکشن ستون فقرات ممکن است باعث انحراف ستون فقرات شود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دستروشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دلایل ضعف دست می تواند موارد مختلفی باشد. ممکن است علل رایج یا نادر، خطرناک یا کم خطر، موقت یا دائمی باشد. ... ادامه مطلب

برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟

در رفتگی مچ دست یکی از مشکلات ارتوپدی دردناک است که علاوه ‌بر دردی که دارد، باعث محدودیت حرکات دست شده و روند زندگی را مختل می کند ... ادامه مطلب

روماتیسم ستون فقرات (اسپوندلیت آنکیلوزان) چیست؟روماتیسم ستون فقرات (اسپوندلیت آنکیلوزان) چیست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات، یک بیماری التهابی است که با گذشت زمان، سبب اتصال برخی از استخوان های کوچک ستون فقرات به یکدیگر می گردد. ایجاد اتصال میان مهره ها، منجر به کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات و خمیدگی آن به سمت جلو می شود. در این بخش به معرفی این بیماری پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزوندرمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزون

تزریق اوزون یکی از روش‌ های درمانی است که برای برخی از مشکلات کمر از جمله آرتروز و بیرون‌ زدگی دیسک به کار می‌ رود. در صورتی که پزشک متخصص از دوز مناسب استفاده کند و تزریق را به شکل صحیح انجام دهد ، اوزون تراپی روشی کاملا ایمن و مؤثر برای درمان برخی از کمر دردها خواهد بود ... ادامه مطلب