دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی بسته دیسک / روش های جدید درمان دیسک کمر

روش های جدید درمان دیسک کمر

دیسک ستون فقرات، جسم کوچک ژلاتینی مانند به شکل دونات است که مرکز نرم‌تر آن در بین بخش خارجی سخت‌تر قرار گرفته است. از فتق دیسک با اصطلاحات پارگی یا لغزش دیسک نیز یاد می‌شود. فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که بخشی از ماده ژلاتینی نرم داخل دیسک از پارگی موجود در بخش خارجی دیسک بیرون بزند. فتق دیسک عصب‌های مجاور را تحریک می‌کند و به درد، بی‌حسی یا ضعف دست یا پا دامن می‌زند.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته بسیاری از بیماران دچار فتق دیسک با هیچ گونه علائمی روبرو نمی‌شوند. درمان اکثر موارد فتق دیسک نیازی به جراحی ندارد. فتق دیسک در پی‌آمد ساییدگی یا آسیب دیدگی‌های منتج از سوانح و تصادفات ایجاد می‌شود. یکی از موثرترین راه‌های درمان فتق دیسک، طب فیزیکی یا ورزش و حرکت‌های اصلاحی است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

عوامل خطر دیسک کمر

  1. جنسیت (مرد)
  2. سن (میانسال پیر)
  3. نقص مادرزادی ستون فقرات
  4. فعالیت شدید بدنی؛ بلند کردن اجسام سنگین، کشیدگی و یا خم شدن مکرر کمر
  5. سابقه خانوادگی
  6. سیگار کشیدن
  7. تغذیه‌ی نامناسب
  8. اضافه وزن / چاقی
  9. بارداری / زایمان
  10. سبک زندگی کم‌تحرک
دیسک کمر

آیا دیسک کمر می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود؟

در موارد بسیار نادر، پارگی قسمت میانی دیسک می‌تواند یک دسته از ریشه‌های عصبی در پایه ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. این اتفاق منجر به یک بیماری موسوم به سندرم دم اسب می‎شود. بیماران با علائم پاره شدن دیسک کمر ، ممکن است ، مشکلات روده و مثانه و همچنین از دست دادن حس در منطقه‌ی پاها و مناطق پایین‌تر از‌ لگن را تجربه کنند.

درمان نوین دیسک کمر

این روش می‌تواند به منظور کاهش تورم ( کمپرس سرد) و افزایش خونرسانی (کمپرس گرم) به بافت آسیب‌دیده، مورد استفاده قرار گیرد.

داروهای بدون نسخه‌ی مسکن ضد التهاب و ضد درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن (NSAIDS) می‌تواند برای مدیریت درد طولانی مدت و کاهش تورم استفاده ‌شود.

ماساژ درمانی می‌تواند ابزار ارزشمندی باشد برای کمک به کاهش عوامل تشدید کننده‌ وتداوم بیرون‌زدگی دیسک کمر که متعاقباً موجب درد و اختلال عملکردی کمر می‌شود.

تزریق استروئید اپیدورال (ESIs) یک گزینه‌ی درمانی رایج برای بسیاری از انواع مشکلات کمر، از جمله بیرون‌زدگی دیسک می‌باشد. در این روش، داروی استروئید اپیدورال به طور مستقیم (و یا بسیار نزدیک) به منبع ایجاد درد وارد می‌شود. اگر چه اثرات تزریق معمولاً موقتی است (یک هفته تا یک سال)، اما تزریق اپیدورال می‌تواند در طول یک حمله‌ی حاد دیسک، بسیار مفید باشد.

اوزون را می‌توان برای کاهش حجم و کاهش فشردگی دیسک آسیب دیده، به آن تزریق نمود. مطالعات نشان داده‌اند که موفقیت اوزون درمانی در بیماران 70٪ بوده است و هنگامی که با تزریق استروئیدی ترکیب شده است، تا 78٪ می‌رسد.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی با حرکات تقویتی و کششی می‌تواند به استقرار بهتر و آسان‌تر ستون فقرات و پشتیبانی بهتر دیسک‌ها کمک کند.

به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کرده و با تخت کردن کمر، لگن خود را خم کنید. بازوهای خود را هم‌عرض سینه قرار دهید. سپس فقط با استفاده از ماهیچه‌های مرکزی بدن، به آرامی خود را بلند کنید.

بدن خود را تا زانو و ساعد خم کنید. زانوهای خود را صاف کنید، به طوری که وزن بدن شما بر انگشتان پا فشار وارد کند. بازوهای خود را صاف کنید، به طوری که انگشتان دست شما از هم باز شوند، در عین حال هنوز در امتداد ساعد قرار داشته باشند.

با کمر تخت، زانوهای خم و کف پای صاف، به پشت دراز بکشید و بازوهای خود را صاف در طرفین خود قرار دهید. هوا را به درون تنفس کنید و سپس با عمل بازدم، لگن خود را بالا ببرید. به مدت 3 ثانیه آن را نگه دارید و سپس آزاد کنید.

زانوهای خود را در امتداد شانه و در یک خط راست قرار دهید و سعی کنید این موقعیت را در حدود 20 ثانیه نگه دارید. همچنین باسن خود را کمی بالاتر از زمین قرار دهید. به تدریج شروع به خم شدن کرده و بدن خود را پایین آورده و دوباره این حرکت را تکرار کنید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

دیسک کمر و درمان آن با پلاسمای سرشار از پلاکت (PRP) درمانی ایمن، موثر و کاملاً طبیعی برای التیام مفاصل آسیب دیده است. در ابتدا مقدار کمی از خون بیمار گرفته می‌شود و در سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا پلاکت‌ها تغلیظ شود، سپس پلاکت در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود. مطالعات گسترده و پژوهش‌های پزشکی نشان‌دهنده مزایای شاخص PRP برای بیمارانی است که از درد فتق دیسک رنج می‌برند. همچنین پی آر پی توانایی التیام‌بخشی بدن را بهبود می‌دهد.

پژوهشگران مکانیسم‌های متعددی را در تلاش برای تعیین شیوه التیام دیسک مطالعه کرده‌اند. فرضیه قابل قبولی که مطرح شده است، این است که ذرات دیسک پاره شده بازجذب می‌شود. بررسی‌های بافت‌شناختی وجود گوشت نو (نسج التیامی) را با واسکولاریزاسیون (رگ‌سازی) شدید در اطراف ذرات غضروفی فیبری نشان داده است. نوع سلولی غالب در داخل نسج التیامی ماکروفاژها (درشت‌خوارها) و سلول‌های درون‌رگی (اندوتلیال) است که تاثیرگذاری لیزر در رفع آنها اثبات شده است.
تحریک ماکروفاژها و فیبروبلاست‌ها را می‌توان سازوکار اصلی لیزردرمانی برای التیام فتق دیسک در نظر گرفت.

تکنولوژی اولتراسوند با استفاده از پروب با سری گرد، امواج صوتی با فرکانس بالا را به ناحیه‌های خاصی از بدن منتقل می‌کند. امواج صوتی ارتعاش عمیقی را در بافت ایجاد می‌کند و این ارتعاش گرمای خفیفی را تولید می‌کند که جریان خون، اکسیژن‌رسانی و جریان مواد مغذی را در ناحیه درمان افزایش می‌دهد و به خارج شدن پسماندهای سلولی کمک می‌کند. اولتراسوندتراپی به عنوان مکملی برای درمان‌های نگهدارنده اصلی مانند ورزش به کار برده می‌شود و این روش عموماً برای آرام شدن بیمار، کاهش التهاب و تسکین درد فتق دیسک موثر است.

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم صالحی [ 1402-05-18 ]
دکتر پارگی دیسک کمر با لیزر دیسک کمر درمان نمیشود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟

قرص و آمپول روباکسین (robaxin) برای درمان اسپاسم عضله و درد عضله استفاده می شود. روباکسین به آرامش عضلات کمک می کند و در دسته داروهای شل کننده عضلات ق ... ادامه مطلب

آیا آسیب های نخاعی کمر و گردن درمان دارند؟آیا آسیب های نخاعی کمر و گردن درمان دارند؟

بروز ضایعه نخاعی در تمام ابعاد زندگی شخص تأثیر می گذارد، بنابراین درمان این بیماری در اولویت است. ... ادامه مطلب

فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟

فلج بلز به یک نوع ضعف یا فلج شدگی گفته می‌ شود که بر روی رشته های عصبی که وظیفه کنترل عضلات صورت را برعهده دارند تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب

علائم بیماری های ستون فقراتعلائم بیماری های ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از اسکلت بدن انسان را تشکیل می دهد که در بخش اعظم فعالیت های روزانه درگیر است و فشار زیادی را تحمل می کند. ... ادامه مطلب