دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRP

درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRP

آسیب روتاتور کاف آسیبی است که بر عضلات و تاندون‌های شانه تاثیر می‌گذارد. این یک علت شایع شانه درد است، به ویژه در افراد مسن و فعال. گزینه‌های جراحی و غیرجراحی برای درمان آسیب روتاتور کاف وجود دارد. روتاتور کاف گروهی از ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی است که مفصل شانه شما را احاطه کرده‌اند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تاندون‌ها نوارهای بافتی محکمی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌‌ها متصل می‌کنند. روتاتور کاف شما کمک می‌کند تا شانه شما ثابت بماند و به خوبی کار کند.ممکن است به طور ناگهانی به روتاتور کاف خود آسیب برسانید یا به مرور زمان به دلیل ساییدگی و پارگی مفصل شانه شما این اتفاق بیفتد.

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.
شماره تلفن کلینیک : 91011414 - 031

انواع آسیب روتاتور کاف شانه

انواع مختلفی از آسیب روتاتور کاف وجود دارد. موارد اصلی در زیر آمده است:

درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه

علل آسیب روتاتور کاف شانه

اکثر آسیب‌های روتاتور کاف به آرامی و در طول زمان ایجاد می‌شوند. با افزایش سن، احتمال افزایش آن‌ها بیشتر است. به این دلیل که با افزایش سن، میزان ساییدگی مفصل شانه افزایش می‌یابد. تاندون شما همچنین با افزایش سن نمی‌تواند خودش را ترمیم کند.
همچنین در صورت انجام حرکات مکرر بالای سر، احتمال آسیب‌دیدگی روتاتور کاف نیز افزایش می‌یابد. شامل فعالیت‌هایی مانند پرتاب کردن، نقاشی کردن، وزنه‌برداری و شنا کردن در جلو می‌شود. همچنین در صورت آسیب ناگهانی (حاد) به شانه، می‌توانید در روتاتور کاف خود دچار پارگی شوید. این ممکن است شامل افتادن یا حادثه دیگری باشد.

علائم آسیب روتاتور کاف شانه

علامت اصلی آسیب روتاتور کاف درد در بالا و کنار شانه است. این درد می‌تواند یک درد عمومی مبهم باشد یا اگر روتاتور کاف در یک تصادف پاره شود، می‌تواند شدید و ناگهانی احساس شود. گاهی اوقات درد می‌تواند به سمت آرنج شما گسترش یابد.
درد شانه اغلب در صورتی بدتر می‌شود که در حال انجام کاری هستید که بازوی خود را بلند کنید یا آن را بالای سر خود ببرید. همچنین ممکن است متوجه شوید که درد در شب بدتر می‌شود، به خصوص اگر روی شانه آسیب‌دیده بخوابید. در این صورت می‌تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث احساس خستگی شود.

سایر علائم آسیب روتاتور کاف عبارتند از:

  1. احساس ضعف زمانی که دست خود را از شانه بلند می‌کنید یا حرکت می‌دهید
  2. ناتوانی در حرکت کامل شانه
  3. هنگامی که شانه خود را حرکت می‌دهید، صدای کلیک یا ترق ترق می‌شنوید

تشخیص آسیب روتاتور کاف شانه

پزشک شما معمولا با سوال در مورد علائم و معاینه شما می‌تواند آسیب روتاتور کاف را تشخیص دهد. آن‌ها می‌خواهند در مورد آسیب‌هایی که داشته‌اید و هر فعالیتی که درد شما را افزایش می‌دهد، بدانند. پزشک شانه‌های شما را معاینه می‌کند و از شما می‌خواهد که حرکات خاصی را انجام دهید تا بررسی کند که شانه شما چقدر خوب کار می‌کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری توصیه کند که عبارتند از:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان آسیب روتاتور کاف شانه با PRP

پلاسمای غنی از پلاکت ( PRP ) نوعی داروی احیاکننده است که می‌تواند توانایی بدن در درمان خود را تحت کنترل درآورده و فاکتورهای رشد طبیعی بدن را برای بهبود بافت‌ها تقویت کند. پلاسما قسمت مایع خون کامل است. این ماده عمدتا از آب و پروتئین تشکیل شده و محیطی را برای گردش گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در بدن فراهم می‌کند. پلاکت‌ها که ترومبوسیت‌ها نیز نامیده می‌شوند، سلول‌های خونی هستند که باعث لخته شدن خون و سایر عملکردهای لازم برای بهبود رشد می‌شوند. فعال شدن پلاکت نقشی کلیدی در روند بهبود طبیعی بدن دارد. در درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از تزریق غلظت پلاکت‌های خود بیمار برای تسریع بهبودی تاندون‌ها، رباط‌ها، عضلات و مفاصل آسیب‌دیده استفاده می‌شود. به این ترتیب، تزریق PRP از سیستم درمانی هر بیمار برای بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می‌کند.

تزریق PRP با برداشتن یک تا چند لوله از خون فرد و سانتریفیوژ کردن آن برای متمرکز کردن پلاکت‌ها تهیه می‌شود. سپس این پلاکت‌های فعال‌شده مستقیما به بافت آسیب‌دیده تزریق می‌شود. پلاکت‌ها فاکتورهای رشد را آزاد کرده که باعث تحریک و افزایش تعداد سلول‌های ترمیمی تولید شده توسط بدن می‌شود.گاهی اوقات از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت تزریق استفاده می‌شود.
برخی از مزایای کلیدی تزریق PRP این است که می‌تواند نیاز به داروهای ضد التهابی یا داروهای قوی‌تر مانند مواد افیونی را کاهش دهد . علاوه بر این، عوارض جانبی تزریق PRP بسیار محدود است، زیرا از آنجایی که مواد تزریقی از خون فرد ایجاد می‌شود، بدن آن را پس نزده یا واکنش منفی به آن نشان نمی‌دهد.

اگر دچار گرفتگی عضلات کمر و گردن شده اید و با درمان های خانگی بهبود نیافته اید؛ بهتر است به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید. شما می‌توانید جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مومنی [ 1402-05-17 ]
هزینه جلسات فیزیوتراپی آسیب شانه بر اثرتصادف چه قدره حدودا؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
توضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرارتوضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرار

سندروم پای بی‌ قرار یک بیماری شایع سیستم عصبی است که مقاومت شدیدی را برای حرکت دادن پاها ایجاد می‌ کند. پزشکان آن را یک اختلال خواب می‌ دانند؛ چراکه معمولاً در حالت استراحت اتفاق می‌ افتد یا در این مواقع بدتر می‌ شود ... ادامه مطلب

شایع ترین آسیب های ورزشی زانوشایع ترین آسیب های ورزشی زانو

درد مزمن زانو دردی طولانی مدت می‌ باشد که ممکن است همراه با تورم یا حساسیت در یک یا هر دو زانو احساس شود. علت درد زانو می‌ تواند علائم را مشخص کند. بسیاری از بیماری‌ ها می‌توانند باعث درد مزمن زانو شوند یا به شدت آن کمک کنند با این وجود تجربه هر فرد با درد مزمن زانو متفاوت خواهد بود. ... ادامه مطلب

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می برند، جهت کمک به تسکین درد اهمیت زیادی دارد. ... ادامه مطلب

روش های جدید درمان دیسک کمرروش های جدید درمان دیسک کمر

دیسک ستون فقرات، جسم کوچک ژلاتینی مانند به شکل دونات است که مرکز نرم‌ تر آن در بین بخش خارجی سخت‌ تر قرار گرفته است. از فتق دیسک با اصطلاحات پارگی یا لغزش دیسک نیز یاد می‌ شود. ... ادامه مطلب