دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / درمان پوکی استخوان با روش های نوین طب فیزیکی و توانبخشی

درمان پوکی استخوان با روش های نوین طب فیزیکی و توانبخشی

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده‌شدن استخوان‌ها می‌شود، به قدری شکننده که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌دهد.استخوان بافت زنده‌ای است که دائما در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی هماهنگ نباشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می‌کند. اما زنان سفیدپوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن‌تر که یائسه شده‌اند، در معرض بالاترین خطر قرار دارند. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های تحمل وزن می‌توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کنند.

شما برای تشخیص و درمان پوکی استخوان و تعیین سطح این، عارضه می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم پوکی استخوان

در مراحل اولیه، پوکی استخوان معمولا هیچ علامتی ندارد. اما هنگامی که استخوان‌های شما در اثر پوکی استخوان ضعیف شده‌اند، ممکن است علائم و نشانه‌هایی داشته باشید که عبارتند از:

علل پوکی استخوان

استخوان‌های شما در حالت نوسازی دائمی هستند. بدین معنا که استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی شکسته می‌شود. وقتی جوان هستید، بدن شما سریع‌تر از اینکه استخوان قدیمی را تجزیه کند، استخوان جدید می‌سازد و توده استخوانی شما افزایش می‌یابد. پس از اوایل دهه 20، این روند کند می‌شود و اکثر افراد در سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی خود می‌رسند. با افزایش سن، توده استخوانی سریع‌تر از آنچه که ایجاد می‌شود از بین می‌رود.

میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد. حداکثر توده استخوانی تا حدی ارثی است و همچنین بر اساس گروه قومی متفاوت است. هر چه اوج توده استخوانی شما بیشتر باشد، استخوان بیشتری در بانک استخوانی خود دارید و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان کمتر می‌شود.

عوامل خطرزای پوکی استخوان

تعدادی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند، از جمله سن، نژاد، انتخاب‌های سبک زندگی و شرایط پزشکی و درمان.

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان خارج از کنترل شما هستند، از جمله:

  1. جنسیت: احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان بسیار بیشتر از مردان است.
  2. سن: هر چه سن شما بالاتر می‌رود، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می‌شود.
  3. نژاد: اگر سفیدپوست یا آسیایی تبار هستید، در معرض بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید.
  4. سابقه خانوادگی: داشتن والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به پوکی استخوان، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، به خصوص اگر مادر یا پدرتان لگن شکسته داشته باشد.
  5. اندازه قاب بدن: مردان و زنانی که فرم‌های بدن کوچکی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند زیرا ممکن است با افزایش سن توده استخوانی کمتری داشته باشند.

پوکی استخوان در افرادی که هورمون‌های خاصی در بدنشان خیلی زیاد یا خیلی کم است، شایع‌تر است. مثال‌هایی از آن عبارتند از:

  1. هورمون‌های جنسی: کاهش سطح هورمون‌های جنسی باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود. کاهش سطح استروژن در زنان در دوران یائسگی یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است. درمان‌های سرطان پروستات که سطح تستوسترون را در مردان کاهش می‌دهند و درمان‌های سرطان سینه که سطح استروژن را در زنان کاهش می‌دهند، احتمالا از دست دادن استخوان را تسریع می‌کنند.
  2. مشکلات تیروئید: هورمون تیروئید بیش از حد می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد یا اگر برای درمان کم کاری تیروئید بیش از حد از داروهای هورمونی تیروئید استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد.
  3. غدد دیگر: پوکی استخوان همچنین با فعالیت بیش از حد پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی مرتبط است.

پوکی استخوان در افرادی که دارای موارد زیر هستند بیشتر رخ می‌دهد:

  1. مصرف کم کلسیم: کمبود کلسیم مادام العمر در ایجاد پوکی استخوان نقش دارد. مصرف کم کلسیم به کاهش تراکم استخوان، از دست دادن زودهنگام استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک می‌کند.
  2. اختلالات اشتها: محدودیت شدید دریافت غذا و کمبود وزن باعث ضعیف شدن استخوان در مردان و زنان می‌شود.
  3. جراحی دستگاه گوارش: جراحی برای کاهش اندازه معده یا برداشتن بخشی از روده، میزان سطح موجود برای جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود می‌کند. این جراحی‌ها شامل جراحی‌هایی برای کمک به کاهش وزن و سایر اختلالات گوارشی است.
پوکی استخوان

استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی، مانند پردنیزون و کورتیزون، در روند بازسازی استخوان اختلال ایجاد می‌کند. پوکی استخوان همچنین با داروهایی که برای مبارزه با یا پیشگیری از آن‌ها استفاده می‌شود، مرتبط است:

  1. تشنج
  2. رفلاکس معده
  3. سرطان
  4. رد پیوند

خطر پوکی استخوان در افرادی که مشکلات پزشکی خاصی دارند بیشتر است، از جمله:

  1. بیماری التهابی روده
  2. بیماری کلیه یا کبد
  3. سرطان
  4. مولتیپل میلوما
  5. روماتیسم مفصلی

برخی از عادات بد می‌توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. مثالهایی از آن عبارتند از:

عوارض پوکی استخوان

تشخیص پوکی استخوان

تراکم استخوان شما را می‌توان با دستگاهی اندازه‌گیری کرد که از سطوح پایین اشعه ایکس برای تعیین نسبت مواد معدنی در استخوان‌های شما استفاده می‌کند. در طول این آزمایش بدون درد، هنگامی که یک اسکنر از روی بدن شما عبور می‌کند، روی یک میز دراز می‌کشید. در بیشتر موارد، فقط استخوان‌های خاصی، معمولا در لگن و ستون فقرات بررسی می‌شوند.

درمان پوکی استخوان

اگر آزمایش شما نشان دهد که پوکی استخوان دارید، پزشک با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی همکاری خواهد کرد. پزشک شما احتمالا داروها و همچنین تغییرات سبک زندگی را تجویز خواهد کرد. این تغییرات سبک زندگی می‌تواند شامل افزایش مصرف کلسیم و ویتامین D و همچنین ورزش مناسب باشد.

هیچ درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد اما درمان مناسب می‌تواند به محافظت و تقویت استخوان‌های شما کمک کند. این درمان‌ها می‌توانند به کاهش سرعت تجزیه استخوان در بدن شما کمک کنند و برخی درمان‌ها می‌توانند رشد استخوان جدید را تحریک کنند.

داروهای پوکی استخوان:

رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان بیس فسفونات‌ها نامیده می‌شوند. بیس فسفونات‌ها برای جلوگیری از کاهش توده استخوانی استفاده می‌شود. آن‌ها ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شوند که عبارتند از:

سایر داروها ممکن است برای جلوگیری از تحلیل استخوان یا تحریک رشد استخوان استفاده شوند که عبارتند از:

در مردان، تستوسترون درمانی ممکن است به افزایش تراکم استخوان کمک کند.

برای زنان، استروژن مورد استفاده در دوران یائسگی و بعد از آن می‌تواند به توقف کاهش تراکم استخوان کمک کند. متاسفانه استروژن درمانی با افزایش خطر لخته شدن خون، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان نیز مرتبط است.

مشخص شده است که این دارو فواید استروژن را بدون بسیاری از خطرات ارائه می‌دهد، اگرچه هنوز خطر لخته شدن خون افزایش می‌یابد.

این دارو به صورت تزریقی مصرف می‌شود و ممکن است حتی از بیس فسفونات‌ها در کاهش تحلیل استخوان امیدوارکننده‌تر باشد.

این دارو به صورت تزریقی نیز مصرف می ‌شود و رشد استخوان را تحریک می‌کند.

این دارو به صورت اسپری بینی مصرف می‌شود و بازجذب استخوان را کاهش می‌دهد. در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان با این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو در آوریل 2019 توسط FDA برای درمان زنانی که یائسه شده‌اند و در معرض خطر بالای شکستگی قرار دارند تأیید شد.

این دارو در دو تزریق زیر پوستی (در همان حالت نشسته) یک بار در ماه به مدت 12 ماه یا کمتر تجویز می‌شود. این دارو ممکن است خطر حملات قلبی یا سکته را افزایش دهد، بنابراین برای افرادی که سابقه هر یک از آن‌ها را دارند، توصیه نمی‌شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

شیوه‌های نوین طب فیزیکی برای پوکی استخوان:

با استفاده از مگنت تراپی و در نظر گرفتن قطبیت میدان مغناطیسی، قطب S اثر الکتریکی مثبت و قطب N اثر الکتریکی منفی ایجاد می‌کند که این دو می‌توانند بازسازی تراکم استخوان را القاء کنند. رایج‌ترین استفاده از درمان‌ مغناطیسی به منظور درمان پوکی استخوان است، زیرا این درمان از دو طریق عمل می‌کند:

  1. باعث کند شدن روند تحلیل رفتن تراکم استخوان می‌شود
  2. به صورت همزمان اثر فیزیوالکتریکی آن باعث فعال شدن بازسازی استخوان می‌شود.

پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان موثر برای برخی بیماری‌های ارتوپدی، از جمله پوکی استخوان می‌باشد. PRP، محلول غلیظی از سلول‌های پلاکت می‌باشد که از خون بیمار گرفته شده است و این پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که ممکن است در فرایند بهبود آسیب‌های مزمن موثر باشند. تزریق PRP ساخت بافت نرم از جمله، تاندون‌ها، رباط‌ها، کلاژن و غضروف‌های استخوان را افزایش می‌دهد. PRP می‌تواند در درمان پوکی استخوان نیز مفید باشد.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم [ 1402-05-17 ]
دکتر مادر من بر اثر پوکی استخوان دچار شکستگی لگن شده . از چه راهی برای درمانش اقدام کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟

التهاب تاندون ها یا تاندونیت، یک نوع پاسخ التهابی در درون تاندون می باشد درحالی که لایه خارجی بدون التهاب است. این عارضه می تواند همراه با یک سری پارگی های میکروسکوپی باشد. ... ادامه مطلب

مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟

مونوپلژی نوعی فلج است که بر یک عضو یا اندام، اغلب اوقات یک دست، تأثیر می‌گذارد؛ اما این بیماری همچنین می‌تواند یکی از پاها را نیز درگیر کند. برخی اوقا ... ادامه مطلب

علل کمر درد مزمن و درمان با طب فیزیکیعلل کمر درد مزمن و درمان با طب فیزیکی

کمردرد مزمن به کمردردی گفته میشود که ۱۲ هفته یا بیشتر طول می کشد. درد مزمن کمر ممکن است به علت های متفاوتی ایجاد شود. پزشک طب فیزیکی و توانبخشی با نگاه جامع به علت ایجاد درد و نحوه درمان صحیح برای درمان کمردرد مزمن اقدام می کند. ... ادامه مطلب

فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟

فلج بلز به یک نوع ضعف یا فلج شدگی گفته می‌ شود که بر روی رشته های عصبی که وظیفه کنترل عضلات صورت را برعهده دارند تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب