دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / درمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRP

درمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRP

سندروم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح گسترده برای توصیف درد در جلوی زانو و اطراف کشکک یا کاسه زانو است. گاهی اوقات به آن «زانوی دونده» یا «زانوی جامپر» نیز می‌گویند، زیرا در افرادی که در ورزش شرکت می‌کنند، رایج است اما سندروم پاتلوفمورال می‌تواند در غیر ورزشکاران نیز رخ دهد. درد و سفتی ناشی از آن می‌تواند بالا رفتن از پله‌ها، زانو زدن و انجام سایر فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. موارد زیادی ممکن است به توسعه پاتلوفمورال کمک کند. مشکلات مربوط به هم راستا شدن کاسه زانو و استفاده بیش از حد از ورزش‌های شدید یا تمرین، اغلب عوامل مهمی هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سندروم درد پاتلوفمورال زمانی رخ می‌دهد که اعصاب درد را در بافت‌های نرم و استخوان اطراف کاسه زانو احساس کنند. این بافت‌های نرم شامل تاندون‌ها، بالشتک چربی زیر کشکک و بافت سینوویال است که مفصل زانو را می‌پوشاند. در برخی از موارد درد کشکک زانو، وضعیتی به نام کندرومالاسی کشکک وجود دارد. کندرومالاسی کشکک نرم شدن و تجزیه غضروف مفصلی در قسمت زیرین کاسه زانو است. هیچ عصبی در غضروف مفصلی وجود ندارد. بنابراین آسیب به غضروف نمی‌تواند مستقیماً باعث درد شود. با این حال، می‌تواند منجر به التهاب سینوویوم و درد در استخوان زیرین شود.

امروزه برای درمان درد زانو از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها تزریق پی آر پی است. تزریق پی آر پی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت سندروم پاتلوفمورال

استعمال مفرط:

در بسیاری از موارد، سندروم پاتلوفمورال ناشی از فعالیت‌های بدنی شدید است که فشار مکرر را به زانو وارد می‌کند، مانند دویدن، چمباتمه زدن، و بالا رفتن از پله‌ها. همچنین می‌تواند ناشی از تغییر ناگهانی فعالیت بدنی باشد. این تغییر می‌تواند در دفعات فعالیت باشد، مانند افزایش تعداد روزهایی که در هفته ورزش می‌کنید. همچنین می‌تواند در طول مدت یا شدت فعالیت باشد، مانند دویدن در مسافت‌های طولانی‌تر.عوامل دیگری که ممکن است به درد کشکک فمورال کمک کنند، عبارتند از:

  1. استفاده از تکنیک‌ها یا تجهیزات ورزشی نامناسب
  2. تغییر در کفش یا سطحی که روی آن بازی می‌کنید

ناهنجاری کشکک زانو:

سندروم درد پاتلوفمورال نیز می‌تواند به دلیل ردیابی غیر طبیعی کاسه زانو در شیار تروکلئار ایجاد شود. در این حالت، کشکک به سمت بیرون شیار در هنگام خم شدن زانو رانده می‌شود. این ناهنجاری ممکن است باعث افزایش فشار بین پشت کشکک و تروکلئار شود و بافت‌های نرم را تحریک کند.

عواملی که در ردیابی ضعیف کاسه زانو نقش دارند، عبارتند از:

درمان سندروم پاتلوفمورال

علائم سندروم پاتلوفمورال

علامت مشخص مرتبط با سندروم پاتلوفمورال، درد مبهم و شدیدی است که معمولاً در جلوی زانو ایجاد می‌شود. درد ممکن است در یک یا هر دو زانو باشد و اغلب با فعالیت بدتر می‌شود. علائم اضافه‌تر عبارتند از:

تشخیص سندروم پاتلوفمورال

پزشک معمولاً با انجام معاینه فیزیکی این سندرم را تشخیص می‌دهد. آن‌ها در مورد آنچه درد شما را بدتر یا بهتر می‌کند می‌پرسند. آن‌ها همچنین کاسه زانو شما را برای علائم بی‌ثباتی لمس می‌کنند و از شما می‌خواهند که در تمرینات دامنه حرکتی شرکت کنید.
در حالی که پزشک معمولاً می‌تواند سندروم پاتلوفمورال را بدون مطالعات تصویربرداری تشخیص دهد، ممکن است برای رد سایر آسیب‌های احتمالی عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان سندروم پاتلوفمورال با PRP

پی آر پی یک روش موثر و به خوبی تحقیق شده است که یک جایگزین بالقوه برای جراحی است. از خواص درمانی طبیعی خون برای کاهش درد زانو و بهبود عملکرد مفاصل استفاده می‌کند. درمان PRP شامل جمع‌آوری مقدار کمی از خون شما و چرخاندن آن در یک سانتریفیوژ برای جدا کردن پلاکت‌ها از گلبول‌های قرمز است. پلاکت‌های جمع‌آوری‌شده سپس دوباره به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شوند تا بهبود و بازسازی را تحریک کنند. پی آر پی اجزای خاصی را در خون وارد کار می‌کند. خون از چهار جزء اصلی تشکیل شده است. پلاسما، گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها. هر قسمت در حفظ عملکرد صحیح بدن شما نقش دارد. پلاکت‌ها به عنوان التیام‌دهنده زخم و جراحت عمل می‌کنند. آن‌ها ابتدا در صحنه آسیب هستند، لخته می‌شوند تا هر گونه خونریزی را متوقف کنند و بلافاصله به بازسازی بافت جدید در ناحیه زخمی کمک می‌کنند.
طبق تحقیقات انجام شده در بین بیماران مبتلا به سندروم پاتلوفمورال تحت درمان با تزریق PRP، پی آر پی نهایتا منجر به بهبود بیشتر در عملکرد زانو، تعادل و حس عمقی، قدرت عضلانی ایزوکنتیک و استقامت طی فواصل یک ماهه می‌شود.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد زمانی [ 1402-05-17 ]
با عرض سلام خدمت شما . برای درمان سندروم پاتلوفمورال تزریق پی آر پی بهتر است یا تزریق اوزون؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمرفواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی که شامل انجام حرکات کششی و بعد قدرتی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و گرم کردن عضلات، کشش و ماساژ است در واقع قسمت مهمی از درمان فیزیکی را شامل میشود و با تقویت عضلات، برطرف کردن اسپاسم آنها، کاهش فشار روی دیسکها و کاهش تحریک عصب های منتقل کننده درد به بهبود علائم کمک شایانی می نماید ... ادامه مطلب

توضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرارتوضیحاتی در مورد سندرم پای بیقرار

سندروم پای بی‌ قرار یک بیماری شایع سیستم عصبی است که مقاومت شدیدی را برای حرکت دادن پاها ایجاد می‌ کند. پزشکان آن را یک اختلال خواب می‌ دانند؛ چراکه معمولاً در حالت استراحت اتفاق می‌ افتد یا در این مواقع بدتر می‌ شود ... ادامه مطلب

روشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پیروشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پی

فلج مغزی یا سی پی اصطلاحی است که برای برخی از اختلالاتی به کار می رود که بر روی حرکات معمولی و سالم تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب

با علائم دیسک گردن حاد آشنا شویدبا علائم دیسک گردن حاد آشنا شوید

منظور از پیشرفت دیسک گردن این است که دیسک گردن که ساختاری مقاوم و منعطف است التهاب یافته و التهاب آن درمان نشده است. ... ادامه مطلب