دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / توانبخشی گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمر

توانبخشی گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر غالباً در نزدیکی نخاع یا در مجاورت ریشه ‌های عصبی منتهی به نخاع یا خارج شونده از آن رخ می ‌دهد و به یکی از این عصب‌ های حساس فشار می ‌آورد و در نهایت منجر به بروز دردی شدید می ‌شود. گرفتگی عضلات معمولاً هنگام تحت فشار قرار گرفتن یا وارد شدن انرژی زیاد به آنها بوجود می آید ، اسپاسم عضلات کمر در زمان بلند کردن اشیاء سنگین، ورزش کردن یا شرکت در فعالیت ‌های ورزشی طاقت ‌فرسا پیش می ‌آیند. به علاوه چنانچه حین انجام هر یک از فعالیت ‌های اشاره شده، از ابتدا آب بدنتان در حد مطلوب نباشد یا میزان ذخیره کلسیم و پتاسیم بدن پایین باشد، در آن صورت بیش از پیش مستعد ابتلا به گرفتگی عضلات کمر خواهید بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بعضی از مواقع گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر پیامد دیگر اختلال ‌ها یا تحریک خارجی عصب متصل به آن عضله خاص هستند. برای مثال، دیسک برجسته غالباً به عصب ‌های ستون فقرات فشار می ‌آورد و موجب درد و اسپاسم عضلانی می ‌شود، حال آن که در عارضه تنگ شدن مجرای نخاع، نخاع به دلیل کاهش عرض مجرای نخاع یا دهانه‌ هایی که عصب‌ ها از آنجا خارج و در سراسر ستون فقرات گسترش می ‌یابند فشرده می‌ شود؛ به دلیل تنگ شدن این فضا های توخالی (فرایند استنوسیس) فشار در نزدیکی عصب ‌ها بالا می ‌رود. در ادامه به علت, علائم و درمان گرفتگی کمر می پردازیم.

اگر دچار گرفتگی عضلات کمر شده اید و با درمان های خانگی بهبود نیافته اید؛ بهتر است به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید. شما می‌توانید جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت

گرفتگی‌ کمر معمولاً هنگام تحت فشار قرار گرفتن یا وارد شدن انرژی زیاد به آنها، مثلاً زمان بلند کردن اشیاء سنگین، ورزش کردن یا شرکت در فعالیت ‌های ورزشی توان ‌فرسا پیش می‌ آیند. به علاوه چنانچه حین انجام هر یک از فعالیت ‌های اشاره شده، از ابتدا آب بدنتان‌ به میزان کافی نباشد، ذخیره کلسیم و پتاسیم بدن پایین باشد یا مبتلا به عارضه ‌ای باشید که باعث تضعیف عضلات شده باشد، در آن صورت بیش از پیش مستعد ابتلا به اسپاسم عضلانی خواهید بود.
عدم تناسب، شرایط نا مساعد جسمی و گرفتگی عضلات کمر و پشت بدن نیز می تواند علت گرفتگی عضلات باشد، از جمله این شرایط که می تواند علت گرفتگی کمر باشد در زیر اشاره شده است:

توانبخشی گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمر

گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر و پشت بدن گاهی واکنش به درد ناشی از بیماری دیگری است. بعضی از موارد گرفتگی‌ و خشکی کمر پیامد اختلال ‌هایی معین یا وارد شدن فشار به نخاع یا دیگر عصب‌ های گسترش یافته در نخاع هستند. اختلال‌ های مسبب گرفتگی عضله کمر و پشت بدن عبارت ‌اند از:

گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر و پشت بدن در بعضی از موارد علامت بیماری وخیم یا مرگباری است که باید بی‌درنگ در مرکز فوریت‌ های پزشکی بررسی و درمان شود. این بیماری‌ های کشنده و جدی عبارتند از:

درمان گرفتگی عضلات کمر

متوقف ساختن فعالیت‌ ها: حتی اگر احساس می ‌کنید که گرفتگی عضلات چندان شدید نیست، باید بی ‌درنگ انجام فعالیت‌ های دامن زننده به گرفتگی را متوقف سازید. ناحیه دردناک را جهت تسکین درد ماساژ دهید یا بمالید.

  1. زانو ها را بالا تر از سطح مفصل ران قرار دهید.
  2. سعی کنید در حالت نشسته قسمت پایین پا یا قوزک را روی زیر پایی یا چهار پایه قرار دهید.
  3. بالش‌ های بیشتری را زیر پا بگذارید.
  4. روی کف زمین یا تخت سفت دراز بکشید و قسمت پایین پا را روی صندلی به گونه ‌ای قرار دهید که زانو ها با زاویه‌ای 90 درجه خم شوند.

تکنیک‌ های آرام ‌سازی: اکثر افراد مبتلا به گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر و پشت بدن معمولاً احساس راحتی نمی ‌کنند، اما تکنیک‌ های خاصی برای مقابله مؤثر با درد همراه با گرفتگی عضلات وجود دارد. اگر بتوانید به موضوعی دیگر فکر کنید (یا درد را از خاطر ببرید)، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و بهتر نفس خواهید کشید و به این ترتیب سفتی عضلات کمتر شده و درد تسکین خواهد یافت. صحبت کردن با عزیزان، تماشای برنامه تلویزیونی، مطالعه و مدیتیشن از روش ‌های پرت کردن حواس از درد به شمار می‌ روند.

  1. پشت بدن را صاف نگه دارید، زانو را بیشتر از حد طبیعی بلند کنید و راه بروید. این نوع راه رفتن زمانی تأثیر بیشتری دارد که از ناراحتی یا گرفتگی عضلات کمر رنج می ‌برید.
  2. با بالا بردن بازو ها و قرار دادن آنها روی سر، تمرین‌ های کششی ملایم را روی عضله ‌های پشت بدن اجرا کنید. این حرکت را می ‌توانید 10 بار، هر بار به مدت 5 تا 10 ثانیه، 3 تا 4 نوبت در روز تکرار کنید.
  3. روی کف زمین با زانو های خم شده دراز بکشید و کف پا ها را روی زمین قرار دهید، سپس یک زانو را به آهستگی به طرف قفسه سینه ببرید، 10 ثانیه صبر کنید و سپس پا را به پایین برگردانید و همین حرکت را با زانوی دیگر انجام دهید. این نرمش را 5 تا 10 بار و 2 تا 3 نوبت در روز برای هر پا تکرار کنید، البته به شرطی که موجب تشدید درد نشود. این نرمش را در صورت تشدید علائم گرفتگی عضلات کمر انجام ندهید.
  4. این تمرین ‌ها را در شروع گرفتگی عضلات انجام ندهید. اجازه دهید تا درد کاهش یابد یا گرفتگی به حداقل برسد.

گرفتگی عضلات کمر یا گرفتگی کمر بیماری نسبتا شایعی می باشد که می تواند در بارداری نیز رخ دهد، در صورتی که در دوران بارداری دچار گرفتگی عضلات شدید در مورد انجام هر کدام از روش های درمانی فوق با پزشک معالج خود مشورت کنید. بارز ترین علائم گرفتگی عضلات، درد می باشد که این درد ممکن است خفیف یا شدید باشد، در هر صورت اگر بعد از استراحت هیچ تغییری در گرفتگی عضلات کمر بوجود نیامد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

توانبخشی گرفتگی

گرما درمانی

گرم کردن عضلات کمر به گردش خون کمک می‌ کند و عضلات را شل می‌ کند؛ در نتیجه گرفتگی عضلات تا حدی برطرف می ‌شود. پد های گرم کننده و موارد مشابه کمک موثری برای بیماران دچار کمر درد است.

سرما درمانی

سرما درمانی به روشی کاملاً متفاوت با گرما درمانی به رفع گرفتگی عضلات کمر کمک می ‌کند. عضلات به این روش سرد می‌ شود و فرایند التیام شتاب می‌گیرد. به این ترتیب عضلات بهبود می ‌یابد و خشکی و گرفتگی عضلات کمر برطرف می ‌شود.

ماساژ

ممکن است آن‌قدر خوش شانس باشید که بتوانید مشکل خشکی و گرفتگی عضلات کمر را به راحتی با ماساژ برطرف کنید. گاهی ماساژ شانه برای تسکین درد کفایت می ‌کند و گاهی لازم است که کل پشت بدن ماساژ داده شود. ماساژ عضلات خشک و گرفته را شل می‌ کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان دستی

درمان دستی شاخه ‌ای از پزشکی است که بر منظم کردن ستون فقرات استوار است. متخصصین درمان دستی معتقد اند که یکی از دلایل اصلی درد، به‌ هم خوردن هم ‌ترازی مهره‌ های ستون فقرات است. این گروه از متخصصین از روش ‌هایی چون لمس، فشار، ماساژ، دستکاری ستون فقرات با دست، برنامه ‌های ورزش درمانی و مشاوره سبک زندگی بهره می‌ گیرند. این تکنیک ‌ها التهاب، ورم، درد و گرفتگی عضلات کمر را کاهش می ‌دهد.

الکتروتراپی به روش TENS

اسپاسم عضله ‌ای که هنوز بهبود نیافته است باید با تحریک الکتریکی عصب آن به روش تنس تحت درمان قرار گیرد. دستگاه تحریک الکتریکی عصب (TENS) از محرک ‌های الکتریکی برای تعدیل احساس درد پایین کمر با ارسال سیگنال‌ های درد به مغز کار می‌ کند. معمولاً برای بار اول الکتروتراپی با دستگاه تنس به صورت آزمایشی انجام می‌ شود و در صورتی که بیمار کاهش درد را احساس کند می ‌توان از دستگاه تنس در منزل برای درمان‌ های بلند مدت درد کمر استفاده کرد.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند یک شکل از گرما دادن عمیق است که در آن گرمایی که به وسیله امواج صوتی تولید می‌ شود از طریق پوست به درون بافت نرم نفوذ می ‌کند. اولتراسوند برای کاهش درد های حاد مفید است و باعث بهبودی بافت ‌ها می ‌شود.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ارشیا [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر . با ورزش درمانی میشه برای درمان درد کمر اقدام کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟

در اکثر موارد، بیرون زدگی دیسک گردن خود به خود و بدون آنکه دلیل آن مشخص شود، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکیدرمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

کریپتوس یا صدا دادن گردن، یک اصطلاح پزشکی است که در آن گاهی اوقات صدای خرد شدن و تق تق از برخی قسمت های بدن مخصوصاً گردن و پاها به گوش می رسد. روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند که از جمله این روش ها طب فیزیکی میباشد. ... ادامه مطلب

آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

ابتلا به آرتروز می‌ تواند تا حدی آزار دهنده باشد که در انجام فعالیت‌ های روزانه‌ فرد اختلال ایجاد کند. از آنجایی که بیماری آرتروز با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌ شود ، بسیار اهمیت دارد که هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید .در این مقاله به بررسی درمان آرتروز زانو با استفاده از طب فیزیک می پردازیم. ... ادامه مطلب

سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب