دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / علائم و درمان نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی) در کلینیک طب فیزیکی

علائم و درمان نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی) در کلینیک طب فیزیکی

پاتلا یا کششک زانو نام استخوانی در جلوی زانو است که در مسیر تاندون چهار سر ران قرار دارد. تاندون‌های عضلات چهارسر ران از طریق اتصال به استخوان کشکک به قسمت فوقانی استخوان درشت نی (تیبیا) متصل می‌شوند. پشت کشکک زانو با غضروف پوشیده‌ شده است. غضروف کمک می‌کند تا هنگام صاف کردن پا، کشکک روی قسمت تحتانی استخوان ران (فمور) حرکت کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کندرومالاسی پاتلا نرمی غضروف پشت کشکک زانو می‌باشد. نرمی، سایش و یا پارگی غضروف از علائم کندورمالاسی پاتلا است. آسیب غضروف زانو ممکن است متوسط و یا شدید باشد. امروزه استفاده از روش‌های غیر جراحی مانند تکنیک‌های طب فیزیکی و فیزیوتراپی به عنوان جایگزینی مناسب و کم خطر برای درمان نرمی غضروف و کشکک زانو شناخته شده‌اند. فیزیوتراپی تعادل عضلانی به جلوگیری از هم تراز نبودن زانو و بروز علائم کندرومالاسی کمک می کند.

امروزه برای درمان درد زانو از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها تزریق پی آر پی است. تزریق پی آر پی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل ایجاد کندرومالاسی

آسیب‌های و اختلالات مختلفی می‌توانند باعث ایجاد کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) زانو شوند. نرمی کشکک زانو معمولاً در اثر آسیب، استفاده‌ی بیش ‌از حد از زانو و عدم قرارگیری صحیح عضلات و استخوان‌های اطراف زانو ایجاد می‌شود. از جمله علت نرمی غضروف زانو می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

علائم کندرومالاسی

از شایع‌ترین علائم کندرومالاسی می‌توان به درد مبهم در جلوی زانو و در پشت استخوان کشکک اشاره کرد. این درد ممکن است به هنگام بالا و پایین رفتن از راه‌پله‌ها شدیدتر شود. همچنین به هنگام نشستن طولانی‌مدت در یک موقعیت ثابت، این درد می‌تواند عود کند. نرمی کشکک زانو همچنین می‌تواند باعث خالی کردن و یا گیرکردن مفصل زانوی شما شود به این معنی که شما نمی‌توانید این مفصل را بیش از مقدار خاصی خم یا راست کنید. این علائم بیشتر زمانی بروز می‌کنند که شما زانوی خود را به‌ طور مکرر خم می‌کنید، مانند زمانی که در حال پایین رفتن از راه‌پله هستید. در برخی از موارد، زانوی دردناک ممکن است دچار تورم شده و یا آب بیاورد. کندرومالاسی می‌تواند باعث صدا دادن مفصل زانو به هنگام حرکت دادن آن شود. با این‌ حال صدا دادن زانو همیشه بدین معنی نیست که شما به نرمی کشکک زانو مبتلا شده‌اید.

افراد در معرض ابتلا به نرمی غضروف کشکک زانو

عوامل متنوعی می توانند خطر بروز کندرومالاسی کشکک زانو را در شما افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  1. سن: نوجوانان و جوانان در معرض خطر بالای این بیماری قرار دارند. در طی جهش های رشد، عضلات و استخوان ها به سرعت رشد یافته و به صورت گذرا منجر به عدم تعادل عضلات می گردند.
  2. جنسیت: خانم ها بیشتر از آقایان در معرض بروز نرمی کشکک زانو قرار دارند؛ چراکه این افراد از حجم عضلانی کمتری برخوردار بوده و به همین علت قرارگیری غیرطبیعی زانوها در آنها بیشتر رخ می دهد. همچنین فشار جانبی به کشکک زانو نیز در این افراد بیشتر است.
  3. کف پای صاف: داشتن کف پای صاف منجر به وارد آمدن فشار بیشتر به مفاصل زانو می گردد.
  4. آسیب قبلی: آسیب قبلی به کشکک زانو، برای مثال دررفتگی کشکک زانو می تواند شانس ابتلا را در شما افزایش دهد.
  5. سطح بالای فعالیت: اگر فعالیت فیزیکی بالایی دارید و یا ورزش هایی که در آنها فشار زیادی به مفصل زانو وارد می شود را انجام می دهید، خطر ابتلای شما به مشکلات زانو بالاتر از سایرین خواهد بود.
  6. آرتروز زانو: نرمی غضروف کشکک زانو می تواند یکی از علائم آرتروز یا التهاب مفاصل و بافت زانو باشد. التهاب ناشی از آرتروز مانع از عملکرد صحیح کشکک زانو می گردد.
نرمی غضروف کشکک زانو

نحوه تشخیص نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی)

درجه‌بندی نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی)

چهار درجه برای تعیین شدت سندروم زانوی دونده و نرمی کشکک زانو وجود دارد. درجه 1 حداقل شدت و درجه 4 حداکثر شدت را نشان می‌دهد.

پیشگیری از کشکک زانو (کندرومالاسی)

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان کندرومالاسی زانو

مداخلات فیزیوتراپی به طور کلی شامل به کارگیری متدها و روش های درمانی مخصوص فیزیوتراپی به منظور اصلاح مشکل تشخیص داده شده در زانو، پیشگیری از بروز مجدد مشکل در آینده و دستیابی به اهداف خاص بیمار از انجام درمان میباشد. در زمانی که درد یا آسیب زانو بسیار حاد است، انجام درمان های فیزیوتراپی کاملاً محتاطانه خواهد بود تا از شدت گرفتن آسیب جلوگیری شود. در این مرحله، تأکید بر استراحت کردن و کاهش التهاب و اجتناب از انجام دادن فعالیت هایی است که موجب بدتر شدن وضعیت زانو می شوند.

بعد از آن که التهاب اولیه زانو کاهش یافت، درمان به شیوه ای جدی تر ادامه پیدا می کند و برای محل آسیب دیده ورزش های کششی و تقویتی تجویز می شود تا حرکت نرمال کشکک زانو بازیابی شود و همچنین کشکک زانو در محل خود ثابت شود و دچار انحراف نشده و به شیوه ی صحیحی روی شیار فمور حرکت کند.

متدهای درمانی پرکاربرد در فیزیوتراپی عبارتند از:

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :پروانه طیبی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر . دکتر خالی کردن زانو هم میتونه به دلیل نرمی کشکک باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان زخم های حاد و مزمن با شاک ویو تراپیدرمان زخم های حاد و مزمن با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک درمان غیرتهاجمی با استفاده از یک وسیله درمانی است که با ارسال امواج صوتی به محل آسیب کار می‌ کند. این دستگاه از انرژی جنبشی برای رسیدن به ناحیه مورد نظر از طریق یک اپلیکاتور کوچک در سر دسته شاک ویو تراپی استفاده می‌ کند. ... ادامه مطلب

علائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکیعلائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکی

برای افرادی که از سردردهای تنشی مزمن رنج می‌ برند عموماً انجام کارهای روزمره بسیار دشوار است. در موارد خاصی سردردهای تنشی می‌ توانند بسیار شدید باشند و در روند کارهای روزمره بیمار اختلال ایجاد کنند. علائم و درمان سردردهای تنشی را در ادامه این متن برای شما شرح داده ایم. ... ادامه مطلب

کاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانیکاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانی

اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازی فرم واکنش پذیرتر و فعال تر اکسیژن برای ایجاد اثرات درمانی است. ... ادامه مطلب

متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟متاتارسوس اداکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل چه عارضه ای است؟

متاتارسوس اداکتوس به وضعیتی اشاره دارد که در آن استخوان‌های متاتارس به سمت وسط بدن می‌چرخند. این باعث تغییر شکل قابل ملاحظه‌ای می‌شود و هر دو پا اغلب تحت تأثیر قرار میگیرند. ... ادامه مطلب