دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال شامل یک عامل بیحس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش درد عصبی ناشی از فشردگی عصب نخاعی استفاده می شود. همچنین میتوان از این روش برای درمان درد گرفتگی عصب گردن به بازو (رادیکولوپاتی گردنی)، درد پشت به قفسه سینه (رادیکولوپاتی قفسه سینه)، یا کمر تا ساق (که به آن رادیکولوپاتی سیاتیک یا کمری گفته می شود) استفاده کرد. تزریق اپیدورال استروئید (ESI) اغلب همراه با یک برنامه جامع توان بخشی، مانند فیزیوتراپی یا ورزش و تمرین در منزل، برای کمک به بازیابی قدرت و عضلات اصلی برای جلوگیری از شکل گیری و رخ دادن درد در آینده توصیه می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) از طریق یک سوزن پزشکی به ستون فقرات کمر فرد تزریق می شود. این تزریق به طور از پیش تعیین شده بین لایه های محافظ ستون فقرات و عناصر استخوانی قرار می گیرد تا خطر آسیب یا جراحت به آن ناحیه کاهش یابد. در بیمارانی که از این روش درمانی بهره مند می شوند، تسکین درد می تواند تقریباً بلافاصله بعد از تزریق ایجاد شود. بهبودی از طریق تزریق اپیدورال استروئید معمولاً سریع و بدون عارضه است.

تزریق اپیدورال استروئید که شامل تزریق مستقیم بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه‌های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

مزایای تزریق استروئید اپیدورال (ESI)

تزریق استروئید اپیدورال

روشهای تزریق اپیدورال

پزشک از طریق راه‌های مختلفی می‌تواند به فضای اپیدورال در اطراف نخاع دسترسی داشته باشد، که شامل موارد زیر است:

مراحل تزریق اپیدورال

فرد روپوش مخصوص پوشیده و روی یک تخت راحت به شکم دراز می‌کشد و زیر شکم یک بالش قرار دارد. ممکن است پزشک از یک داروی آرامبخش و بی‌حسی استفاده کند. پزشک به منظور به حداقل رساندن خطر عفونت، ناحیه کمر که قرار است تزریق اپیدورال در آن انجام شود را تمیز می‌کند. پزشک برای یافتن مکان مناسب تزریق با استفاده از فلوروسکوپی (تصاویر اشعه ایکس یا تصویربرداری رادیولوژیکی)، سوزن را به سوی ناحیه آسیب‌دیده ستون فقرات هدایت می‌کند. هنگامی که سوزن در فضای اپیدورال در اطراف نخاع قرار دارد، پزشک یک ماده کنتراست را تزریق می‌کند. ماده کنتراست تضمین کننده این است که نوک سوزن در فضای اپیدورال است، نه در داخل رگ‌های خونی یا بافت دیگر، که تضمین می‌کند که دارو به اعصاب ملتهب مورد هدف خواهد رسید. سپس به آرامی دارو را تزریق می‌کند، که معمولاً شامل داروهای ضد التهابی مانند استروئید یا کورتیکواستروئید است. بعضی از پزشکان ممکن است مخلوطی از کورتیکواستروئید، سالین معمولی و بی‌حسی موضعی را تزریق کنند. هنگامی که تزریق را انجام داد، به منظور جلوگیری از خونریزی ناحیه را فشار می‌دهد، ناحیه را تمیز کرده و پانسمان می‌کند.

کاندید مناسب تزریق استروئید اپیدورال (ESI)

بیماران مبتلا به درد در ناحیه گردن ، دست، کمر یا پا ممکن است بیشترین سود را از تزریق استروئید اپیدورال ببرند. اگر از یکی از مشکلات زیر رنج می‌برید، ممکن است کاندید خوبی برای این روش درمانی باشید:

اقدامات قبل از تزریق اپیدورال استروئید (ESI)

در روز تزریق، حداقل هشت ساعت قبل از عمل برنامه ریزی شده، نباید چیزی خورد و یا چیزی نوشید. اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید که می تواند خون را رقیق کند و باعث خونریزی بیش از حد شود، باید قبل از انجام این عمل با پزشکان در مورد قطع این دارو مشورت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند خونریزی در عمل جراحی را افزایش دهند شامل Coumadin، Plavix، Aggrenox، Pletal، Ticlid و Lovenox می شود.

مراقبتهای بعد از تزریق اپیدورال

اگر در ناحیه تزریق درد احساس می کنید، استفاده از کیسه یخ در این ناحیه می تواند مفید باشد. اگر در حین عمل، تزریق وریدی آرام بخش داشته اید، نباید حداقل تا هشت ساعت بعد از عمل با ماشین رانندگی کنید. به طور كلي به بيماران توصيه مي شود كه پس از اين نوع تزريق برای استراحت به خانه برگشته و به محل كار خود باز نگردند.

موارد منع تزریق استروئید اپیدورال (ESI)

در صورت وجود بعضی از عارضه‌ها نباید تزریق انجام شود:

  1. عفونت موضعی یا سیستمیک
  2. بارداری (در صورتی که از فلوئوروسکوپی استفاده شود).
  3. خونریزی یا مشکلات خونی: این تزریق برای بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون، مانند کومادین مصرف می‌کنند یا از مشکلات خونی از قبیل هموفیلی رنج می‌برند، مناسب نیست.
  4. درصورتی که درد ناشی از وجود تومور در ستون فقرات باشد، نیز انجام تزریق اپیدورال مجاز نیست.

ماندگاری اثر استروئید اپیدورال (ESI)

اصولاً اثرات تزریق اپیدورال کمر تا 6 ماه ادامه دارد؛ اما با این‌حال برای هر فرد متفاوت است و درد را به طور متفاوتی تجربه می‌کند، بنابراین ممکن است دوام نتایج ناشی از تزریق اپیدورال در شما متفاوت باشد. 70 درصد افراد مبتلا به درد رادیکولار ثانویه و فتق دیسک که تزریق اپیدورال کمر انجام داده‌اند، یک تا دو ماه پس از تزریق حداقل 50 درصد بهبود داشته‌اند و 40 درصد آنها طی 12 ماه بهبودی را مشاهده کرده‌اند. توجه داشته باشید که تزریق اپیدورال کمر تنها باعث تسکین درد موقتی می‌شود؛ اما بیماری را درمان نمی‌کند.

هزینه تزریق اپیدورال کمر

هزینه تزریق به نوع داروهای مورد استفاده برای تزریق، مقدار دارو، تعداد تزریق، جایی که دارو باید تزریق شود، بیحسی مورد استفاده، هزینه تصویربرداری، موقعیت و دستمزد پزشک، بستگی دارد. بیمه درمانی، تزریق اپیدورال کمر را تا زمانی که لازم است، پوشش می‌دهد.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض تزریق اپیدورال در کمر

عوارض جانبی ناشی از این روش درمان به محل تزریق و نوع استروئید استفاده شده بستگی دارد. انواع خفیف این نوع دارو مانند هیدروکورتیزون نسبت به انواع قوی‌تر (مانند ترکیب متیل پردنیزولون و تریامسینولون) دارای عوارض جانبی کمتری هستند. به طور کلی عوارض جانبی ناشی از تزریق اپیدورال عبارتند از:

امروزه به علت فعالیت‌های بسیار زیاد و سنگین، قسمت اعظمی از مردم درگیر مشکلات و بیماری‌های بسیاری در بخش مهم بدن‌‌، یعنی پا‌هایشان هستند و قطعا راه حل درمانی این افراد، باید در کلینیک‌‌های تخصصی پا جستجو شود. همشهریان گرامی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی پا در اصفهان کلینیک دکتر فلاح می‌باشد. شما می‌توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد عابدی [ 1402-05-17 ]
برای کاهش درد کمر ناشی از فتق دیسک تزریق اپیدورال بهتره یا اوزون تراپی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان پارگی دیسک کمر بدون عملدرمان پارگی دیسک کمر بدون عمل

تقریبا 2 درصد از کسانی که از کمردرد رنج می برند، پارگی دیسک کمر را نیز تجربه می کنند. علائم این بیماری معمولا با گذشت زمان کاهش می یابد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر مدت زمان ترمیم پارگی دیسک کمر می پردازیم. ... ادامه مطلب

کمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکانکمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکان

کمردرد در کودکان باید بطور جدی بررسی گردد. در مواردی که کمردرد طول بکشد، همراه تب ، کاهش ورزن، خشکی صبحگاهی باشد یا درد در شبها بدتر شود ،همراه اختلال در ادرار کردن باشد، به سمت پاها تیر بکشد، باعث اختلال در راه رفتن شود، بررسی توسط پزشک ضروری است. ... ادامه مطلب

درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟

درد عضلانی یا doms همیشه به معنای نتایج بهتر یا عضله‌ سازی یا قدرت‌ سازی نیست.در واقع، بدن درد بیش از حد بعد از ورزش می تواند اهداف معکوس داشته باشد. ... ادامه مطلب

فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیرطبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌تر هستند. ... ادامه مطلب