دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات ران

علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات ران

این درد بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می ‌دهد که عضله به شدت منقبض می ‌شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو ایجاد می ‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

گرفتگی عضلات ران پا یکی از مشکلات بسیار شایع خصوصا در بین زنان باردار، افراد مسن و افرادی است که فعالیت ورزشی دارند. انقباض ناگهانی عضلات، خصوصا عضلات ساق پا، موجب بروز درد شدیدی در پا می ‌شود.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

راه‌ های ساده‌ ای برای کنترل گرفتگی عضلات ران پا وجود دارند:

عضلات کوچک کف پا نیز گاهی دچار گرفتگی می ‌شوند. درد ناشی از گرفتگی عضلات پا معمولا برای چند دقیقه است . در مواردی این درد تنها چند ثانیه طول می ‌کشد و در مواردی نیز ممکن است تا 10 دقیقه ادامه داشته باشد. شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است. بعد از برطرف شدن گرفتگی و درد شدید عضله، تا 24 ساعت عضله همچنان به لمس کردن حساس است. گرفتگی عضلات پا معمولا زمانی که شما در حال استراحت هستید (اغلب شب‌ ها هنگام خواب) رخ می ‌دهند و ممکن است شما را از خواب بیدار کنند. در صورتی که این مشکل مرتبا برای شما پیش بیاید و خواب شما به هم بریزد، به وضعیت بسیار آزاردهنده‌ ای تبدیل می ‌شود.

اسپاسم و خشکی عضلات ران

علل گرفتگی عضلات پا

علت نا مشخص (اسپاسم ایدیوپاتیک)

در اغلب موارد، علت گرفتگی عضلات ران پا نامعلوم است. یکی از نظریه‌ هایی که در این مورد وجود دارد این است که عضله ‌ای که از ابتدا در حالت کوتاه شده قرار دارد، تحریک شده و منقبض می ‌شود و از آن جایی که عضله در حالت کوتاه شده و منقبض بوده و مجددا سیگنال انقباض بیشتر به آن منتقل می ‌شود، حالت اسپاسم رخ می ‌دهد. این اتفاق معمولا شب ‌ها هنگام خواب می‌ افتد، چرا که ما معمولا با پا های نیمه خمیده می ‌خوابیم و در این حالت انگشتان پا کمی به سمت پایین هستند. در این حالت عضله‌ ی ساق پا نسبتا در حالت کوتاه شده است و درنتیجه احتمالا بیشتر در معرض بروز اسپاسم و گرفتگی می‌ باشد.

علل ثانویه

در برخی از موارد، گرفتگی عضلات پا علامت ثانویه ‌ی مشکل دیگری است، برای مثال:

در صورتی که شخص یکی از شرایط بالا را داشته باشد، در این صورت گرفتگی عضلات پای او تنها نشانه و علامت یک مشکل زمینه ‌ای دیگر است. در صورتی که هیچ یک از این شرایط را ندارید و در سلامت کامل به سر می ‌برید، احتمالا گرفتگی پای شما از نوع ایدیوپتیک (با علت نامشخص) است.

درمان گرفتگی عضلات پا و ران

گرما درمانی

گرما درمانی می ‌تواند برای رفع گرفتگی عضلات موثر باشد. کمپرس گرم را با دمایی که با آن احساس راحتی می ‌کنید روی قسمت دردناک پا قرار دهید.

دارو درمانی

دارو های مسکن معمولا برای درمان گرفتگی عضلات پا موثر نیستند چراکه به اندازه ‌ی کافی سریع عمل نمی کنند. با این حال، دارو های مسکنی مانند پاراستامول (استامینوفن) می ‌توانند در کاهش درد عضلانی و حالت حساسیت به لمس که تا 24 ساعت پس از گرفتگی عضله وجود دارد، موثر باشند

فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی عضلات پا

برای افرادی که مکررا از گرفتگی عضلات پا رنج می ‌برند، مراجعه به فیزیوتراپی می ‌تواند به تشخیص علت اصلی گرفتگی عضلات پا، درمان این مشکل، کمک کند. فیزیوتراپیست همچنین به شما کمک می ‌کند که عواملی که منجر به گرفتگی عضلات پا می‌ شود را شناسایی و اصلاح کرده و درنتیجه احتمال بروز مجدد این مشکل را کاهش دهید. روش ‌های درمانی مرتبط با فیزیوتراپی عبارتند از:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ورزش برای رفع گرفتگی عضلات پا

ورزش ‌هایی که در ادامه آورده شده‌ اند معمولا برای بیماران مبتلا به این مشمل تجویز می ‌شوند. لازم است که شما قبل از انجام این حرکات، در مورد مناسب بودن آن‌ ها برای شرایط خودتان، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید و نظر او را بخواهید. به طور کلی این حرکات باید3 بار در روز انجام شود و تنها در صوتی انجام شوند که موجب افزایش درد و ناراحتی شما نمی شوند. این تمرینات را می ‌توان بلافاصله پس از بروز گرفتگی عضله نیز انجام داد.

کشش ران

دستان خود را به دیوار تکیه دهید و یکی از پا ها را جلو تر از پای دیگر قرار دهید تا پشت پا کشیده شود. هر دو پاشنه‌ ی پای شما باید با زمین در تماس باشد، زانو ها صاف و انگشتان پا کاملا به طرف جلو باشند. به آرامی به سمت جلو متمایل شوید تا جایی که کشش ملایمی را در پشت ران و زانوی خود حس کنید. این حالت را برای 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار و در حد کشش ملایم تا متوسط انجام دهید.

کشش ران (سولئوس)

دستان خود را به دیوار تکیه دهید و یکی از پا ها را جلو تر از پای دیگر قرار دهید. هر دو پاشنه‌ ی پای شما باید با زمین در تماس باشد. به آرامی زانوی خود را به سمت جلو حرکت دهید تا جایی که کشش را درپشت پا یا تاندون آشیل حس کنید. این حالت را برای 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار و در حد کشش ملایم تا متوسط انجام دهید.

کشش ران با کمک حوله

روی زمین بنشینید و حوله را دور پای خود قرار داده و با هر دو دست دوسر حوله را بگیرید. زانوی خود را صاف نگه دارید و به آرامی و با کمک حوله، انگشتان پای خود را به سمت خودتان بکشید تا جایی که کشش ملایم تا متوسطی را در پای خود حس کنید. این حالت را برای 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار تکرار کنید.

برای درمان آسیب های زانو، از جمله آسیب رباط صلیبی زانو ، از روشهای غیر جراحی متعددی با نتایج بسیار درخشان استفاده می شود که توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صغری نوری [ 1402-11-04 ]
سلام خسته نباشید من همسرم ام اس داره عضله رانش خیلی وقته اذیت امکان داره از بیماریش باشه یا مشکل دیگه ای داره لطفا راهنمای کنید

فاطمه محسنی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر .خشکی عضلات ران در صبح از علائم چیست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟

فیزیوتراپی، مجموعه ای از خدمات تخصصی را برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی، آسیب دیدگی محل کار و آسیبهای ورزشی، قطع عضلات، مفاصل، سکته مغزی، آسیب مغزی، ضایعات نخاعی و عصبی و حتی سرطان، ارائه میکند. فیزیوتراپی میتواند به تمامی افراد با هر سنی کمک کند ... ادامه مطلب

لیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانولیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانو

لیزر درمانی یک درمان جایگزین برای برخی از انواع درد است، مانند درد هایی که اغلب در زانو ایجاد می‌ شود. تحقیقات در مورد لیزردرمانی مقدماتی است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌ دهد که می‌ تواند درد، از جمله درد زانو را کاهش دهد. ... ادامه مطلب

ورزش برای درمان گرفتگی گردنورزش برای درمان گرفتگی گردن

گرفتگی یا اسپاسم گردن زمانی رخ می‌ دهد که ماهیچه‌ های گردن فرد به طور غیرارادی منقبض شوند.اسپاسم گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث سردرد یا سرگیجه شود.خوشبختانه، فرد معمولاً می‌ تواند اسپاسم گردن را با ورزش و درمان‌ های خانگی درمان کند. ... ادامه مطلب

منوال تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟منوال تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

منوال تراپی یکی از تکنیک های مؤثر در فیزیوتراپی است که در درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات مانند کمردرد، گردن درد و درد های عضلانی مفید است. تکنیک ها ... ادامه مطلب