صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن در چیست؟

تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن در چیست؟

ستون مهره های گردن دارای هفت مهره است که قابلیت حرکت کردن را دارند و موجبات حرکت گردن به اطراف را فراهم می آورد. گردن به دلیل بافت نرم و قابل انحنا بودن به راحتی در هنگام مواجه با حوادث، آسیب می بیند و صدمه دیدن گردن باعث قطع شدن جریان خون و آسیب به نخاع می شود. گردن درد میتواند به دلایل مختلفی بروز کند که از اصلی ترین علت های گردن درد میتوان به دیسک گردن و آتروز اشاره کرد. این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. ستون فقرات از استخوان هایی به نام مهره ساخته شده است و به مواد ژله ای بین هر دو مهره، دیسک گفته می شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک گردن و آرتروز گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل آرتروز گردن

علت ممکن است آسیب قبلی باشد که منجر به بی‌ثباتی و متعاقباً ساییدگی و پارگی ناشی از بارگذاری نادرست مزمن شده است. بااین‌حال، این مورد به‌ندرت اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد، این امر صرفاً ناشی از ساییدگی و پارگی است. از سن 60 سالگی، 70 درصد از زنان و 85 درصد از مردان علائم ساییدگی و پارگی در ستون فقرات گردنی دارند که با اشعه ایکس قابل‌مشاهده است؛ اما این علائم لزوماً منجر به علائم نمی‌شوند.

استئوآرتریت مفاصل مهره‌ای در ابتدا منجر به التهاب دردناک این مفاصل با کشش واکنشی در عضلات گردن و کاهش تحرک می‌شود. در مرحله بعدی، ستون فقرات گردنی به‌آرامی سفت می‌شود. فشردگی ریشه‌های عصبی مربوط به استخوان یا دیسک (ناحیه‌ای که اعصاب از نخاع خارج می‌شوند) نیز می‌تواند باعث درد گردن، درد تشعشع، اختلالات حسی و فلج در بازو شود.

علل دیسک گردن

دیسک گردن نتیجه افزایش سن و ساییدگی ستون فقرات است که از سن 20 سالگی شروع می‌شود. فراوانی این بیماری تا سن 45 سالگی به طور مداوم افزایش می‌یابد و سپس دوباره تا حدودی کاهش می‌یابد. کار فیزیکی سنگین، استرس نامناسب و عوامل ژنتیکی این فرایندهای فرسودگی و تغییرات دژنراتیو را به ارمغان می‌آورد. عوامل خطر اضافی مانند سیگارکشیدن نیز نقش مهمی دارند.

ترک‌هایی در حلقه فیبری خارجی دیسک بین مهره‌ای (آنولوس فیبروزوس) ایجاد می‌شود، به‌طوری که قطعات بافت می‌توانند از داخل دیسک بین مهره‌ای (نوکلئوس پالپوزوس) به کانال عصبی فرار کنند. این قطعات دیسک اکنون می‌توانند اعصاب یا نخاع را فشرده کرده و علائم مربوطه را ایجاد کنند. مکانیسم‌های ترمیم خود بدن در خود فضای دیسک بین مهره‌ای انجام نمی‌شود، به همین دلیل است که انحطاط پیشرفته دیگر نمی‌تواند خودبه‌خود بهبود یابد.

تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن

علائم آرتروز گردن

تشخیص در ابتدا بر اساس علائم توصیف شده توسط بیمار قابل مشکوک است. بیمار محدودیت حرکتی دردناک در ستون فقرات گردنی را توصیف می‌کند که گاهی با تمایل به سردرد همراه است. گاهی اوقات احساس ضعف در بازو یا اختلالات حسی در ناحیه انگشتان دست وجود دارد. معاینه محدودیت حرکت را تأیید می‌کند. مفاصل مهره‌ای به فشار حساس هستند و گاهی اوقات می‌توان آنها را به‌صورت ضخیم لمس کرد. معاینه عصبی بازوها و دست‌ها می‌تواند نشان‌دهنده ضعف عضلانی و اختلالات حسی باشد. محل دقیق آرتروز در ستون فقرات گردنی اغلب بر اساس علائم و نتایج معاینه قابل تعیین است. در مورد علائم بارز یا علائمی که به درمان مقاوم هستند، می‌توان از روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی نیز استفاده کرد.

علائم دیسک گردن

دیسک در ستون فقرات گردنی اغلب باعث درد در گردن و بازو می‌شود. درد مشخصه رادیکولار (نشئت‌گرفته از ریشه‌های عصبی) بسته به ریشه عصبی آسیب‌دیده، بیماران برای مثال، یک درد معمولی را توصیف می‌کنند که به انگشت شست، انگشت میانی یا فقط انگشت کوچک تابش می‌کند. درد رادیکولار بازو می‌تواند با ازدست‌دادن قدرت و حساسیت همراه باشد. چنین شکست‌هایی نشانه فشرده‌سازی قابل‌توجه یک عصب است. ریشه‌های عصبی به مناطق بسیار معمولی اختصاص‌داده‌شده است. هر عصب ناحیه خاصی برای درد و اختلالات حسی دارد و ماهیچه‌های مختلف را تأمین می‌کند.

تشخیص آرتروز و دیسک گردن

برای تشخیص علت گردن درد شما و تعیین نوع دقیق بیماری، پزشک با بررسی سابقه پزشکی و علائم بیماری و انجام برخی آزمایش‌های تصویربرداری، به منبع درد گردن پی می برد. از جمله روش های تشخیص علت گردن عبارتند از:

درمان آرتروز گردن

اولین نکته در درمان دیسک و آرتروز گردن، مراجعه به یک پزشک است. تمامی درمان‌ها با توجه به وضعیت سلامتی و شرایط شما و پس از بررسی‌های لازم توسط وی انجام می‌شود. ازآنجایی‌که آرتروز گردن همیشه علائم بارزی ندارد، در این شرایط پزشکان ضرورتی برای شروع درمان نمی‌دانند. به‌محض بروز علائم و مزمن ‎شدن آنها لازم است که درمان‌های محافظه‌کارانه زیر انجام شوند:

این بیماری معمولاً در افراد مسن به شکل مزمن بروز می‌کند و حالت پیشرونده ندارد. به‌همین‎دلیل، انجام جراحی برای درمان آرتروز گردن، فقط در موارد نادر انجام می‌شود. هدف از جراحی نیز صرفاً کاهش فشار بر روی نخاع و اعصاب به کمک قرار دادن ایمپلنت یا ادغام مهره‌ها است.

درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن، در مراحل اولیه از فیزیوتراپی، روش‌های کنترل درد و مصرف داروهای خوراکی تحت نظر پزشک استفاده می‌شود که اگر مؤثر واقع نشدند احتمالاً برای تزریق داروهای ضدالتهاب استروئیدی در مفاصل ستون فقرات توسط متخصص بیهوشی اقدام می‌شود. جراحی گزینه آخر و فقط زمانی انجام می‌شود که درد ناشی از دیسک گردن باعث ایجاد اختلال شدید در زندگی بیمار شده باشد.

تفاوت علائم آرتروز گردن و دیسک گردن

این دو بیماری تفاوتهای اندکی دارند، مثلاً آرتروز گردن با علائم خاصی مثل بی حسی در پا یا کف پا، سر درد و حرکت کند دست نیز همراه است. دیسک گردن هم با علائم درد در پشت گردن و سر، گزگز و بی حسی دست و خواب رفتگی آن و نیز درد بین دو کتف همراه است. با این حال بر اساس علائم نمی توان تفاوت آرتروز و دیسک گردن را دقیق تشخیص داد.

تفاوت ریسک ابتلا به آرتروز گردن و دیسک گردن

آرتروز گردن بیشتر در افراد بالای 40 سال با درجات مختلفی بروز می کند. این بیماری در مردان شایع تر از زنان است. دیسک گردن نیز در در 60 درصد از افراد بالای 40 سال با درجات مختلف دیده می شود. برخلاف آرتروز که معمولاً در سنین بالا رخ می دهد دیسک گردن در 25 درصد از افراد زیر 40 سال و در دهه 30 نیز رخ می دهد.

تفاوت درمان دیسک گردن با آرتروز گردن

هر چند می توان هر دو بیماری را با دارو، استراحت، تغییر سبک زندگی و روشهای فیزیوتراپی تحت درمان قرار داد؛ اما بین درمان این دو تفاوتهایی نیز وجود دارد. برای دیسک گردن ممکن است تخریب دیسک تا حدی باشد که برای کاهش درد بیمار چاره ای جز جراحی تعویض دیسک نباشد. دردهای آرتروزی برخلاف دیسک گردن به جراحی نیازی ندارند و با فیزیوتراپی کاهش می یابند. آرتروز گردن برخلاف دیسک گردن که کاملاً قابل درمان است، هیچ درمان قطعی ندارد و فقط به کمک فیزیوتراپی می توان از پیشرفت بیماری و علائم آن کاست.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تفاوت عوارض دیسک گردن و آرتروز گردن

دردهای ناشی از دیسک گردن، شدیدتر از دردهای آرتروز است چون بیرون زدگی دیسک فشار زیادی به ریشه های عصبی و نخاع وارد می کند. همچنین این بیماری می تواند باعث بروز درد در کمر و باسن نیز شود. آرتروز علاوه بر ایجاد التهاب و سخت کردن حرکات گردن و مهره های آن، ممکن است زائده های استخوانی ایجاد کند. این زائده ها به اعصاب اطرافشان فشار وارد کرده و باعث تشدید درد و بی حسی دست و پا می شوند.

تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن در چیست؟

ستون مهره های گردن دارای هفت مهره است که قابلیت حرکت کردن را دارند و موجبات حرکت گردن به اطراف را فراهم می آورد. گردن به دلیل بافت نرم و قابل انحنا بودن به راحتی در هنگام مواجه با حوادث، آسیب می بیند و صدمه دیدن گردن باعث قطع شدن جریان خون و آسیب به نخاع می شود. گردن درد میتواند به دلایل مختلفی بروز کند که از اصلی ترین علت های گردن درد میتوان به دیسک گردن و آرتروز اشاره کرد. این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. ستون فقرات از استخوان هایی به نام مهره ساخته شده است و به مواد ژله ای بین هر دو مهره، دیسک گفته می شود. به مرور زمان، مفاصل و دیسک ها بر اثر استفاده زیاد فرسوده یا ملتهب می شوند. دیسک گردن بر اثر التهاب مفاصل به وجود می آید و موجب آرتروز گردن می شود. آرتروز، ساییدگی و فرسودگی کلی مفاصل می باشد که منجر به تحلیل رفتن دیسک ها و مفاصل می شود. این دو شرایط ممکن است شبیه به هم به نظر برسند؛ اما ناشی از عوامل مختلفی هستند و آرتروز گردن با دیسک گردن پیامدهای متفاوتی دارند.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا ، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی بروغنی [ 1402-05-17 ]
گردن درد منتشر به دست و انگشتان میتونه به علت دیسک گردن باشه؟

معافیت پزشکی بیماری های استخوانی و اسکلتیمعافیت پزشکی بیماری های استخوانی و اسکلتی

تعدادی از بیماری های عضلانی مشمول معافیت سربازی هستند. در ادامه به توضیح این بیماری ها پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

شوک ویوتراپی چیست و چگونه عمل میکند؟شوک ویوتراپی چیست و چگونه عمل میکند؟

شوک ویوتراپی یکی از روش های غیر تهاجمی و نوین درمانی در فیزیوتراپی است که در آن از امواج صوتی پر قدرت برای اهداف درمانی استفاده می شود . امواج صوتی شوک ویوتراپی با انرژی بالا ، نیروی مکانیکی را بر بافت‌ های بدن اعمال کرده و دردرمان بیماری های اسکلتی عضلانی بسیاری کاربرد دارد . ... ادامه مطلب

آسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آنآسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آن

التهاب و صدمه دیدن تاندون چرخاننده شانه ( روتاتور کاف ) یکی از رایج‌ ترین علل درد شانه است . کشیدگی ، پارگی و التهاب تاندون شانه، سه عارضه‌ متداول این عضو به شمار می‌ روند . ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن دردتزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد