دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

ستون فقرات از 24 قطعه استخوان به نام مهره تشکیل شده است که این مهره‌ها بر روی یکدیگر قرار گرفته و به هم متصل شده‌اند. با اتصال این قطعات به یکدیگر، یک کانالی در بین آنها تشکیل می‌شود که وظیفه جای دادن و حفاظت از نخاع را بر عهده دارد. هفت مهره کوچکی که در ابتدای ستون فقرات و در قاعده جمجمه قرار می‌گیرند، ستون فقرات گردنی را تشکیل می‌دهند. آرتروز گردن عارضه‌ای است که این هفت مهره کوچک گردنی را درگیر می‌سازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

برخی از افراد مبتلا به آرتروز گردن به هیچ وجه علائمی ندارند. آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. سردردهای حاصل از آرتروز گردن زمانی ایجاد می شوند که مهره های بالایی و نزدیک به جمجمه دچار فرسودگی و ساییدگی شده باشند و با ایجاد خارهای استخوانی در آن مهره ها بر عصب های اطراف نخاع فشار وارد شود.

درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می‌برند، جهت کمک به تسکین درد، بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات گردن و تضمین نتایج بهینه از درمان بیمار، اهمیت زیادی دارد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک گردن و آرتروز گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

دلایل و عوامل خطر آرتروز گردن

عواملی که در ایجاد آرتروز گردن نقش دارند، عبارتند از:

علائم آرتروز گردن

مهم‌ترین علائم آرتروز گردن شامل موارد زیر می‌باشد:

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد

تشخیص آرتروز گردن

آرتروز گردن با مراجعه به یک پزشک تشخیص داده می شود. پزشک به کمک کارهای زیر وجود آرتروز گردن را تشخیص می دهد:

  1. معاینه دامنه حرکتی گردن
  2. تست قدرت عضلات و رفلکس آنها
  3. بررسی راه رفتن بیمار
  4. بررسی عکس رادیولوژی گردن
  5. آزمایش سی تی اسکن
  6. آزمایش ام آر آی
  7. میلوگرافی
  8. الکترومیوگرافی

درمان آرتروز گردن

پزشک با معاینه فیزیکی بیمار، روش های درمانی مناسب را انتخاب می کند. روش های برای درمان گردن درد یا راههای درمان آرتروز گردن ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشند:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ورزش برای آرتروز گردن

ورزش یکی از مؤثرترین درمان‌های غیردارویی است که علاوه‌ بر کاهش درد موجب بهبود حرکات گردن در افراد مبتلا به آرتروز گردن می‌‌گردد. نکته حائز اهمیت این است که به‌ منظور پیشگیری از درد مفاصل، انجام حرکات ورزشی مناسب آرتروز گردن باید به درستی و به‌ دقت انجام شوند. از مزایای حرکات ورزشی آرتروز گردن می‌توان به تقویت عضلات اطراف مفاصل (رفع تنش مفاصل)، بهبود حرکات مفاصل و کاهش خشکی و درد در مفاصل اشاره کرد. مطالعات حاکی از آن است که آرتروز گردن عملکرد عضلات اکستنسور را مختل می‌کند بنابراین هدف از انجام حرکات ورزشی مناسب آرتروز گردن تمرکز بر عضلات اکستنسور می‌باشد.

خطرات آرتروز گردن

به‌طورکلی آرتروز گردن جزء اختلالات خطرناک در ستون فقرات به حساب نمی‌آید؛ اما به هر حال می‌تواند مسائل و مشکلاتی برای فرد مبتلا ایجاد کند. البته در موارد بسیار حاد و با بالاتر رفتن سن، آرتروز گردن ممکن است منشأ بعضی مشکلات حرکتی در سایر اندام‌ها مثل دست‌ها و یا پا‌ها شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح روشهای درمانی از قبیل تجویز دارو و فیزیوتراپی برای مبتلایان به روماتیسم ستون فقرات در نظر گرفته می شود که تا حد زیادی به کاهش درد، توان انجام کارهای روزمره و بهبود کلی وضعیت زندگی آنها می‌انجامد. شما می‌توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضا محمد [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر عزیز. من مدتیه صدا گردن احساس میکنم . دلیلش آرتروز گردن هستش؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان صاف نشدن ارنج دستعلت و درمان صاف نشدن ارنج دست

جهت درمان قفل شدن آرنج، طب فیزیکی به عنوان یک روش مؤثر در بهبود این اختلال، گام مهمی را ایفا می نماید. ... ادامه مطلب

درمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پادرمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پا

سیاتیک معمولاً با فتق دیسک در ستون فقرات کمری شروع می‌شود. مهره‌های ستون فقرات توسط دیسک‌های گرد، صاف و انعطاف پذیر از بافت همبند جدا می‌شوند. هنگامی که دیسک خراب می‌شود (به دلیل آسیب یا استفاده زیاد) مرکز نرم آن می‌تواند شروع به بیرون زدن از حلقه سخت بیرونی کند یا در اصطلاح فتق کند. ... ادامه مطلب

کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟

کفش‌های ارتوپدی کفشهایی هستند که به طور خاص برای حمایت یا سازگاری مکانیک و ساختار پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی ویژگی و عملکرد مفید پزشکی هستند که آن‌ها را از کفشهای روزمره جدا میکند. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی ام اس در کلینیک طب فیزیکیروشهای درمانی ام اس در کلینیک طب فیزیکی

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن، معمولاً پیشرونده است که در درجه اول جوانان را درگیر می‌کند. تقریباً 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا شده‌اند. اگرچه هیچ درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما با مدیریت و توانبخشی پزشکی می‌توان آن را با موفقیت کنترل کرد. ... ادامه مطلب