دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

کریپتوس یا صدا دادن گردن، یک اصطلاح پزشکی است که در آن گاهی اوقات صدای خرد شدن و تق تق از برخی قسمت های بدن مخصوصاً گردن و پاها به گوش می رسد. این صدای تق تق در اثر ساییده شدن استخوان ها بر روی یکدیگر ایجاد می شود. اگر این صدا دائماً ایجاد شود، نشانه ای از ابتلا به آرتروز است. آرتروز گردن بیماری است که در آن استخوان های گردن فرسوده و سفت می شوند و در نتیجه دردناک شده و علت صدا دادن مفصل گردن میباشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کریپتوس یا صدا دادن گردن معمولاً در افراد مسن دیده می شود و در جوانتر ها عارضه ای نادر است. کریپتوس گردن یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است. روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند که از جمله این روش ها طب فیزیکی میباشد.

اگر دچار درد و گرفتگی عضلات گردن یا تق تق و صدا در گردن شده اید و با درمان های خانگی بهبود نیافته اید؛ بهتر است به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید. شما می‌توانید جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل صدا دادن مفصل گردن

صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن ناشی از چندین عامل است.

بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک می‌تواند موجب ایجاد صدا زمانی که دو استخوان مجاور ستون فقرات (مهره‌ها) در حین حرکت بیش از حد به یکدیگر نزدیک و ساییده می‌شوند، شنیده شود. هنگامی که روانکاری ضعیف مفاصل و انعطاف پذیری ضعیف در بعضی شرایط دیده می‌شود، نقاط مهره‌ای مفصل (نقطه مالش دو مهره) نیز می‌توانند صدای تق تق را ایجاد کنند.

حرکت رباط یا تاندون در اطراف استخوان

یکی دیگر از علل احتمالی صدا دادن و تق تق مهره‌های گردن، صدایی است که توسط رباط‌ها و تاندون‌ها ایجاد می‌شود؛ زیرا این اندام‌ها در طول حرکات روی استخوان‌ها کشیده می‌شوند. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که نیروی کافی در جهت مخالف وجود دارد (این حالت می‌تواند ناشی از اسپاسم عضلات باشد).

ساییده شدن استخوان روی استخوان

ساییده شدن یک استخوان روی استخوان دیگر زمانی ایجاد می‌شود که یکی از غضروف‌ها آسیب دیده و از بین رفته است. ساییده شدن یک استخوان روی استخوان دیگر در استئوآرتریت، بیماری که بروز آن با افزایش سن معمول است، مشاهده می‌شود. این وضعیت همچنین می‌تواند به علت آسیب‌های ضربه‌ای ناشی از حرکات ورزشی و یا ضربه‌های شدید وخیم‌تر شود.

چسبندگی

چسبندگی در مفصل می‌تواند در هنگام خم کردن یا چرخش سر (به دلیل نقص در حرکت) منجر به ایجاد صدای تق تق در گردن شود.

درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

کاویتاسیون

مایع سینوویال غلیظی که هفت مفصل گردن را احاطه کرده است، استخوان‌ها را روان کرده و حرکت را آسان‌تر و رها می‌کند. این مایع از دی اکسید کربن و گازهای نیتروژن تشکیل شده است که قادر به تشکیل حباب‌ها هستند. فشار در داخل حباب می‌تواند به دلیل حرکت افزایش یابد و منجر به ترکیدن حباب یا صدا دادن گردن شود. این حالت به صورت یک صدای تق تق شنیده می‌شود و یکی از دلایل اصلی صدا دادن گردن است. هنگامی که گردن تحت حالت کایروپراکتیک قرار می‌گیرد، صدای تق تق به علت خلاء موقتی موجود در مفصل ایجاد می‌شود که در نهایت باعث ایجاد صدا می‌گردد.

اسپاسم عضلانی گردن

اسپاسم عضلات گردن در ایجاد صدا و تق تق مهره‌های گردن دخیل هستند. اسپاسم منجر به حرکت اجباری و سفتی عضلات گردن، به ویژه در عضلات استرنوکلئیدوماستوئیدو تراپزیوس (عضله پشت) و در نتیجه ایجاد صدای تق تق در هنگام حرکت دادن گردن در جهات خاص می‌شود. علل مختلف اسپاسم عضلانی گردن عبارتند از:

ضربه‌های ناگهانی به گردن

وقتی که عضلات گردن (به علت ضربه‌های ناگهانی) آسیب می‌بینند، عضلات دچار اسپاسم می‌شوند و این امر منجر به کشیدگی مهره‌های گردن (استخوان گردن) می‌شود. در نتیجه، یک انحنای غیر طبیعی مهره‌های گردنی که به عنوان لوردوسیز نامیده می‌شود، به وجود می‌آید.

وضعیت قرار گیری نامناسب

شستن یا قوز کردن پشت میز یا در هنگام راه رفتن به ویژه به مدت طولانی، می‌تواند منجر به اسپاسم عضلات گردن شود. قرار گیری در موقعیت بد هنگام خواب (مانند خواب روی سطح ناهموار یا خواب روی تعداد زیادی بالش) همچنین می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلات گردن شود.

کم آبی

از دست دادن بیش از حد مایعات و الکترولیت‌های بدن مانند کلسیم و منیزیم می‌تواند موجب اسپاسم عضلات شود. این حالت ممکن است تا زمانی که کمبود و عدم تعادل الکترولیتی اصلاح شود ادامه یابد.

علائم صدا دادن مفصل گردن

صدای گردن به طور اتفاقی مشکل‌ساز نیست؛ اما صدای مداوم آن فرد را با چنین مشکلاتی روبرو می‌کند:

روش‌های تشخیص صدا دادن مفصل گردن

تشخیص علت صدا دادن استخوان گردن، به شرح‌ حال و معاینه فیزیکی بستگی دارد. در صورتی که پزشک به بیماری‌های مهم گردن، مانند آسیب به ساختارهای اسکلتی عضلانی، بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای یا دیسک گردن شک داشته باشد، انجام تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی درخواست می‌دهد. با این روش‌ها می‌توان به ‌راحتی ساختارهای گردن و آسیب‌های احتمالی آنها را مشاهده کرد.

عوارض صدا دادن مفصل گردن

صدا دادن گردن عوارض نامطلوبی را به دنبال دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. گردن درد . صدا دادن گردن پس از مدتی به کاهش قابلیت حرکتی گردن منجر می‌شود. این کاستی به دلیل فرسایش غضروف‌های اطراف مهره‌های گردن رخ می‌دهد که به نوبه خود، تغییرات فرسایشی مربوط به آرتروز گردن را به دنبال دارد. این عوامل با توجه به افزایش فشار وارده بر اعصاب به درد و التهاب گردن درد دامن می‌زنند.
  2. استئوآرتریت. شکستن عمدی قولنج گردن از روی عادت یا تکرار غیرعمدی صدا دادن آن، فشار قابل ملاحظه‌ای را به مفصل‌های گردن وارد می‌کنند و باعث کشیدگی بیش از اندازه رباط‌ها می‌شوند. ناپایداری نتیجه‌ی این صدا دادن مکرر است و چون بدن سعی می‌کند مفصل را پایدار سازد، تشکیل پل‌های استخوانی بین مهره‌ها را تحریک می‌کند. با این وجود، تشکیل این پل استخوانی یک فرایند طبیعی نیست و می‌تواند به پایدارسازی دائمی و غیرقابل برگشت مفصل، عارضه‌ای موسوم به استئوآرتریت، منجر شود.
  3. سکته مغزی. بر اساس مطالعات انجام شده، علت سکته مغزی بیماران زیر 60 سال می‌تواند به صدا دادن همیشگی گردن مربوط باشد. صدا دادن مکرر گردن به رگ‌های خونی گردن یا شاهرگ‌های گردن صدمه می‌زند. پارگی شاهرگ‌ها منجر به خونریزی و تشکیل لخته‌هایی خونی می‌شود که در نهایت به مغز می‌رسند. لخته‌های خون مانع عبور خون می‌شوند و در نتیجه اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد. سکته مغزی ناشی از صدا دادن گردن معمولاً خفیف است و به حمله ایسکمیک گذرا می‌انجامد؛ اما گاهی می‌تواند مرگبار و کشنده باشد. گیجی، سرگیجه، ضعف نیمی از بدن، تاری دید، دشواری تکلم و سر درد شدید از علائم رایج سکته مغزی به شمار می‌روند.

درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

در اغلب موارد کریپتوس گردن، حاصل از سفتی ایجاد شده در گردن است، در نتیجه روش های درمانی می توانند به بازیابی دامنه حرکتی و تسهیل ترمیم مفاصل آسیب دیده ستون فقرات گردنی کمک کنند. اولین و پایه ای ترین روش های درمانی عبارت اند از:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

زمان مراجعه به پزشک

درصورتی که هر یک از علائم مذکور زیر را به همراه کریپتوس داشتید، حتماً به پزشک خود مراجعه و با وی مشورت کنید.

از دیگر علائمی که هرچه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید:

از روش درمانی تراکشن و کشش ستون فقرات می‌توان برای بهبود دامنه‌ حرکتی، قبل یا بعد از انجام درمان دستی توسط متخصص طب فیزیکی استفاده کرد. این روش توسط دکتر سلمان فلاح قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین علی قربانی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر دکتر . من فتق دیسک گردن خفیف دارم . با طب فیزیکی میشه درمان کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ورزش درمانی چیست؟ورزش درمانی چیست؟

ورزش درمانی یکی از مهارت‌های اصلی است که حرفه فیزیوتراپی بر اساس آن بنا شده است. با در نظر گرفتن تعاریف ورزش درمانی و فعالیت بدنی می‌توان دریافت که اگرچه تمرین درمانی شامل اجزای فعالیت بدنی و ورزش است، اما همچنان یک برنامه ورزشی منظم برای رفع نقص‌ها و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد. ... ادامه مطلب

مزایای تکارتراپی کدام است؟مزایای تکارتراپی کدام است؟

تکارتراپی امکان درمان بیماری های مفصلی و عضلانی را فراهم می‌آورد که اغلب در توانبخشی و فیزیوتراپی با آن ها مواجه می شویم. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان شکستگی ستون فقراتتشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

آرتروز بیش تر در افراد مسن شیوع دارد اما به طور کلی در تمام گروه های سنی دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر شکستگی ستون فقرات در اثر آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

راهکارهای طب فیزیکی برای درمان سردردهای عصبی و میگرنراهکارهای طب فیزیکی برای درمان سردردهای عصبی و میگرن

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی از ترکیبی از درمان‌ های مختلف مانند ماساژ و آزادسازی بافت‌ ها، آزادسازی نقاط تریگر پوینت، جا اندازی مفاصل، تکنیک های انرژی عضلانی، اعمال فشارهای ضد فشار، کرانیوساکرال، جااندازی ویسکرال (احشایی) و ماساژ بافت‌های نرم برای کنترل سردردهای میگرنی استفاده می‌ کنند. ... ادامه مطلب