دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی چیست و به چه علت انجام میشود؟

تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی چیست و به چه علت انجام میشود؟

فضای اپیدروال در خارج از غشای دورال یا سخت شامه قرار دارد. به تزریق دارو به فضای اپیدروال ستون فقرات، تزریق اپیدورال می گویند. تزریق Epidural یا اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروئیدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است تزریق می شود. این روش امروزه به‌عنوان جزئی پذیرفته شده از درمان پارگی دیسک کمر و گردن و تنگ شدن کانال نخاعی مطرح است.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده برای تزریق با هدایت تصویری، سونوگرافی است. امروزه مدل‌های جدیدتر این دستگاه‌ها با سهولت قابل حمل بوده و دقت و وضوح لازم برای دامنه وسیع‌تری از اقدامات ارتوپدی را فراهم می‌کنند. تزریقات اپیدورال تحت گاید سونوگرافی بسیار شبیه به روش‌های تزریق سنتی انجام می‌شوند. برای اطمینان از شفاف بودن تصاویر، ژل سونوگرافی مستقیماً روی ناحیه درد زده می‌شود. این ژل به عنوان یک ماده رسانا عمل می‌کند که پیوند محکمی بین ناحیه درد و پروب سونوگرافی ایجاد می‌نماید و موجب اطمینان از حداقل تداخل در امواج صوتی منعکس شده می‌شود. سونوگرافی می‌تواند از سوزن تزریق در صفحات طولی و عرضی تصویربرداری کند.

تزریق اپیدورال که شامل تزریق مستقیم بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه‌های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

مزایای تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی

کاربرد تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال به رفع درد کمر و پا و بازگشت به فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. این روش سبب تسکین درد پا و کمر ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک می‌شود. (آسیب‌دیدگی دیسک باعث وارد آمدن فشار بر اعصاب نخاعی می‌شود). تزریق اپیدورال یک روش غیر جراحی می‌باشد و معمولاً همراه با مصرف دارو و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در موارد زیر متخصص درد تزریق اپیدورال را برای بیمار مناسب می‌داند:

فتق دیسک

ماده ژله‌ای موجود در دیسک از دیواره دیسک بیرون می‌آید. سپس این ماده ژله‌ای در اثر تماس با اعصاب نخاعی باعث ایجاد ورم و درد می‌شود.

بیرون‌زدگی دیسک

در این حالت مهره ستون فقرات بر دیسک فشار وارد کرده و باعث بیرون زدن آن به کانال نخاعی و فشار بر اعصاب نخاعی و ایجاد درد می‌شود. بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند در سنین 30 یا 40 سالگی ایجاد شود و معمولاً به خودی خود بهبود پیدا می‌کند.

بیماری تخریبی دیسک

تخریب یا فرسودگی دیسک سبب پارگی لایه بیرونی دیسک، کاهش فضای دیسک و رشد غیر طبیعی استخوان اطرافی دیسک می‌شود.

درد ریشه عصب

در این حالت بر اثر فشار وارد بر اعصاب طناب نخاعی درد ایجاد می‌شود. در نتیجه در قسمت پایین کمر، باسن، ران‌ها، ساق، مچ و پنجه پا درد به وجود می‌آید.

سیاتیک

درد سیاتیک در اثر التهاب بزرگ‌ترین عصب بدن (عصب سیاتیک) ایجاد می‌شود. درد و بی‌حسی ناشی از سیاتیک به باسن، پشت پا و به قسمت‌های انتهایی پا منتقل می‌شود.

اقدامات قبل از تزریق اپیدورال

پزشك قبل از تزریق دستورالعمل خاصی به بیمار ارائه خواهد داد. در بیشتر موارد، بیمار می‌تواند چند ساعت قبل از تزریق یک وعده غذایی سبک بخورد. به استثنای هرگونه داروی رقیق کننده خون یا داروی ضد التهابی، بیمار می‌تواند مصرف داروهای خود را به شکل معمول ادامه دهد. به خاطر داشته باشید که در هنگام برنامه‌ریزی برای تزریق اپیدورال، در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید؛ زیرا ممکن است لازم باشد مصرف بعضی از آن‌ها را موقتاً متوقف کنید.

روش تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی

مراقبتهای بعد از تزریق اپیدورال

اگر در ناحیه تزریق درد احساس می کنید، استفاده از کیسه یخ در این ناحیه می تواند مفید باشد. اگر در حین عمل، تزریق وریدی آرام بخش داشته اید، نباید حداقل تا هشت ساعت بعد از عمل رانندگی کنید. به طور كلي به بيماران توصيه مي شود كه پس از اين نوع تزريق برای استراحت به خانه برگشته و به محل كار خود باز نگردند. برای درمان دیسک کمر در منزل دو هفته بعد از تزریق اپیدورال به پزشک خود مراجعه کرده و در صورت صلاحدید ایشان مرحله درمان دیسک کمر با ورزش آغاز می شود. در درمان دیسک کمر با ورزش با توجه به نوع و شدت بیرون زدگی دیسک کمر، ورزش های تقویتی ستون فقرات برای شما تجویز می شود. مرحله درمان دیسک کمر در منزل که شامل رعایت ها و تغییراتی در سبک زندگی و نیز ورزش درمانی دیسک کمر می شود که بسیار در ماندگاری اثرات درمانی تزریق اپیدورال مؤثر است و تکمیل کننده روند درمانی است.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع تزریق اپیدورال

افراد دچار عفونت یا مشکلات خونریزی بهتر است از تزریق اپیدورال استفاده نکنند . تزریق استروئید در بیماران دیابتی قند خون را افزایش میدهد که باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد. همچنین تزریق اپیدورال فشار خون و فشار چشم بیماران مبتلا به آب سیاه را موقتاً بالا می‌برد. در صورت وجود عارضه های فوق بهتر است با پزشک مشورت کنید. بانوانی که احساس میکنند باردار هستند باید زیر نظر پزشک و طبق دستور آنها اقداماتی را انجام دهند.

عوارض تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال روش درمانی غیر تهاجمی که در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر میباشد. از عوارض جانبی وارد کردن سوزن در فضای اپیدورال می‌توان سردرد، خونریزی، عفونت، حساسیت و آسیب عصبی نام برد. عوارض جانبی تزریق اپیدورال شامل افزایش وزن، افزایش قند بیماران دیابتی، احتباس آب، بی خوابی و اختلالات خواب اشاره نمود . معمولاً بیحسی بعد از 8 تا 10 ساعت از بین میرود.

امروزه برای درمان آرتروز از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها ارتوکین تراپی است. اورتوکین تراپی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :تورج حق وردی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر وقت بخیر . هزینه تزریق اپیدورال به رفع درد کمر رو اعلام میفرمایید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)

عارضه مورتون نوروما، نورمای بین انگشتی، نورما اینترمتاتارس یا نورمای سینه پا نیز نامیده می شود. عارضه ای است که بر اثر بزرگ شدن عصبی که بین انگشتان قرار دارد، ایجاد می شود. این عصب سیگنال های حسی را به انگشتان پا انتقال می دهد. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالانتشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

دررفتگی مادرزادی لگن در سه نوع دررفتگی شدید، دررفتگی قابل جا بجایی و دررفتگی خفیف دسته بندی می شود.هر چه شدت ضایعه بیشتر باشد،عوارض آن بیشتر است . ... ادامه مطلب

مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین یک درمان ضد التهابی برای درد و التهاب مفصل است. در ارتوكین تراپی تمركز فقط روی مشكلات مكانیكی در مفاصل نیست؛ بلكه در این روش التهاب كه به عنوان یكی از عوامل آسیب بافتی می باشد، رفع می شود. در این روش، پروتئین‌ های مفید استخراج شده از خون شما به مفاصل آسیب دیده تزریق می‌ شوند. ... ادامه مطلب

درمان گرفتگی و خشکی عضلات کمردرمان گرفتگی و خشکی عضلات کمر

به انقباض ناگهانی و غیر ارادی یا سفت شدن غیر قابل کنترل عضله های کمر، اسپاسم یا گرفتگی کمر می گویند. این گرفتگی در پاسخ به فشار، استفاده بیش از حد، ضعف، یا درد عضله ایجاد می شود. همچنین آسیب های فیزیکی یا برخی از بیماری ها در ابتلا به گرفتگی کمر موثر می باشند. ... ادامه مطلب