دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکی

درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکی

در هنگام بارداری به دلیل رشد جنین، سایز شکم و رحم مادر هر روز بزرگ و بزرگتر می شود. رشد جنین به مغز فرمان ترشح هورمونی به نام ریلاکسین را می دهد. در نتیجه ترشح این هورمون لگن مادر برای زایمان آمادگی پیدا می کند. بزرگ شدن شکم و لگن منجر به جابه جایی مرکز ثقل بدن و در نتیجه بیرون زدن دیسک می شود. لذا در مادرانی که زمینه کمر درد دارند یا مادران سالم ممکن است مشکل کمر درد بسیار شایع گردد. کمردرد در دوران بارداری معمولاً در محل تلاقی لگن و ستون فقرات در مفصل ساکرولیاک دیده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

با این که کمردرد و سیاتیک در بارداری وجود دارد؛ اما قابل درمان است. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای تسکین کمر درد بارداری و پیشگیری از تبدیل شدن آن به مشکلی مزمن مانند طب فیزیکی وجود دارد. درمان‌های محافظه‌کارانه (غیر جراحی) طب فیزیکی معمولاً می‌تواند حدود چهار تا شش هفته برای کمک به کاهش درد و ناراحتی اعمال شود.

دردهای مرتبط با دیسک کمر و سیاتیک، از مشکلات نسبتا شایع دوران بارداری هستند که درکلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیرجراحی بهبود می یابند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری

درمان کمر درد

انواع کمر درد بارداری

شایعترین انواع کمر درد بارداری عبارتند از:

درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری

متخصصین طب فیزیکی از تکنیک‌ها و روش‌های درمانی متنوعی برای تسکین انواع کمر درد بهره می‌گیرند و بسیاری از زنان باردار با انجام مراقبت‌هایی زیر نظر یک متخصص باتجربه طب فیزیکی توانسته‌اند کمر درد خود را درمان کنند. مهم‌ترین روش‌ها و اقداماتی که شما می‌توانید برای درمان درد پایین کمر و یا درمان سیاتیک در بارداری و کاهش احتمال وقوع یا شدت آن در دوران بارداری انجام دهید، شامل موارد زیر است:

گرم کردن و سرد کردن کمر می‌تواند به تسکین درد آن کمک نماید. اگر پزشک شما با به کارگیری این روش موافق است، برای شروع ابتدا کمپرس سرد (مثلاً یک کیسه یخ یا سبزیجات منجمد شده که آن را در میان یک حوله پیچیده‌اید) را به مدت 20 دقیقه روی قسمت دردناک کمر بگذارید. این کار را هر روز چند مرتبه تکرار کنید. بعد از دو تا سه روز می‌توانید گرما درمانی را شروع کنید. به این صورت که یک پد گرم یا کیسه آب جوش را روی ناحیه دردناک بگذارید. بسیار مراقب باشید که در دوران بارداری، جسم داغ را روی شکم خود نگذارید.

قوز کردن، پایین انداختن سر و سستی بدن در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن، باعث فشار شدید بر ستون فقرات شما می‌شود. از طرفی، خوابیدن به پهلو در حالی که یک بالش در بین زانوهای خود می‌گذارید، باعث می‌شود که فشاری بر روی کمر شما وارد نشود. وقتی که پشت میز می‌نشینید، یک حوله را لوله کنید و پشت کمرتان بگذارید تا از پایین کمر حمایت کند. همچنین چند کتاب یا یک چهارپایه کوچک زیر پای خود بگذارید و صاف بنشینید و شانه‌ها را صاف و عقب نگه دارید. بستن یک کمربند حمایت کننده از کمر هم می‌تواند به اصلاح وضعیت بدن کمک کند.

ورزش کردن به طور منظم باعث تقویت عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شود و فشار وارد بر ستون فقرات شما را کاهش می‌دهد. ورزش‌های سالم و بی‌خطر برای اغلب زنان باردار شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه ثابت می‌باشد. فیزیوتراپیست شما می‌تواند ورزش‌های اختصاصی برای تقویت عضلات کمر و شکم را به شما توصیه کند.

خوابیدن در دوران بارداری، مخصوصاً در صورتی که شما کمر درد داشته باشید، ممکن است خیلی سخت باشد؛ زیرا اغلب زنان مایلند که به پهلو بخوابند. برای تأمین حمایت کافی از کمر و جلوگیری از کمر درد، یک حوله ضخیم را از طرف طول آن تا کنید و به حالت عمود بر بدن خود در نقطه‌ای از کمر که ستون فقرات شما بیشترین خمیدگی را دارد (گودی کمر)، بگذارید. بلند بودن حوله باعث می‌شود که حتی اگر به هنگام خواب در رختخواب خود بغلتید، نیازی به جا به‌جا کردن آن نداشته باشید.

ماساژ درمانی می‌تواند باعث تسکین سریع کمر دردهای حاد و شدید شما شود. در صورتی که کمر درد شما ناشی از سفتی عضلات و فشار آنها بر اعصابی که سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستند (مخصوصاً عصب سیاتیک در باسن و ران پا) باشد، این روش کارایی خیلی خوبی در تسکین درد دارد.

در واقع متخصصین طب فیزیکی به طور معمول از تکنیک‌های درمان دستی مفاصل، کار بر روی بافت‌های نرم، تجویز ورزش‌هایی برای جلوگیری از خشکی و کشیدگی عضلات، فشردگی عصب و دررفتگی مفاصل استفاده می‌کنند. درمان‌های دستی ( کایروپرکتیک ) ستون فقرات در صورتی که به روش اصولی و صحیح انجام شود، می‌تواند برای زنان باردار کاملاً ایمن و بی‌خطر باشد، با این حال قبل از استفاده از این روش حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

استئوپاتی یک روش درمانی جایگزین است که از تکنیکهای درمان دستی از قبیل حرکات کششی و ماساژ به منظور تسکین درد عضلات و مفاصل استفاده می کند. متخصص استئوپاتی به شما کمک می‌کند نواحی دردناک بدن از قبیل کمر هدف قرار بگیرد حتی در مواردی که به علت سیاتیک دچار بیرون زدگی دیسک شده اید. اگرچه استئوپاتی یک روش ایمن در زنان باردار است باید قبل از امتحان کردن آن با پزشک خود مشورت نمایید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

پیشگیری از کمردرد و سیاتیک در بارداری

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردهای کمر و ستون فقرات ، از جمله درد مزمن کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا مومنی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر خسته نباشید. بعد از زایمان دردکمر ناشی از بارداری از بین میره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عقب زدگی زانو نیز از آسیب های شایع بوده و البته بیشتر در افراد ورزشکار و یا افرادی که تحرک بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

درمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکیدرمان کمر درد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری با طب فیزیکی

کمردرد در دوران بارداری معمولاً در محل تلاقی لگن و ستون فقرات در مفصل ساکرولیاک دیده می شود. با این که کمردرد و سیاتیک در بارداری وجود دارد؛ اما قابل درمان است. روش های بسیاری برای تسکین کمر درد بارداری و پیشگیری از تبدیل شدن آن به مشکلی مزمن مانند طب فیزیکی وجود دارد. ... ادامه مطلب

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپیروش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

اورتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن و بالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده ، سبب کاهش درد و بهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود . ... ادامه مطلب

دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگندررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگن

بیشتر افراد مبتلا به دیسپلازی با این اختلال به دنیا آمده اند.اگر دیسپلازی مفصل ران در نوزادی مشخص شود با استفاده از بریس معمولاً درمان می شود . ... ادامه مطلب