صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / پرونیشن یا چرخش مچ پا به خارج چیست؟

پرونیشن یا چرخش مچ پا به خارج چیست؟

درصد بسیاری از کودکان بعد از وزن گیری و ایستادن مستقل روی پاهای خود، دارای مچ پای چرخیده به سمت خارج می باشند که تا این سن به عنوان موردی فیزیولوژیک شناخته می شود. در صورتی که این چرخش به خارج بعد از دو سالگی هم ادامه داشته باشد به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می شود که نیاز به مداخله و درمان دارد. از آنجا که مفاصلی که وزن بدن را منتقل کرده یا حمل می کنند، یک زنجیره بسته را تشکیل می دهند در صورتی که اختلال یا انحراف در هریک از مفاصل باشد می تواند مفاصل دیگر را متأثر کند و می تواند موجب اختلال در دیگر مفاصل مرتبط شود.

مچ پا به عنوان یکی از مفاصلی که به علت تماس مستقیم با زمین و انتقال وزن به سطح اتکا نقش به سزایی در شکل باقی مفاصل دارد. وجود چرخش یا انحراف در مچ پا و عدم درمان آن موجب ضربدری شدن زانوها، انحراف لگن، اسکولیوز، کایفوز و همچنین دردهای پا و ساق پا می شود. چرخش مچ پا به خارج با کاهش مهارت های راه رفتن و دویدن، خستگی های زودهنگام و همچنین دردهای شبانه در ارتباط است که این موارد به عنوان معیارهای تشخیصی والدین هم در نظر گرفته می شود که در صورت مشاهده آنها باید به منظور بررسی تخصصی و درمان مراجعه نمایند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند فیزیوتراپی برای درمان چرخش مچ پا به خارج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

پرونیشن پا چیست؟

پرونیشن بیش از حد (overpronation) نوعی مشکل بیومکانیکی رایج است و زمانی ایجاد می شود که هنگام راه رفتن، قوس روی پا بر اثر فشار ناشی تحمل وزن فرد از بین می رود. در این حالت، فشار زیادی به کف پا وارد می شود و به دنبال آن، استخوان بندی کف پا تغییر شکل داده و گودی کف پا از بین می رود. در نتیجه، این تغییر شکل منجر به صاف شدن کف پا می شود.

پرونیشن بیش از حد، اغلب منجر به مشکلاتی مثل التهاب نیام کف پا، خار پاشنه، احساس درد در ناحیه متاتارسال پا، التهاب تاندون های پشت ساق پا و همینطور انحراف انگشتان پا (Biunion) می شود. صاف شدن کف پا دلایل زیادی دارد. عواملی ازجمله چاقی مفرط، بارداری و یا برداشتن گام های سنگین بر روی سطوح سخت و ناهموار، می توانند قوس کف پا را از بین برده و منجر به پرونیشن پا شوند.

پرونیشن یا چرخش مچ پا به خارج

علائم انحراف مچ پا به خارج

پرونیشن می تواند مشکلاتی همچون احساس درد و ناراحتی در پاها، ساق پا، زانوها، باسن و یا کمر را ایجاد کند. در صورتی که این علائم نادیده گرفته شود و عواملی که منجر به ایجاد پرونیشن شده اند، برطرف و یا درمان نشوند، آسیب های وارده به پا می تواند بر کل بدن تأثیرات منفی بگذارد. علائم چرخش مچ پا همچنین می تواند منجر به ایجاد عدم تعادل در سراسر بدن، شامل چرخش زانوها به سمت داخل، کج شدن لگن و افتادگی شانه ها شود. این عدم تعادل، مشکلات بزرگتری را نیز در پی دارد. علائم پا پرونیشن عبارت اند از:

1. انحراف پاها

در همه ی افرادی که پرونیشن وجود دارد، انحراف پاها دیده می شود.

2. چرخش داخلی زانو ها

در حالتی که کف پاها به طور صاف روی زمین قرار می گیرد، پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن به سمت داخل می چرخند (به شکل ایکس) و در این حالت، بیشترین میزان انحراف در قسمت تحتانی بدن دیده می شود.

3. خمیدگی تاندون آشیل

از نمای پشت سر، پاها و مچ پا به سمت داخل متمایل بوده و این حالت موجب خمیدگی تاندون های آشیل و به مرور زمان، تغییر شکل آن ها می شود.

4. کف پای صاف

در حالتی که فرد بیشترین حد پرونیشن را دارد، قوس پا از بین میرود و در نتیجه باعث کف پای صاف می شود.

5. ناهموار بودن پاشنه پا

در حالتی که پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن می چرخند، هنگام راه رفتن، فرود پا به گونه ای است که باعث ناهموار شدن پاشنه پا و چرخش مچ پا می شود.

انواع پرونیشن پا

بسته به مواردی مانند نحوه گام برداشتن و قوس دادن کف پا، سه نوع پرونیشن پا وجود دارد.

1. پرونیشن طبیعی یا خنثی:

به طور طبیعی حدوداً 15 درصد پرونیشن در پاها وجود دارد. این چرخش، تکانه ای که در حین گام برداشتن به پا وارد می شود را جذب کرده و مچ پا و پاها را هم تراز قرار می دهد. این مسئله، از بروز آسیب های شایع ناشی از دیگر انواع پرونیشن پا جلوگیری می کند.

2. پرونیشن کمتر از حد (Underpronatio):

پرونیشن کمتر از حد که اصطلاحاً به آن supination نیز گفته می شود، زمانی رخ می دهد که پا هنگام راه رفتن به سمت خارج متمایل می شود. این حالت به قسمت های خارجی پا فشار وارد می کند و در افرادی که دارای قوس زیاد کف پا هستند، می تواند آسیب و التهاب تاندون آشیل، التهاب کف پا ، پیچ خوردن مچ پا ، خار پاشنه و دیگر آسیب های ناشی فشار وارد شده به پا را ایجاد کند.

3. پرونیشن بیش از حد (Overpronation):

هنگامی که پا بیشتر از 15 درصد به سمت داخل می چرخد، اصطلاحاً به آن پرونیشن بیش از حد می گویند. این حالت در افرادی که کف پای صاف دارند، دیده می شود. پرونیشن بیش از حد می تواند منجر به بروز سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) شود. این بیماری به قسمت خارجی زانو آسیب رسانده و باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شود.

تشخیص چرخش مچ پا به خارج

علاوه بر تشخیص وضعیت خود، ممکن است لازم باشد که به پزشک مراجعه کنید تا تست مخصوصی به نام آنالیز راه رفتن را روی شما انجام دهد. در این تست، در حین راه رفتن یا دویدن روی تردمیل، یک ویدئو از شما تهیه می‌شود. این ویدئو سپس با حرکت آهسته پخش شده و توسط پزشک تحلیل می‌شود. پزشک توجه می‌کند که شما در حین راه رفتن چطور قدم برمی‌دارید و تمامی حرکات بدن شما را در حالت حرکت آهسته بررسی می‌کند. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید که اسکن فشاری سه‌بعدی از پای شما تهیه کنید. در این تست شما با پای برهنه، روی یک کفی مخصوص می‌ایستید. این کفی دارای حسگرهای بسیاری است که اطلاعات را به کامپیوتر می‌فرستند. این اطلاعات نشان می‌دهند که هر قسمت از پای شما چگونه به زمین فشار وارد می کند. برای بررسی چرخش مچ پا به داخل، پزشک توجه می‌کند که چه میزان از فشار کف پا در سمت داخلی قوس کف پا است.

عوارض چرخش مچ پا به خارج

درمان چرخش مچ پا به خارج

درمان های مختلفی برای پرونیشن بیش از حد وجود دارد و پزشکان، معمولاً ترکیبی از این روش های درمانی را به کار می گیرند. در ادامه برخی از پروتکل های درمانی آورده شده است.

ضربه زدن

وارد آوردن ضرباتی به پا که به روش خاصی انجام می شود، تعادل و حمایت از پا را ایجاد می کند. این روش در بعضی موارد حاد به عنوان خط اول درمان چرخش مچ پا استفاده می شود.

ماساژ دادن

سفت شدن عضلات ساق پا نسبتاً شایع بوده و منجر به پرونیشن پا می شود. سفت شدن عضله، دامنه حرکتی آن را نیز کاهش داده و می تواند احساس درد و گرفتگی عضله را ایجاد کند و در نتیجه، باعث محدودیت حرکتی می شود. کشش و ماساژ عضلات، موجب انعطاف پذیری بهتر، افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات می شود و کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند.

حرکات کششی

این حرکات به انبساط و نرم شدن ماهیچه ها و رباط های سفت کمک می کند و در نتیجه از فشار زیاد و چرخش مچ پا جلوگیری می شود.

تحرک مفصل

این حرکات به مفاصل آسیب دیده و یا کم تحرک کمک کرده تا نرم و منعطف تر شوند و در نتیجه، باعث عملکرد بهتر پا می شوند.

آرتوز

پرکاربرد ترین آرتوزها، کفی ها و کفش های طبی هستند. این آرتوزها می توانند از پرونیشن پا جلوگیری نموده، از پاها حمایت کرده و به آنها امکان عملکرد بهتر را می دهند.

استفاده از کفش مناسب

کفش های با کیفیت و دارای کفی محکم و مناسب، ضربه را به خود جذب کرده و فشاری که به پاها و مفاصل وارد می شود را محدود می کنند. همچنین، برای کنترل پرونیشن پا، کفش هایی با ویژگی های خاص وجود دارند.

بریس

اگر کودک شما به چرخش مچ پا به داخل مبتلا باشد، برای اصلاح راستای قرارگیری استخوان‌های پای او، انجام ورزش‌های تقویتی و کششی همراه با استفاده از بریس پا، بریس زانو و مچ‌بند طبی مخصوص تجویز می‌شود. ممکن است این درمان‌ها تا زمانی که کودک در رشد است، ادامه پیدا کنند و پوشیدن بریس نیز تا پایان عمر توصیه شود تا از بازگشت پا به حالت چرخیده به داخل جلوگیری شود.

دارودرمانی

اگر درد پای شما شدید شود، احتمالاً پزشک شما مصرف داروهای ضدالتهاب را تجویز می‌کند تا التهاب و تورم پا کاهش پیدا کند. در موارد بسیار نادری (مانند دفورمیتی کف پای صاف مادرزادی) ممکن است برای اصلاح چرخش مچ پا به داخل، نیاز به انجام جراحی باشد.

فیزیوتراپی

در صورتی که میزان چرخش مچ پا به داخل شدید باشد، ممکن است نیاز به انجام درمان‌های فیزیوتراپی نیز باشد. پزشک می‌تواند به بیمار حرکات و ورزش‌هایی را آموزش دهد که به توزیع متعادل وزن در پاها کمک می‌کنند و وضعیت چرخش پا به داخل را بهبود می‌دهند.

ورزش برای چرخش مچ پا به خارج

برخی ورزش‌ها و حرکات کششی می‌توانند در تسکین درد و ناراحتی چرخش مچ پا به داخل مؤثر باشند و با کمک به تقویت عضلات کف پا به اصلاح قوس کف پا و راستای قرارگیری مچ پا و زانوها کمک کنند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک گردن و آرتروز گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :فریبا سروی [ 1402-08-23 ]
سلام همیشه کفش هام از ناحیه جلو سمت انگشت ها کج میشن بد فرم میشن خیلی بدم میاد چکار باید کرد

فریبا وهبی [ 1402-06-14 ]

قرآنی [ 1402-05-17 ]
سلام . پرونیشن پا در کودکان درمان میشه دکتر ؟ ممنون از شما

امیررضا حیدری [ 1402-04-14 ]
من 13 ساله ام مچ پای چپ به داخل زده وصافی پادارم انحراف چپ 16وراست 14 لطفا آقای دکتر فلاح چکارکنم ودر ارومیه ساکنم

هلن [ 1402-01-09 ]
عالی بود اطلاعاتتون،در رابطه با بیماری خیلی خوب و جامع توضیح دادید

سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب

درمان زخم های حاد و مزمن با شاک ویو تراپیدرمان زخم های حاد و مزمن با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک درمان غیرتهاجمی با استفاده از یک وسیله درمانی است که با ارسال امواج صوتی به محل آسیب کار می‌ کند. این دستگاه از انرژی جنبشی برای رسیدن به ناحیه مورد نظر از طریق یک اپلیکاتور کوچک در سر دسته شاک ویو تراپی استفاده می‌ کند. ... ادامه مطلب

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟

دلایل کمردرد شامل کار بیش از حد یا عدم فعالیت جسمانی، نامناسب بودن حالت بدن، اختلالات ژنتیکی، استرس روانی، بالا رفتن سن و اختلالات پزشکی از قبیل آرتری ... ادامه مطلب

آرتروز مفاصل چیست؟آرتروز مفاصل چیست؟

هدف از درمان آرتروز، کاهش و کنترل درد، به حداقل رساندن تخریب مفصل، حفظ عملکرد مفصل و افزایش کیفیت زندگی بیمار می باشد. درمان قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما بیماری قابل کنترل کردن است. هرچه درمان سریع تر شروع شود، درمان موثر تر خواهد بود. ... ادامه مطلب