دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / علت درد آرنج و درمان آن بدون جراحی

علت درد آرنج و درمان آن بدون جراحی

آرنج یک مفصل پیچیده است که برای کشیدن، هول دادن و چرخاندن ساعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. درد آرنج معمولاً به علت آسیب دیدگی یا گرفتگی عضلات، استخوان‌ها یا تاندون‌های آرنج به وجود می‌آید. اگرچه درد آرنج یک اختلال جدی در نظر گرفته نمی‌شود می‌تواند زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد؛ زیرا همه افراد برای انجام امور روزمره خود از آرنج استفاده می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برخی از بیماری‌ها و اختلالات آرنج می‌‌تواند باعث بروز درد آرنج شود. برنامه درمان درد آرنج با توجه به علت درد و تاندون‌ها یا مفاصلی که درگیر شده‌ اند طراحی و انتخاب می‌شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی برای رفع درد آرنج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل درد آرنج

آرتروز آرنج

آرتروز یا ساییدگی مفصل آرنج می تواند از علل دردهای مزمن آرنج باشد. بد جوش خوردن شکستگی های آرنج و یا آسیب مزمن بافت های آن به دنبال ضربات وارده می تواند در دراز مدت موجب ساییدگی و آرتروز مفصل آرنج و درد آرنج شود.

تنیس البو

آرنج منشأ بسیاری از عضلات ساعد است. تاندون اکثر عضلات ساعد به سمت داخلی و یا خارجی آرنج می چسبند. عضلات اکستانسور یا بازکننده ساعد به قسمت خارجی و عضلات خم کننده یا فلکسور ساعد به سطح داخلی آرنج اتصال میابند. گاهی اوقات تاندون این عضلات در محل اتصال به استخوان های آرنج دردناک می شود. درد در محل اتصال عضلات اکستانسور یا بازکننده به سطح خارجی آرنج را تنیس البو Tennis elbow یا آرنج تنیس بازان و درد در محل اتصال عضلات خم کننده یا فلکسور به سطح داخلی آرنج را گلف البو Golf elbow یا آرنج گلف بازان می گویند.

بورس اوله کرانون (درد در پشت استخوان آرنج)

در پشت استخوان آرنج و بین آن و پوست، کیسه بافتی ظریفی وجود دارد که به آن بورس اوله کرانون می گویند. التهاب و تورم این بورس می تواند موجب بورسیت اولکرانون و بروز درد پشت آرنج شود.

سندرم تونل کوبیتال (درد در قسمت داخلی آرنج)

این سندرم بیماری است که به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب اولنار در حین عبور از آرنج ایجاد می شود. این بیماری می تواند موجب درد در قسمت داخلی آرنج و احساس گزگز و بیحسی در انگشت کوچک دست شود.

سندرم تونل رادیال

در سندروم تونل رادیال عصب رادیال در حین عبور از آرنج در بین عضلات آن تحت فشار قرار می گیرد. این بیماری می تواند موجب درد در سطح خارجی آرنج و ضعف عضلانی ساعد شود.

عفونت های مفصل آرنج

عفونت های مفصل آرنج و یا بافت های اطراف آن، تومورهای آرنج و بعضی از بیماری های روماتیسمی می توانند موجب درد آرنج شوند

شکستگی و دررفتگی آرنج

شکستگی های آرنج، دررفتگی های آرنج و پارگی عضله دوسر بازویی در آرنج هم می توانند موجب درد آرنج شوند. گاهی اوقات نیز بیماری هایی که منشأ آنها در ناحیه گردن است (مانند آرتروز گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای گردن ) می تواند موجب درد آرنج شود.

علت درد آرنج و درمان آن بدون جراحی

علائم درد آرنج

التهاب و حساسیت قسمت خارجی استخوان آرنج

تشخیص علت درد آرنج

تشخیص درد آرنج عموماً به صورت بالینی، یعنی فقط با ارزیابی سابقه پزشکی شخص و معاینه انجام می شود. با این حال، گاهی اوقات، عکسبرداری از جمله رادیوگرافی برای رد تشخیص شکستگی مورد نیاز است.

سابقه پزشکی

پزشک قبل از معاینه آرنج، در مورد زمان شروع درد آرنج، نوع و دفعات ورزش یا فعالیت های شغلی که انجام می دهید و اینکه آیا اخیراً زمین خورده اید یا ضربه دیده اید، سوال می کند. همچنین او از شما می پرسد که آیا علاوه بر درد، علائم دیگری مانند بی حسی یا گزگز (که نشان دهنده درگیری عصب است)، تورم (که نشان دهنده التهاب است) یا تب (که نشان دهنده عفونت احتمالی است) نیز دارید یا خیر.

معاینه

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ابتدا آرنج، بازو و ساعد را از نظر کبودی، تورم، قرمزی و یا تغییر شکل بررسی می کند. او همچنین استخوان ها، عضلات و تاندون های ساعد و آرنج را فشار داده و آنها را حرکت می دهد تا حساسیت و دامنه حرکت را ارزیابی کند. پزشک علاوه بر معاینه کامل اسکلتی-عضلانی، اعصاب دست را به صورت مختصر برای بررسی اختلالات حسی و ضعف عضلانی معاینه می کند.

تصویربرداری

برای تأیید یا پشتیبانی از تشخیص درد آرنج ممکن است نیاز به تصویربرداری های گوناگونی باشد. مثلاً برای تشخیص شکستگی یا دررفتگی آرنج باید رادیوگرافی انجام داده شود، در حالی که ممکن است برای بررسی بهتر تاندون عضله دوسر خصوصاً اگر در مورد پارگی تاندون تردیدی وجود داشته باشد، ام آر آی توصیه شود.

درمان درد آرنج

استراحت

استراحت دادن به دست و بالا نگه‌داشتنان تا آنجایی که ممکن است (سعی کنید بر روی یک بالش قرار دهید)، می‌تواند در کاهش تورم و درد مؤثر باشد.

دارو درمانی

تزریق پی آر پی (PRP)

پلاکت‌های خون فاکتورهای رشد و ترمیمی را به سمت خود جذب می‌کنند، بنابراین تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به رباط، تاندون و مفصل آرنج می‌تواند ترمیم بافت‌ها را شتاب بخشد. همچنین تزریق پی آر پی قدرت بافت‌های همبند را افزایش داده و درد بیمار را تسکین می‌دهد.

تزریق استروئید

پزشک ممکن است پیشنهاد کند که بیمار تزریق استروئیدیبرای تسکین درد آرنج داشته باشد. درد می‌تواند چند ساعت پس از آن بدتر شود و گاهی اوقات ممکن است شدید باشد و تا 48 ساعت طول بکشد؛ اما اکثر افراد پس از آن بهبود می‌یابند. اگر درد ادامه یابد، بیمار ممکن است به تزریق دوم نیاز داشته باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی راه درمانی برای درد آرنج است و ممکن است برای کمک به ایجاد قدرت در آرنج بیمار و جلوگیری از بازگشت این وضعیت مفید باشد. پزشک به بیمار کمک خواهد کرد تا انعطاف پذیری در آرنج خود را از طریق ورزش حفظ کند یا دوباره به دست آورد. بیمار باید حداقل یک بار در روز آرنج خود را بکشد و تمرینات دامنه حرکتی کلی برای جلوگیری از انقباض انجام دهد.

اوزون درمانی

اوزون تراپی یکی از جدید ترین شیوه‌هایی است که در درمان درد و التهاب مفاصل بدن هم چون ارنج به کار می‌رود. تزریق اوزون سبب رسیدن مقدار زیادی اکسیژن به آرنج شده و علاوه بر ترمیم بافت آسیب دیده باعث فعال سازی سلول‌های بنیادی در آرنج می‌گردد.

ماساژ

هر نوع ماساژی می‌تواند برای درمان درد آرنج استفاده شود. ماساژ در بهبود گردش خون و افزایش آرامش مؤثر است که در اثر انتشار سروتونین به عنوان یک قاتل طبیعی درد و تقویت کننده خلق و خوی عمل می‌کند. پزشک می‌تواند به طور خاص بر روی ناحیه دردناك تمركز كند که به تسکین درد و همچنین ارتقاء انعطاف پذیری و كاهش درد عضلانی كمك می‌كند.

لیزر درمانی

درمان با لیزر توان بالا برای درد آرنج تنیس بازان ثابت کرده است که بسیار مؤثر است؛ اما مهم‌تر از همه، عدم وجود عوارض جانبی مد نظر است.

حرکات اصلاحی برای درد آرنج

به محض اینکه درد شروع به کاهش کرد، ورزش‌های ملایم را شروع کنید. تمرینات ساده می‌توانند به بازیابی دامنه حرکتی شما، حفظ قدرت و کاهش سفتی کمک کنند.

تزریق اپیدورال استروئید که شامل تزریق مستقیم بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه‌های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی غلامی [ 1402-05-17 ]
درد آرنج ناشی از تنیس البو با ارتز درمان میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پادرمان و علائم درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پا

سیاتیک معمولاً با فتق دیسک در ستون فقرات کمری شروع می‌شود. مهره‌های ستون فقرات توسط دیسک‌های گرد، صاف و انعطاف پذیر از بافت همبند جدا می‌شوند. هنگامی که دیسک خراب می‌شود (به دلیل آسیب یا استفاده زیاد) مرکز نرم آن می‌تواند شروع به بیرون زدن از حلقه سخت بیرونی کند یا در اصطلاح فتق کند. ... ادامه مطلب

علائم و درمان التهاب رباط کف پاعلائم و درمان التهاب رباط کف پا

التهاب کف پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ هایی است که باعث درد پاشنه پا می‌ شود. فاسیا پلانتار نواری است از بافت سخت و فیبری که در امتداد کف پا قرار دارد. فاسیای کف پا به استخوان پاشنه و به پایه انگشتان پا می‌ چسبد. این به حمایت از قوس پا کمک کرده و نقش مهمی در مکانیک طبیعی پا در حین راه رفتن دارد ... ادامه مطلب

ورزشهای مناسب برای زانوهاورزشهای مناسب برای زانوها

تقویت عضلات زانو را می‌توان به عنوان یک عامل پیشگیری از درد زانو در نظر گرفت . با چند ورزش میتوان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت كرد که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره شده است. ... ادامه مطلب

آیا آرتروز زانو قابل درمان است؟آیا آرتروز زانو قابل درمان است؟

آرتروز می‌تواند تمام مفاصل بدن را درگیر کند اما زانو، لگن، ستون فقرات و دست بیش از سایر مفاصل دچار آرتروز می‌شوند. در آرتروز، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ساییده شدن استخوان‌ها بر روی هم می‌شود که در نهایت منجر به درد، تورم، خشکی مفصل و ایجاد مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه می گردد. ... ادامه مطلب