دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیده

علت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیده

پاهای اکثر افراد مستقیم رو به جلو یا به سمت بیرون است؛ اما در برخی از افراد، پاها به سمت داخل است. داخل بودن پاها را انحراف پا به داخل یا پاهای کبوتری می‌نامند. وزن بدن افراد سالم بر روی پاها به صورت مناسب پخش می شود تا تعادل در ایستادن و راه رفتن ایجاد شود. هنگام راه رفتن، چنانچه توزیع وزن بدن، بیشتر به سمت داخل یا خارج باشد، سبب چرخش مچ پا به همان سمت خواهد شد. این چرخش برای حرکت و راه رفتن صحیح، مهم و ضروری است؛ اما اگر این چرخش از حد مناسب و طبیعی فراتر رود، موجب آسیب دیدگی پاها خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

چرخش مچ پا به سمت داخل می ‌تواند باعث بروز درد و مشکلات بسیاری برای پاها، مانند آسیب به مچ پا و رباط‌ها شود. این بیماری به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که شایع ترین آنها، ژنتیکی یا نقص مادرزادی است. خانم هایی که اکثراً از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند و موجب قرار گرفتن پاها در وضعیت غیر طبیعی به مدت طولانی می شوند و همچنین افراد مسن با افزایش سن و تضعیف عضلات پاها و در پی آن ضعف مفصل مچ پاها، به مرور دچار این عارضه خواهند شد. در ادامه به بررسی راه های تشخیص، درمان و تمامی نکات مربوطه خواهیم پرداخت.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ، از روشهای غیر جراحی موثری مانند فیزیوتراپی برای درمان چرخش مچ پا به خارج و داخل استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل چرخش مچ پا به داخل

دلیل اصلی چرخش شدید مچ پا به داخل یا هایپرپروناسیون، عدم پایداری استخوان قوزک روی استخوان پاشنه است. این عارضه اغلب مادرزادی است و سبب درد مچ پا می گردد. اکثر اوقات هایپرپروناسیون با پایین بودن قوس کف پا ارتباط دارد، با این حال افراد بسیاری هستند که با وجود داشتن قوس کف پای طبیعی، یا حتی بالا، هم به این عارضه دچار هستند. نظریه‌های زیادی در مورد دلیل بروز این عارضه پزشکی مطرح شده است. منطقی‌ترین آنها این است که عارضه ناشی از معماری خاص بالای استخوان پاشنه است که شیب زیادی نسبت به سطح مفصل دارد. این وضعیت، قوزک را مجبور می‌کند به سمت جلو و داخل بلغزد.

این عارضه، به هر دلیلی که رخ دهد، یک عارضه پاتولوژیک بوده و برخلاف باور عمومی خودبه‌خود رفع نمی‌شود. درست است که کودکان خردسالی که کف پای صافی دارند بعد از بین رفتن چربی نوزادیشان صاحب قوس کف پا می‌شوند؛ اما در هیچ یک از تحقیقات علمی نشان داده نشده که استخوان قوزکی که کج شده با رشد کودک، راستای خود را بدست آورد. در عین حال، عکس این حالت مشاهده شده است، به طوریکه گاهی اوقات با بالا رفتن سن، وضعیت جابجایی استخوان قوزک بدتر می‌شود.

تشخیص چرخش مچ پا به داخل

چرخش پا به داخل ممکن است خفیف و غیر قابل تشخیص باشد و یا آنقدر واضح و آشکار باشد که بر راه رفتن کودک تأثیر گذارد. برای تشخیص چرخش پا به داخل و علت آن، پزشک کودک را در حال ایستادن و راه رفتن مشاهده می‌کند. همچنین پزشک باید پاهای کودک را به آرامی حرکت دهد تا ببیند زانوها چگونه خم می‌شود و به دنبال نشانه‌ای از چرخش یا پیچ خوردگی در باسن کودک بگردد.

ممکن است پزشک بخواهد تصاویری از پاهای کودک نیز گرفته شود. تصاویر ممکن است عکس رادیوگرافی یا سی تی اسکن باشند تا پزشک بتواند حالت قرارگیری استخوان‌ها را ببیند. نوعی فیلم اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی وجود دارد که تصویر متحرک استخوان‌های پا و ران کودک را نشان می‌دهد.

علت های چرخش مچ پا به داخل

درمان چرخش مچ پا به داخل

بسیاری از افراد چرخش مچ پا به داخل را نادیده می‌گیرند و یا آن را به عنوان مرحله ای از رشد بدن تلقی می‌کنند که به خودی خود خوب می‌شود؛ اما چرخش مچ پا به داخل در صورت درمان نشدن منجر به بروز مشکلات و سایر علائم مربوط به بدشکلی پاها می‌شود، از جمله: بونیون (قوز شست پا)، دردهای تشدیدشونده، درد زانو، درد کمر، درد لگن، درد ساق پا و افزایش وزن. معمولاً برای افرادی که به چرخش مچ پا مبتلا هستند ارتز‌ها یا کفی‌های مخصوص (مخصوص کفش) تجویز می‌شوند.

کفش‌های طبی مخصوص

بسیاری از کفش‌های طبی مخصوص دویدن دارای قسمت سخت و برجسته‌ای در قسمت میانی کفی خود هستند. وجود این قسمت باعث می‌شود که در هنگام دویدن، فشار کمتری به قسمت داخلی کفش وارد شود و همین‌طور ناحیه میانی کف پای دونده به خوبی پشتیبانی شود و از چرخش مچ پا یا صاف شدن کف پا در هنگام دویدن جلوگیری شود.

ارتز‌های سایزبندی شده

ارتز‌ها یا کفی‌های طبی دارای انواع مختلفی با سایزهای مختلف هستند. برخی از این کفی‌ها از قبل آماده شده‌اند و می‌توان آنها را به صورت آماده خریداری کرد؛ اما در برخی موارد لازم است که ارتز به طور سفارشی ساخته شود که این مورد با تشخیص پزشک ورزشی یا متخصص پا انجام می‌شود. ارتز‌ها و کفی‌های طبی به خوبی از پا پشتیبانی می‌کنند و از صاف شدن کف پا در هنگام وارد شدن فشار به کف پا (و در نتیجه از چرخش بیش از حد مچ پا) جلوگیری می‌کنند. برای آن‌که بیش از پیش از پای خود محافظت کنید می‌توانید این ارتز‌ها و کفی‌های طبی را همراه با کفشی استفاده کنید که قسمت پاشنه‌ی آن سفت و محکم است.

دارودرمانی

در صورتی‌که درد زیادی دارید، می‌توانید برای تسکین درد خود از مسکن‌های غیرتجویزی (که از داروخانه قابل‌تهیه هستند) مانند ایبوبروفن استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض چرخش مچ پا به داخل

مچ پا اگر چرخش زیادی به سمت داخل داشته و برای درمان آن اقدام نشود، کودک در آینده به دلیل عارضه پنجه کبوتری دچار عوارض زیر می شود:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی برای رفع درد آرنج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اعظم داوری [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر . دختر من 2 سالشه. گاهی پاهاشو به سمت داخل میچرخونه. از کجا بدونم دچار چرخش مچ پا به داخل هست یا نه؟

آکار فتحی پور [ 1402-02-21 ]
سلام خدمت جناب دکتر عزیز پسر من ۱۳ساله ش بیماری سی اف داره از تابستان پارسال تا حالا مچ پاهاش دردمیکنه الان مچ هردو پا انحراف پیدا کردن درد دائمی دارن لطفا خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارسدرد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارس

تونل تارس یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و در زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. یک طرف این کانال استخوان های تالوس (قاپ) و کالکانه (پاشنه) قرار گرفته و در طرف دیگر کانال یک بافت نواری شکل به نام فلکسور رتیناکولوم flexor retinaculum وجود دارد. ... ادامه مطلب

برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟برای در رفتگی مچ دست چه باید کرد؟

در رفتگی مچ دست یکی از مشکلات ارتوپدی دردناک است که علاوه ‌بر دردی که دارد، باعث محدودیت حرکات دست شده و روند زندگی را مختل می کند ... ادامه مطلب

لیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانولیزر درمانی زانو برای درمان انواع دردهای زانو

لیزر درمانی یک درمان جایگزین برای برخی از انواع درد است، مانند درد هایی که اغلب در زانو ایجاد می‌ شود. تحقیقات در مورد لیزردرمانی مقدماتی است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌ دهد که می‌ تواند درد، از جمله درد زانو را کاهش دهد. ... ادامه مطلب

تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو دردتاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد

چاقی و اضافه وزن تاثیر منفی زیادی روی مفصل زانو به عنوان یکی از بزرگترین و کاربردی ترین مفصل بدن می گذارد. ... ادامه مطلب