دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / چگونه بفهمیم به صافی کف پا مبتلا هستیم؟

چگونه بفهمیم به صافی کف پا مبتلا هستیم؟

صافی کف پا یا قوس کم کف پا هنگامی رخ می‌دهد که هیچ فاصله‌ای بین کف پای شما و زمین باقی نباشد، یا فاصله خیلی کمی وجود داشته باشد. این بدان معنا است که پای شما به صورت کاملاً صاف یا تقریباً صاف بر روی زمین قرار می‌گیرد. قوس یا فرورفتگی پا از کودکی ایجاد می‌شود و ممکن است کف پای کودکان در هنگام ایستادن، به دلیل وجود بافت‌های نرم قوس نداشته باشند و فقط در صورت ایستادن کودک روی انگشتان پا این قوس قابل مشاهده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

صافی کف پا به دلایل مختلفی مانند صدمات، عوامل ژنتیکی، آرتروز یا بیماری دیگر رخ می‌دهد. گاهی اوقات فشار زیاد بر روی پا، عدم تعادل عضلات و فشار ناشی از وزن بدن می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در قوس طبیعی پا شود. درمان صافی کف پا به علائم و علت اصلی این بیماری بستگی دارد. پزشک گزینه‌های درمانی خاصی را به بیماران پیشنهاد می‌کند که در ادامه ذکر میشود.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان می تواند مرکز مناسبی جهت کمک به کودکان و بزرگسالانی باشد که به صافی کف پا مبتلا هستند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

دلایل ایجاد صافی کف پا

صافی کف پا در اثر عوامل مختلفی مانند آسیب‌دیدگی، عوامل ژنتیکی، التهاب مفاصل و یا بیماری ایجاد می‌شود. در برخی از مواقع وارد شدن فشار بیش از حد بر پاها، عدم تعادل عضلانی یا فشار ناشی از وزن بدن می‌تواند باعث بروز ناهنجاری در قوس کف پا شود. دلایل ایجاد صافی کف پا شامل موارد زیر می‌باشند:

علائم صافی کف پا

علائم شایع صافی کف پا عبارتند از:

عوامل مؤثر در بروز صافی کف پا

عوامل زیر در ایجاد صافی کف پا مؤثر هستند:

صافی کف پا در بزرگسالان

انواع صافی کف پا

صافی انعطاف‌پذیر کف پا

این نوع صافی کف پا در دوران کودکی ایجاد می‌شود. در صافی انعطاف‌پذیر کف پا، در حالت نشسته و ایستادن بر روی پنجه، قوس کف پا وجود دارد؛ ولی در زمانی که پا بر روی زمین قرار می‌گیرد، قوس از بین می‌رود.

صافی غیر قابل انعطاف کف پا

این نوع صافی کف پا (صافی کف پای بزرگسالان) در اثر ضعیف شدن تاندون عضله درشت‌نی خلفی (تیبیال) که سبب حفظ قوس کف پا می‌شود، به وجود می‌آید.

صافی کف پا در بزرگسالان چیست؟

صافی کف پا در بین بزرگسالان، قوس افتاده نام دارد. تمامی بزرگسالان دچار صافی کف پا نیستند؛ اما بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند. افراد دارای اضافه وزن باید وزن بیشتری را در حین راه رفتن یا ایستادن بر روی پاهای خود وارد ‌کنند. با گذشت زمان، این مسئله باعث ضعیف شدن اجزای تشکیل دهنده قوس می‌شود و در نتیجه قوس را از بین می‌برد.

تشخیص صافی کف پا

پزشک برای تشخیص مشکل از بیمار می‌خواهد که روی پنجه بایستد. اگر قوس کف پا ایجاد شود، صافی کف پا از نوع منعطف است و نیازی به آزمایش‌های بیشتر یا درمان نیست. اگر بیمار درد داشته باشد یا هنگام ایستادن روی پنجه قوسی ایجاد نشود، صافی کف پا از نوع سخت است و باید آزمایش‌های بیشتری از قبیل موارد زیر انجام شود:

تأثیر کف پای صاف بر چشم

صافی کف پا ارتباطی با کمردرد و یا کاهش بینایی ندارد.

عوارض صافی کف پا

از آنجا که عارضه صافی کف پا نمی تواند حمایت دامنه حرکتی لازم برای پاهای شما را فراهم آورد، احتمالاً درد پا را در این ناحیه احساس خواهید کرد. حالتی به خار پاشنه کف پا در افرادی که کف پایشان صاف است نیز بیشتر دیده می شود. خار پاشنه کف پا زمانی اتفاق می افتد که تاندون های پا بیش از حد کشیده شوند. این وضعیت باعث درد شدید پا، به خصوص در سمت صبح می شود. صافی کف پا باعث ایجاد وضعیت دیگری به نام چرخش بیش از حد پا به سمت داخل می شود، این زمانی رخ می دهد که هنگام راه رفتن مچ پا به سمت داخل می چرخد. این امر می تواند منجر به درد پا و مچ پا شود. از آنجا که پاهای شما وظیفه حمایت از وزن کل بدن شما را دارد، داشتن کف پای صاف و چرخش بیش از حد پا به سمت داخل می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هم ترازی و توازن ستون فقرات گردد. همچنین ممکن است متوجه شوید که در ناحیه باسن، زانو و کمر نیز مشکل دارید.

درمان کف پای صاف در بزرگسالان

صافی کف پا تا هر سنی قابل درمان است؛ اما درمان آن در سنین پایین سریعتر و راحتتر انجام می شود. پزشکان از روشهای زیر برای درمان کف پای صاف بزرگسالان استفاده می کنند:

  1. پوشیدن کفش مناسب برای کف پای صاف
  2. استفاده از کفی، مچ بند یا آرتزهای مخصوص
  3. کاهش وزن
  4. کاردرمانی صافی کف پا
  5. فیزیوتراپی صافی کف پا
  6. جراحی کف پای صاف
  7. همچنین برای کاهش درد و التهاب پا، ممکن است تزریق کورتیزون مفصلی و داروهای مسکن تجویز شود که این درمانهای دارویی به تنهایی مؤثر نیستند و باید در کنار روشهای بالا از آنها استفاده کنید.

درمان کف پای صاف بدون جراحی

تکنیک درمان دستی (MTT) که عبارت است از ماساژ درمانی که شامل ماساژ بافت‌های نرم، ماساژ مالشی عمیق، کشش دستی و متحرک‌ سازی مفاصل می‌شود که توسط یک فیزیوتراپ برای درمان کف پای صاف و بازیابی قابلیت تحرک و دامنه حرکت مچ پا و تاندون‌ها انجام می‌گیرد.

کورتیکواستروئید منبع رایج تسکین درد ناشی از صافی کف پا هستند؛ اما فقط باید افرادی از آنها استفاده کنند که درد زیادی را تجربه می‌کنند و حتی داروهای خوراکی تسکین درد نیز قادر به تسکین آن نیستند. کورتیکواستروئیدها تسکین خوبی از درد دارند و همچنین می‌توانند التهاب پا را کاهش دهند.

استفاده از کفش‌هایی که می‌توانند به شکل بهتری از قوس کف پا حمایت کنند و یا استفاده از کفی طبی با همین کارکرد، می‌تواند از خستگی و درد پا بکاهد. کفی‌های طبی در درون کفش قرارگرفته و به نحو مطلوب تری از پای شما حمایت می‌کنند و به آن حالت می‌دهند. این کفی‌ها به ‌صورت سفارشی و بر روی قالب پای فرد ساخته می‌شوند. همه کفشها یک شکل نیستند. افراد مبتلا به صافی کف پا نیاز دارند تا از قوس کف پای آنها حمایت شود با این ‌حال حمایت بیش ‌از حد نیز می‌تواند به‌ نوبه‌ی خود باعث ایجاد درد شود. استفاده از کفش مناسب بسیار مهم است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که اساساً شامل ایجاد یک سری پالس‌های موج آکوستیک با انرژی کوتاه است که مستقیماً روی ناحیه اعمال می‌شوند. شاک ویو تراپی می‌تواند انواع مختلفی از بیماری‌ها را درمان کند؛ اما بیشتر برای افرادی که دچار آسیب‌های مزمن (بیش از شش هفته) هستند و به درمان‌های مرسوم پاسخ نداده‌اند مناسب است. در طی شاک ویو تراپی از ژنراتور پنوماتیک برای انتقال فیزیکی موج ضربه‌ای از طریق پوست به بدن استفاده می‌شود. امواج آکوستیک با انرژی کوتاه که از طریق سطح پوست منتقل می‌شوند به صورت مدور در بدن پخش می‌شوند و بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف ناحیه درد واکنش نشان می‌دهد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان ، از روشهای غیر جراحی موثری مانند فیزیوتراپی برای درمان چرخش مچ پا به خارج و داخل استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حیدری [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر . برای درمان صافی کف پا ، تا چه مدت باید از کفی طبی استفاده کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟

فلج بلز به یک نوع ضعف یا فلج شدگی گفته می‌ شود که بر روی رشته های عصبی که وظیفه کنترل عضلات صورت را برعهده دارند تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب

علت و درمان درد مچ پا چیست؟علت و درمان درد مچ پا چیست؟

در صورت آسیب دیدن هرکدام از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها در ناحیه مچ پا ممکن است درد ایجاد شود. ... ادامه مطلب

آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

ابتلا به آرتروز می‌ تواند تا حدی آزار دهنده باشد که در انجام فعالیت‌ های روزانه‌ فرد اختلال ایجاد کند. از آنجایی که بیماری آرتروز با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌ شود ، بسیار اهمیت دارد که هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید .در این مقاله به بررسی درمان آرتروز زانو با استفاده از طب فیزیک می پردازیم. ... ادامه مطلب

درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRPدرمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRP

آسیب روتاتور کاف آسیبی است که بر عضلات و تاندون‌ های شانه تاثیر می‌ گذارد. این یک علت شایع شانه درد است، به ویژه در افراد مسن و فعال. گزینه‌ های جراحی و غیرجراحی برای درمان آسیب روتاتور کاف وجود دارد. ... ادامه مطلب