دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکی

علائم و درمان سردردهای تنشی توسط متخصصان طب فیزیکی

به درد مداومی که مرتباً در اطراف سر احساس می‌شود و با فشار و گرفتگی همراه است، سردرد تنشی گفته می‌شود. این سردردها به علت عوامل متعددی ایجاد می‌شوند و به عنوان شایع‌ترین نوع سردرد در بزرگسالان شناخته می‌شوند. به طور کلی سردردهای تنشی به عنوان یک عارضه حاد رخ می‌دهند؛ اما در عین حال می‌توانند حالت مزمن نیز پیدا کنند. برای افرادی که از سردردهای تنشی مزمن رنج می‌برند عموماً انجام کارهای روزمره بسیار دشوار است. در موارد خاصی سردردهای تنشی می‌توانند بسیار شدید باشند و در روند کارهای روزمره بیمار اختلال ایجاد کنند. از آنجا که این نوع سردرد حالت مداوم دارند، حفظ تمرکز در طی ساعت‌های کاری برای بیمار بسیار دشوار خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

افرادی که از سردردهای مزمن تنشی رنج می‌برند معمولاً برای کنترل علائم این عارضه به داروهای مسکن وابسته هستند. این داروها ممکن است به صورت موقتی درد را تسکین دهند؛ اما عموماً دارای عوارض جانبی هستند. طب فیزیکی متداول‌ترین روش غیردارویی برای درمان سردرد تنشی است. تمرین‌های گردن، تن‌آرامی، ماساژ، حرکات اصلاحی حالت اندامی، تکنیک‌های جمجمه‌ای ـ گردنی، گرمادرمانی (ترموتراپی)، موبیلیزاسیون مهره‌ها و کشش روش‌های مؤثری برای کاهش علائم سردرد تنشی، از قبیل شدت و تناوب درد محسوب می‌شود.

متخصصان طب فیزیکی وتوانبخشی از ترکیبی از درمانهای مختلف مانند ماساژ و آزادسازی بافت‌ها، آزادسازی نقاط تریگر پوینت، جااندازی مفاصل، تکنیک های انرژی عضلانی و ماساژ بافت‌های نرم برای کنترل انواع سردرد از جمله سردردهای تنشی و سردردهای عصبی و میگرنی استفاده می‌کنند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل سردرد تنشی

برای بروز سردردهای تنشی تنها یک علت خاص وجود ندارد. اغلب این سردردها با تحریک استرس‌های شغلی، تحصیلی، خانوادگی یا حوادث اتفاق می‌افتند. اغلب مردم متوجه نیستند که احساس خستگی یا استرس دارند؛ اما حتی کارهای ساده ممکن است در گردن، سر و شانه‌ها ایجاد فشار کنند.

سردردها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند:

  1. استرس به علل مختلف از قبیل استرس‌های فیزیکی یا فیزیولوژیک در محل کار، تحصیل یا زندگی
  2. استراحت یا خواب ناکافی
  3. وضعیت بد ارگونومیک بدن به دلیل استفاده زیاد از کامپیوتر، مطالعه زیاد، رانندگی
  4. آسیب و ضربه به سر و گردن
  5. استرس‌های روانی و عاطفی مانند افسردگی و اضطراب
  6. گرسنگی
  7. خستگی
  8. فقرآهن
علائم و درمان سردردهای تنشی

علائم سردرد تنشی

علائم و نشانه های سردرد تنشی عبارتند از:

سردرد تنشى به دو دسته اصلی تقسیم می شود: اپیزودیک و مزمن.

  1. سردرد تنشى اپیزودیک (سردرد تنشى اپیزودیک می تواند از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشد. سردردهای تنشى تکرار شونده حداقل به مدت سه ماه کمتر از 15 روز در ماه ایجاد مى شود. سردردهای تنشى اغلب ممکن است مزمن شوند.)
  2. سردرد تنشى مزمن (این نوع سردرد تنشى طولانی مدت است و ممکن است مداوم باشد. اگر سردردها پانزده روز در ماه یا بیشتر به مدت سه ماه طول بکشد، مزمن شناخته مى شوند.)

انواع سردرد تنشی

سردردهای تنشی بسته به چگونگی ایجاد آن به دو دسته اصلی شامل سردرد تنشی مزمن و سردرد تنشی حاد تقسیم می‌شوند.

سردرد تنشی حاد یا اپیزودیک این سردردها معمولاً به ندرت اتفاق می‌افتند. بر اساس منابع مربوط به حرفه پزشکی، سردردی که کمتر از 15 روز در ماه رخ می‌دهد، سردرد حاد گفته می‌شود. سردرد حاد ممکن است فقط یک یا دو بار در هفته رخ دهد و عموماً فقط به مدت کوتاهی ادامه پیدا می‌کند.

سردرد مزمن برخلاف نوع حاد، این سردردها اغلب اوقات رخ می‌دهند و در برخی موارد ممکن است به صورت روزانه بروز کنند. این سردردها در مقایسه با سردردهای حاد معمولاً شدت بیشتری دارند و به طور کلی مدت زمان طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کنند و حتی ممکن است در صورت مصرف داروهای مسکن برای کنترل آن، سردردهای برگشتی متوالی به دنبال هم رخ دهند. سردردهای مزمن در مراحل اولیه به صورت یک سردرد حاد شروع می‌شوند و سپس در طی یک دوره زمانی، حالت حاد پیدا می‌کنند و اغلب اوقات اتفاق می‌افتند و مدت زمان طولانی‌تری هم ادامه پیدا می‌کنند.

تشخیص سردرد تنشی

برای تشخیص سردردهای تنشی، پزشک پیشینه کاملی از بیمار تهیه خواهد کرد و یک معاینه جسمی کامل انجام خواهد داد. انجام معاینات نورولوژیک نیز ممکن است توصیه شود. پزشک موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

در برخی موارد آزمایشات عکسبرداری توصیه می‌شود:

درمان سردرد تنشی با طب فیزیکی

متخصصین طب فیزیکی برای افزایش حرکت و تسکین درد و کشش عضلات پشت گردن از تکنیک خاصی به نام درمان دستی استفاده می‌کنند. تکنیک‌های دستی ثابت شده برای کاهش سفتی مفاصل و عضلات، افزایش تحرک سر و گردن، کاهش تنش و اسپاسم عضلات و بهبود عملکرد عضلات طراحی شده اند. متخصص طب فیزیکی تمریناتی را برای افزایش قدرت عضلات به شما می‌آموزد که به ایجاد ثبات در قسمت فوقانی کمر و گردن شما کمک می‌کند و وضعیت و استقامت شما را بهبود بخشد و نشستن یا ایستادن را برای مدت طولانی تری بدون ناراحتی برای شما آسان تر کند. تحقیقات نشان داده است که انواع مختلف تمرینات خاص باعث کاهش درد، بهبود مقاومت، کاهش التهاب و بهبود کلی فرد می‌شود. علاوه بر تمرینات تجویز شده اختصاصی، برنامه‌های تمرینی در منزل بخشی اساسی از برنامه درمانی است.

راهبردهای آموزشی برای کاهش شدت و یا دفعات سردرد مفید واقع شده اند. این اقدامات شامل شناسایی عوامل محرک فردی (به عنوان مثال، رژیم غذایی، خواب، عادات حرکتی / وضعیتی، عوامل استرس زا، مصرف آب) است. اقدامات مؤثر برای کاهش علائم نیز شامل طیف گسترده ای از تکنیک‌های آرام سازی است. متخصصین طب فیزیکی روش‌های بهبود وضعیت بدن را به شما می‌آموزند. این تمرینات می‌تواند تنها هل دادن قفسه سینه به بیرون یا کشیدن تیغه‌های شانه به عقب باشد، تغییرات جزئی در زندگی روزمره می‌تواند وضعیت را به طور چشمگیری بهبود ببخشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

انواع مختلفی از بیوفیدبک وجود دارد. متداول ترین نوع، تنش عضلانی را اندازه گیری می‌کند و میزان فعالیت الکتریکی عضله را به صورت بصری یا شنیداری به گونه ای نشان می‌دهد که به بیماران امکان می‌دهد ماهیچه‌های خود را شل کنند. در فرم دیگر از میزان رطوبت سطح پوست به عنوان منبع بازخورد استفاده می‌شود. دو فناوری جدیدتر اجازه می‌دهد تا منبع بازخورد فعالیت قلبی و فعالیت امواج مغزی (آلفا) کنترل شود. چندین مطالعه با کیفیت انجام شده است که فوایدی را برای بیوفیدبک عضلانی، به ویژه در سردرد تنشی نشان می‌دهد.

عوارض سردرد تنشی

سردردهای تنشی اغلب به درمان پاسخ می دهند و به ندرت باعث آسیب دائمی عصبی می شوند. با این حال، سردرد تنشی مزمن می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این سردردها می تواند شرکت در فعالیت های بدنی را برای شما دشوار کند.

آب درمانی یکی از روشهای موثر برای کاهش درد و توانبخشی بسیاری از مشکلات اندام اسکلتی - عضلانی است. برای دانستن نکات مهم آب درمانی، شما را به مطالعه مطلب بررسی تأثیر و مزایای آب درمانی در طب فیزیکی دعوت میکنیم.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :حسن یاوری [ 1402-05-17 ]
دکتر خسته نباشی . من کناره های سرم توی گرما درد میگیره . این از علائم میگیرن هستش؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟

سرخوردگی مهره‌ کمر به وضعیتی گفته می شود که در آن یکی از مهره های ستون فقرات شما به سمت جلو حرکت می کند و روی مهره پایینی خود سر می خورد ... ادامه مطلب

بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟

در اکثر موارد، بیرون زدگی دیسک گردن خود به خود و بدون آنکه دلیل آن مشخص شود، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام میشود؟جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام میشود؟

به طور کلی، هدف جراحی کم تهاجمی ستون فقرات (MIS) تثبیت استخوان‌های مهره‌ای و مفاصل نخاعی و یا کاهش فشار وارد شده بر اعصاب نخاعی است که اغلب در نتیجه شرایطی مانند بی ثباتی ستون فقرات، خار استخوان، فتق دیسک، اسکولیوز یا تومورهای نخاعی بوجود آمده است. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنیعلت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنی

سرخوردگی مهره ها، عارضه ای است که در مهره های ستون فقرات رخ می دهد و به این صورت است که یکی از مهره ها بر روی مهره زیرین به جلو یا عقب می لغزد ... ادامه مطلب