دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟

چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟

امروزه فیزیوتراپی از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ زیرا افراد در هر سنی می‌توانند با مدیریت و حفظ شکل و سلامتی خود، مزایای حاصل از فیزیوتراپی را دریافت کنند و در نتیجه از آسیب یا بیماری جلوگیری کنند. فیزیوتراپی شاخه‌ای از پزشکی است که از تکنیک‌های مختلفی برای درمان بیشتر آسیب‌ها استفاده می‌کند. همچنین ممکن است از روش‌های درمانی مانند گرما درمانی، سونوگرافی و تمرینات، برای بهبود شما استفاده کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در واقع فیزیوتراپی، مجموعه‌ای از خدمات تخصصی را برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، آسیب‌دیدگی محل کار و آسیب‌های ورزشی، قطع عضلات، مفاصل، سکته مغزی، آسیب مغزی، ضایعات نخاعی و عصبی و حتی سرطان، ارائه می‌کند. فیزیوتراپی می‌تواند به تمامی افراد با هر سنی کمک کند. بیماری‌ها و آسیب‌های بسیاری با فیزیوتراپی درمان می‌شوند. فیزیوتراپی ممکن است به عنوان یک درمان مستقل و یا به عنوان درمان مکمل در کنار سایر درمان‌ها انجام شود.

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

کاربرد فیزیوتراپی در درمان و توانبخشی بیماریها

درمان با فیزیوتراپی در مقایسه با جراحی و سایر روش های درمانی کم هزینه تر و ایمن تر می باشد و تأثیر زیادی در بهبود مشکلات ناشی از بیماری ها دارد. همچنین فواید فیزیوتراپی بیشتر از فواید به سایر روش های درمانی است. برخی از این بیماری ها و اختلالات قابل درمان با این روش عبارتند از:

انواع فیزیوتراپی

مزایای انجام فیزیوتراپی

انواع فیزیوتراپی

متد‌های درمانی مورد استفاده در فیزیوتراپی شامل:

فیزیوتراپی پا

پا درد مانند شرایط درد پاشنه پا ، مینیسک زانو ، تاندونوز آشیل، عصب سیاتیک و… می تواند در زندگی بسیار مشکل ساز باشد. اگر بعد از دو هفته به کار گرفتن روش های محافظه کارانه، پا درد بهبود پیدا نکرد و یا اگر ورزش، درد را بدتر کرد، می توان به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرد. بسیاری افراد با توصیه های پزشکی فیزیوتراپیست ها در کلینیک فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی، به بهبودی نزدیک می شوند. یک فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی پا جهت درمان پا درد ابتدا ارزیابی کاملی از بیمار انجام می دهد که شامل موارد زیر است:

بعد از انجام ارزیابی کامل، فیزیوتراپیست در مورد گزینه های موجود و بهترین برنامه درمانی متناسب با نیازهای بیمار صحبت خواهد کرد. این مسئله نیز ممکن است شامل طیف وسیعی از گزینه ها باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

فیزیوتراپیست با برنامه درمانی، پیشرفت بیمار را کنترل می کند و کمک می کند تا به زندگی روزمره برگردد. یک برنامه کاملاً مناسب باید شامل دامنه حرکت، تقویت، انعطاف پذیری و تعادل باشد. تمرینات در فیزیوتراپی پا باید متناسب با نیازها و اهداف خاص هر فرد باشد.

فیزیوتراپی کمر

بیشتر کمردردها به درمان فیزیوتراپی پاسخ می‌دهند و کمک می‌کنند بیمار از درد رهایی پیدا کند. ارزیابی زودهنگام و دقیق بسیار مهم است؛ زیرا آسیب دیدگی‌های کمر اگر بلافاصله برطرف نشوند ، به مرور زمان بدتر می‌شوند. بسته به تشخیص خاصی که برای علت کمردرد هر فرد انجام شده، درمان خاص آن فرد نیز متفاوت خواهد بود؛ اما گزینه‌های درمانی بسیاری برای کمک به بیماران وجود دارند. اولین مرحله مدیریت درد همیشه برطرف کردن التهاب و تورم است تا بتوان آسیب مستقیمی که در ناحیه ایجاد شده را برطرف کرد. در این خصوص بسته به آسیب خاص ایجاد شده، استفاده از سوزن کاری خشک (درای نیدلینگ) ، تحریک الکتریکی و همچنین ماساژ درمانی و ترکشن ممکن است مفید باشد.

فیزیوتراپی دست و شانه

درمان‌های دست و شانه درد مجموعه‌ پیچیده شرایطی است که نیاز به مدیریت دارد و بر اساس یک دسته تمرینات استاندارد نیست، بلکه رویکردی است که به شکل خاص برای هر فرد برای مدیریت شرایط او تنظیم و ارائه می‌شود. متخصصین فیزیوتراپی با استفاده از یک رویکرد جامع و با استفاده از تمرینات قدرتی، درمان‌های دستی، تیپینگ، تمریناتی که با کش‌های قدرتی انجام می‌شوند و رهاسازی بافت نرم، به خوبی می‌توانند به بیماران در بهبودی از این مشکل یاری کنند. مجموعه اعمالی که در فیزیوتراپی دست و شانه قابل انجام می باشد:

فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان درد مزمن گردن است. اکثر برنامه‌های فیزیوتراپی برای گردن درد شامل استفاده از روش‌های درمانی برای کاهش درد و یا سفتی گردن به اندازه‌ای است که بتوان برنامه ورزشی تقویت و کشش گردن را شروع کرد. روش‌ها و تمرینات خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی و نیز مدت زمان برنامه‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است.

انواع متعددی از تمرین ها و تکنیک ها وجود دارند که فیزیوتراپیست شما با استفاده از آنها سفتی گردن ر ا کاهش داده، عضلات گردن و نواحی اطراف آن را تقویت کرده و عملکرد طبیعی گردن را احیا می کند. در حین جلسات فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات حمایت کننده از گردن، شماری از ورزش ها را انجام خواهید داد. همچنین نحوه بهبود پوسچر (وضعیت بدنی) و دامنه حرکتی را یاد خواهید گرفت.

فیزیوتراپیست برای کاهش سفتی و بهبود حرکت و افزایش دامنه حرکتی، مفاصل گردن و پشتی را با انجام درمان های دستی همانند موبیلیزیشن مهره ای متحرک می کند. در مواردی که درد و سفتی عضلانی وجود دارد، فیزیوتراپیست ابتدا باید با استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی همانند استفاده از گرما، سرما، تحریکات الکتریکی عصب و عضله، کاپینگ (بادکش) و ماساژ این مشکلات را برطرف سازد و سپس درمان دستی را انجام دهد.

سه روش متداول برای انجام ترکشن گردن وجود دارد: ترکشن دستی، ترکشن مکانیکی و ترکشن الکتریکی. ترکشن دستی گردن یکی از روش هایی است که توسط فیزیوتراپیست برای تسکین درد و بهبود عملکرد گردن انجام می شود. با این تکنیک، گردن به آرامی صاف شده، فواصل مابین مهره های گردنی باز می شود و به صورت موقتی فشار روی دیسک های مبتلا کاهش می یابد. برای انجام ترکشن مکانیکی از سیستم قرقره استفاده می شود. این کشش باید توسط فیزیوتراپیست به صورت کنترل شده و تحت نظر انجام شود. در غیر این صورت می تواند بسیار خطرناک باشد.کشش گردن با استفاده از دستگاه الکتریکی ممکن است به صورت مداوم و یا منقطع انجام شود. در کشش منقطع دوره های کوتاه کشش و استراحت با فواصل زمانی برروی گردن اعمال می شوند.

در لیزر درمانی از طول موج های خاصی از نور استفاده می شود که خاصیت ضد التهاب و تورم بر روی سلول ها و بافت های بدن دارند. بعلاوه ، لیزر با انتقال انرژی به داخل بدن، فرآیند طبیعی درمان را تسریع می سازد. بنابراین با استفاده از لیزر، بافت های آسیب دیده گردن از جمله دیسک گردن، تاندون یا مفصل آسیب دیده با سرعت بیشتری ترمیم می شوند.

فیزوتراپیست با استفاده از دستگاه های مختلفی فیزیوتراپی گردن را انجام می دهد. از جمله این دستگاه ها می توان به اولتراسوند، دستگاه تحریک الکتریکی (تنس)، شاک ویو، لیزر پرتوان یا مگنت اشاره کرد. کاربرد این دستگاه ها به مشکل بیمار، تجویز پزشک و بررسی فیزیوتراپیست بستگی دارد.

هزینه فیزیوتراپی

هزینه فیزیوتراپی با توجه به منطقه ای که مرکز فیزیوتراپی در آنجا قرار گرفته است، متغیر می باشد. هر چه تجهیزات این کلینیک ها به روز تر باشد، هزینه های آن نیز افزایش پیدا می کند؛ ولی برای محاسبه دقیق هزینه فیزیوتراپی، به تعداد جلساتی که نیاز است مراجعه کنید نیز بستگی خواهد داشت.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض فیزیوتراپی

درد از عوارض فیزیوتراپی

یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی که احتمالاً در طول درمان به آن مبتلا خواهید شد درد است. با شروع توانبخشی و بهبودی ممکن است درد پایه ای شما بیشتر شود و این ممکن است منجر به سردرگمی و کم شدن انگیزه برای ادامه درمان فیزیوتراپی شود. پزشک ممکن است برای کمک به کنترل درد، 30 دقیقه قبل از جلسه درمانی مصرف داروهای ضد درد خوراکی را به شما توصیه کند. گرما، سرما، یا درمان‌های موضعی بعد از یک جلسه، طبق دستور پزشک شما، ممکن است باعث کاهش درد شود.

تورم از عوارض فیزیوتراپی

تورم یکی دیگر از عوارض جانبی رایج در درمان فیزیوتراپی است. از آنجا که پزشک عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های شما را برای تقویت آنها به چالش می‌کشد، بدن شما ممکن است با افزایش ادم یا تورم به آن پاسخ دهد. تورم می‌تواند باعث درد بیشتر و محدودیت‌های عملکردی شود.

امروزه برای درمان درد زانو از روشهای غیر جراحی متعددی استفاده می‌شود که یکی از موثرترین آنها تزریق پی آر پی است. تزریق پی آر پی در اصفهان با نتایج بسیار درخشان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-07-16 ]
سلام من دست چپم از بازو شکست متاسفانه مرتب فیزیوتراپی نرفتم و دامنه حرکت دستم کم شده و دستم خیلی درد می کنه لطفا منو راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟سلول درمانی در مبتلایان آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟

سلول درمانی شاخه‌ای ازعلم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌ های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و یا اعضای بدن بیمار استفاده می‌ شود .در این مقاله به بررسی سلول درمانی در مبتلایان به آرتروز می پردازیم . ... ادامه مطلب

انگشت چکشی پا؛ درمان با روشهای غیر جراحی در کلینیک طب فیزیکیانگشت چکشی پا؛ درمان با روشهای غیر جراحی در کلینیک طب فیزیکی

انگشت چکشی در اثر عدم تعالی در عضلات اطراف مفصل پا به وجود می‌ آید. در طی این ناهنجاری، انگشت پا از محل مفصل میانی خود به سمت پایین خمیده می‌ شود و باعث می‌ شود که انگشت به شکل یک چکش دربیاید. ... ادامه مطلب

پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟پارگی تاندون شانه چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

آسیب دیدن تاندونی که شانه را می چرخاند، یکی از شایع ترین دلایلی است که سبب درد شانه می شود. سه عارضه متداول این عضو عبارتند از سندرم گیر کردن تاندون چرخاننده شانه، پارگی و التهاب تاندون شانه.در این مقاله به بررسی درمان پارگی تاندون شانه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تأثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد ... ادامه مطلب