دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

درد عضلانی (مانند درد پایین کمر ) و اسپاسم های عضلانی مشکلات بسیار شایعی هستند و میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اسپاسم های عضلانی و درد اغلب با شل کننده‌های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می‌شوند که سیستم عصبی را برای تسکین موقت درد سرکوب می‌کنند. متوکاربامول یکی از داروهای شل کننده عضلات است. متوکاربامول معمولاً با نام تجاری Robaxin به فروش می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد که متوکاربامول در درجه اول با سرکوب سیستم عصبی با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی از ستون فقرات عمل می‌کند. همچنین ممکن است استیل کولین استراز، آنزیمی که تجزیه کننده انتقال دهنده عصبی استیل کولین است که نقش مهمی در فعال سازی عضلات دارد، مسدود کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگرچه از این دارو به عنوان آرامش بخش عضله یاد می‌شود، به نظر نمی‌رسد که متوکاربامول مستقیماً روی انقباض عضلات تأثیر بگذارد. با این وجود، متوکاربامول ممکن است دوره مقاومت عضلات را افزایش دهد، این دوره زمانی است که ماهیچه شل می‌شود و قادر به پاسخگویی به سیگنال‌های اعصاب نیست.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

متوکاربامول چیست؟

داروی متوکاربامول از دسته ی داروهای شل کننده ی عضلانی می‌باشد که برای تسکین دردهای عضلانی حاد و استخوانی (در یک دوره ی کوتاه مدت) به کار می‌رود. متوکاربامول جایگزین درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی، طب فیزیکی و سایر درمان‌های تجویز شده توسط پزشک برای مشکل عضلانی نیست.

مزایای متاکاربامول

آمپول متوکاربامول برای کمر درد

فرم تزریقی متوکاربامول همچنین در کنترل انقباضات عضلانی بیماری کزاز تجویز می‌شود. گرفتگی‌های عضلانی (افراد بالای 18 سال) برای دردهای متوسط معمولاً دوز 1000 میلی گرم این دارو به داخل عضله و یا به صورت وریدی تزریق خواهد شد. برای دردهای شدید و یا بعد از عمل جراحی دوز 1000 میلی گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت یک بار تزریق شده که نباید این کار بیش از 3 روز انجام شود.

کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

دوز مصرف متوکاربامول

مقدار مصرف متوکاربامول بر اساس سن، بیماری و تجویز پزشک می باشد. قرص متوکاربامول برای اسپاسم عضلانی مقدار 1500 میلی گرم، 4 بار در روز به مدت 48 ساعت تا 72 ساعت مصرف می شود. مقدار نگهدارنده متوکاربامول 4000 تا 4500 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم استفاده می شود و حداکثر دوز روزانه 4 گرم است. برای تزریق عضلانی یا وریدی آمپول متوکاربامول مقدار 1000 میلی گرم می باشد، البته در صورت نیاز هر 8 ساعت ادامه دارد و حداکثر دوز روزانه 3 گرم است.

توصیه های مصرف متوکاربامول

قبل از شروع درمان با داروی متوکاربامول، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی رو به رو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.

  1. دوز و مقدار داروی متوکاربامول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است، استفاده نمایید و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  2. در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت داروی متوکاربامول، به محض یادآوری، آن را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامه ی مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  3. قرص متوکاربامول را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.
  4. مصرف فرم تزریقی متوکاربامول فقط باید با نظر پزشک و در مراکز درمانی تزریق گردد؛ زیرا احتمال بروز شوک ناشی از حساسیت دارویی، تشنج و مشکلات خونی از عوارض تزریق این دارو می‌باشد.
  5. اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

ملاحظات مصرف قرص متاکاربامول

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض قرص متاکاربامول

خواب آلودگی و سرگیجه رایج‌ترین عوارض جانبی مرتبط با شل کننده‌های عضلانی است؛ بنابراین از انجام کارهایی که نیاز به توجه کامل شما دارند خودداری کنید. علاوه بر این، در صورت داشتن برخی شرایط پزشکی، از جمله کبد یا کلیه، بیماری قلبی، دیابت یا تشنج، پزشکان شل کننده‌های عضلانی را توصیه نمی‌کنند. این مشکلات سلامتی خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از شل کننده‌های عضلانی حاوی API، متوکاربامول ممکن است منجر به عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی شود. در زیر 10 عارضه جانبی متوکاربامول خوراکی ذکر شده است:

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مصی [ 1402-06-10 ]
سلام.من به خاطر درد شدید کمر آمپولشو گرفتم ولی گفتن خونه تزریق نکنین به خاطر عوارضش. ولی نمیتونم بیمارستان برم .مشکل کبدی و کلیه و قلب هم ندارم. میتونم خونه بزنم؟ در ضمن قرصشو یه روز دارم میخورم

هادی صفایی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر عزیز خسته نباشید . متوکاربامول برای کمر درد تا چه مدت اثر گذاره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقراتعلل و درمان اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات

اسکولیوز نوعی انحنای جانبی ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان تشخیص داده می شود. در بسیاری از موارد، این حالت، خفیف بروز می کند. ... ادامه مطلب

عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البوعارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت جانبی یک بیماری دردناک آرنج است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد میشود. جای تعجب نیست که بازی تنیس یا سایر ورزش‌ های راکتی می‌تواند باعث این عارضه شود. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنیعلت، علائم و درمان سرخوردگی یا جا به جایی مهره های گردنی

سرخوردگی مهره ها، عارضه ای است که در مهره های ستون فقرات رخ می دهد و به این صورت است که یکی از مهره ها بر روی مهره زیرین به جلو یا عقب می لغزد ... ادامه مطلب

شایع ترین آسیب های ورزشی زانوشایع ترین آسیب های ورزشی زانو

درد مزمن زانو دردی طولانی مدت می‌ باشد که ممکن است همراه با تورم یا حساسیت در یک یا هر دو زانو احساس شود. علت درد زانو می‌ تواند علائم را مشخص کند. بسیاری از بیماری‌ ها می‌توانند باعث درد مزمن زانو شوند یا به شدت آن کمک کنند با این وجود تجربه هر فرد با درد مزمن زانو متفاوت خواهد بود. ... ادامه مطلب