دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / مهمترین نکات در تهیه کمربند طبی یا بریس کمر

مهمترین نکات در تهیه کمربند طبی یا بریس کمر

کمردرد دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به آسیب‌دیدگی ورزشی قدیمی، ساییدگی شدید ناشی از کار بدنی یا فرآیند طبیعی بالا رفتن سن اشاره کرد. کمردرد، صرف نظر از دلیل آن، زندگی را دشوار می‌کند. حمایت از ساختار کمر و محافظت از آن روش بهتری برای مدیریت کمردرد است. کمربند طبی و بریس کمر روش درمانی جدیدی نیست؛ اما جدیدترین مدل‌های بریس کمر از فن‌آوری پیشرفته بهره می‌گیرند تا به کمک آنها بتوانید درد و گرفتگی کمر را در خانه تسکین بدهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

کمربند طبی از عضلات کمر حمایت می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. در همه حال، حین رانندگی، کار، بازی یا هر فعالیتی که احساس می‌کنید باعث شعله‌ور شدن درد کمر می‌شود، می‌توانید از بریس استفاده کنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و تجویز انواع بریس که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

کمربند‌ طبی چیست؟

کمربند‌ طبی وسیله ای است که ممکن است فرد برای حمایت از کمر از آن استفاده کند. برخی معتقد هستند که این وسیله ممکن است کمردرد را کاهش دهد، از صدمات جلوگیری کنند، روند بهبودی را تقویت کرده و وضعیت صحیح و تراز صحیح ستون فقرات را ارتقا بخشد. کمربند‌ طبی معمولاً دارای نوارهای فشاری الاستیک و پلاستیک یا فلزات سخت یا ترکیبی از هر دو است. این کمربندها به صورت سفارشی یا طرح‌های پیش ساخته ارائه می‌شوند. انواع پیش ساخته به راحتی در دسترس هستند و نیازی به قالب گیری ندارند. فرد به دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از صدمات ناشی از کار یا مدیریت شرایطی مانند اسکولیوز، استفاده از این محصولات را انتخاب می‌کند؛ اما باید بدانیم که اکثر مردم نباید از این کمربندها استفاده کنند مگر اینکه پزشک به آنها توصیه کند.

ویژگی های بهترین کمربند طبی

تمام کمربند‌های طبی دارای ویژگی‌های درمانی به شرح زیر هستند:

کمربند طبی یا بریس کمر

انواع کمربند طبی

هرگونه محصول مفیدی که تولید می شود هیچ وقت به همان حالت اول باقی نمی ماند به همین دلیل موجب می شود که انواع مختلفی از آن در طول زمان به بازار ارائه شود به همین ترتیب، بریس هایی که برای کمر درد تولید می شوند انواع مختلفی دارند که با توجه به سطح درد و ویژگی‌های دیگری که بریس ها دارند، بهترین نوع آنها انتخاب می شود.

بریس های منعطف

بریس های انعطاف‌پذیر برای حرکت کردن بسیار عالی هستند؛ چون حالت بدنی شما را ثابت نگه نمی دارند و به شما کمک می کند تا حرکت کنید، هرچند تأثیر آنها محدود به این نمی‌شود؛ اما این بریس ها درد را کاهش نمی دهند. در واقع یک بریس انعطاف پذیر موارد زیر را ارائه می کند:

  1. این نوع بریس فشار یا نیروی ملایمی به بالا تنه وارد می‌کند و کمک می کند تا حالت بدنی با انتقال وزن به ستون فقرات، سفت و محکم شود.
  2. این بریس با حذف فشار روی ناحیه آسیب دیده یا عضلات ضعیف محافظت بهتری برای ستون فقرات فراهم می کند. همچنین کمک می کند حداقل وزن ممکن روی ماهیچه ها قرار گیرد.
  3. انعطاف پذیری بهترین گزینه برای افراد است شما میتوانید تا قسمت زانو ها خم شوید؛ اما انعطاف پذیری بیشتر از این حد در حال حاضر در دسترس نیست.
  4. این بریس ها قسمت بالاتنه شما را فشرده می کند؛ اما انتهای آن سفت نیست با این حال درد عضلات ضعیف را با دامنه حرکتی کاهش می دهد.
  5. بعضی از این بریس ها احساس گرما در کمر شما ایجاد می کنند. این گرما برای برطرف کردن درد در سطح متوسط و یا سطوح بالاتر بسیار عالی است.

بریس های نیمه سفت

بریس های نیمه سفت بین بریس های سفت و انعطاف پذیر هستند. ویژگی منحصر به فردی که نسبت به بریس های انعطاف پذیر دارند این است که درد را تسکین می دهند. همچنین نسبت به بریس های سفت محدودیت حرکتی کمتری دارند، با چنین بریسی هم احساس آرامش دارید و هم به حالت بدنی مطلوب دست پیدا می کنید؛ اما این بریس برای خیلی از افراد خسته کننده است. در این قسمت مزایای این بریس آورده شده است:

  1. بریس نیمه سفت بیشتر از بریس انعطاف‌پذیر حرکت را محدود می‌کند و به شما کمک می کند درد سریعتر برطرف شود.
  2. این بریس به محافظت کمر شما کمک میکند چون نسبت به بریس انعطاف‌پذیر سفت تر است، حفاظت بهتری ارائه می کند.
  3. در واقع این بریس مدت زمان بیشتری حالت بدنی شما را به طور صحیح در جای خود نگه میدارد؛ بنابراین ماهیچه های شما تقریباً هیچ وزنی را تحمل نمی کنند.

بریس های سفت

بریس های سفت با توجه به نوع کمردردی که شما دارید مؤثرتر هستند چون این بریس موجب بهبودی سریع بیمار می شود. به همین دلیل این بریس از اهمیت بیشتری برخوردار است. مزایای این بریس عبارتند از:

  1. فشار روی نیم تنه به اندازه کافی برای نگه داشتن کمر در حالت سفت و بی حرکت وجود دارد.
  2. این بریس محافظت کافی از ستون فقرات به عمل می‌آورد و وزن اضافی را از روی عضلات ضعیف برمیدارد.
  3. این بریس به طور مؤثر حرکت را محدود می‌کند و از اینکه آزادانه حرکت کنید، جلوگیری می کند. در اکثر موارد هیچ گونه حرکتی امکان پذیر نیست تا بهبودی به صورت سریع انجام شود و هرگونه دردی نیز برطرف شود.
  4. این بریس بدن شما را گرم می کند که موجب بهبودی سریع و رفع خستگی عضلات می شود.
  5. این بریس بهترین محافظ برای بهبود حالت بدنی محسوب می‌شود
  6. این بریس را نباید برای مدت زمان طولانی استفاده کرد چون کاملاً به آن وابسته می شوید و عضلات شما را ضعیف می‌کند.

اهداف و عملکرد کمربند طبی

نسخه تجویز شده توسط پزشک معمولاً برای چند هدف زیر است:

اهداف بالا با استفاده از کمربند های طبی یا بریس کمر حاصل میشود. مکانیسم تسکین درد در انواع بریس ها تا حدودی متفاوت است؛ اما به طور کلی یک بریس کمر قادر است:

نحوه بستن کمربند طبی

ملاحظات استفاده از کمربند طبی

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

قیمت کمربند طبی

کمربند های طبی انواع مختلفی دارند و هرکدام کارایی متفاوتی را دارا می باشند به همین دلیل طبیعی است که از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت باشند.

عوارض بستن کمربند طبی

برخی از عوارض کمربندهای طبی عبارتند از:

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیاری [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر . بریس کمر باعث ضعف و خشکی عضلات کمر و بیشتر شدن درد کمر نمیشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دیسک گردن با کایروپراکتیکدرمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی از روش های درمانی دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. این علم در کنار علوم فیزیوتراپی و استخوان درمانی قرار می گیرد. می توان گفت که این روش، یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که اگر با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بیش تری خواهد داشت. ... ادامه مطلب

کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

صافي کف پا از جمله بيماري هاي شايع پاست، در اين بيماري، قوس کف پا صاف مي شود يعني بيماران فاقد خميدگي کف پا هستند که میتواند باعث بروز عوارضي مانند خارپاشنه، درد ساق، زانودرد، کمر درد و سردرد مي شود. ... ادامه مطلب

شایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آنشایعترین علت درد زانو در جوانان و درمان آن

از فاکتور هایی که می توانند در ایجاد سندرم درد پاتلوفمورال تاثیر بگذارند، می توان به قرارگیری ناصحیح استخوان کشکک بر روی فمور، ضعف عضلات چهار سر ران و یا سفتی زانو در سمت خارجی آن اشاره کرد. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر، گردن و ستون فقرات با لیزر تراپیدرمان دیسک کمر، گردن و ستون فقرات با لیزر تراپی

فتق دیسک که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد. بسته به اینکه فتق دیسک کجا باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود. ... ادامه مطلب